Společnost


ALEXANDRIA a.s.

Počet nahlášených stížností:25
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:5
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#42630Nevrácení storna

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 4 dny 15 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
25.05.2020, před 5 lety

Marie Pecháňová

Znění stížnosti

Před sedmi týdny jsme stornovali zájezd s plánovaným odjezdem v září 2020. Akceptovali jsme storno poplatky a žádali vrácení platby na účet. Dle smluvních podmínek má ck vrátit platbu nejpozději do 14 dní.

Neobdrželi jsme žádnou žádost o vyčkání ani omluvu za zpoždění jen e-mail o zákonu č. 185/2020 Sb., který se na nás nevztahuje. Doslova ck uvedla "Tento zákon se použije na zájezdy s termínem zahájení od 20. února 2020. Dle tohoto zákona se odkládá vrácení plateb..." Zamlčela nám, že zákon obsahuje i termín do 31. 8. 2020.

Dále ck uvedla v souvislosti se zákonem: "CK ALEXANDRIA a.s. by Vám měla vystavit poukázku v hodnotě svého závazku", což není pravdivá informace, na zájezd s odjezdem po 31.8.2020 se zákon nevztahuje.

Pravděpodobně mnoho klientů na tuto "komunikační obratnost" CK Alexandria skočila a poukazy přijali, šlo to snadno jedním kliknutím. Domoci se vlastních peněz je naproti tomu zdá se velmi problematické. Byli jsme dokonce informováni, že "existuje riziko, že v daném termínu Vám tuto částku neuhradíme na Váš účet."


Produkt

Smlouva o zájedu


Požadované řešení

Vrácení peněz na účet obratem


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
26.6.2020 13:19, před 5 lety

Pro řešenou věc je rozhodující, že došlo k odstoupení od smlouvy o zájezdu, který byl naplánovaný na září roku 2020. K tomuto odstoupení došlo tedy více než 3 měsíce před plánovaným odjezdem. Z tohoto důvodu lze konstatovat, že k odstoupení od smlouvy o zájezdu nedošlo z důvodu nevyhnutelné a mimořádné okolnosti (tj. v režimu § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník), ale došlo k odstoupení od smlouvy o zájezdu mimo tento režim. Nelze totiž přijmout tezi, že tři měsíce dopředu je možné s jistotou říci, že v místě konání zájezdu bude mimořádná situace. (A navíc, pokud by došlo k odstoupení z důvodu mimořádné okolnosti, neměla by cestovní kancelář nárok na storno poplatek.) Dle ustanovení § 3 odst. 1 zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (běžně označován jako "lex voucher") je odstoupení podle ustanovení § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nezbytný předpoklad pro to, aby mohla být použita ochranná doba. To znamená, že je-li zájezd zrušen z jiného důvodu, než kterým je mimořádná okolnost, má spotřebitel nárok na vrácení peněžních prostředků. V zásadě tak nemůže nastat situace, kdy by cestovní kancelář naúčtovala spotřebiteli storno poplatek, a navíc mu odmítla vrátit peněžní prostředky s tím, že mu vrátí pouze voucher.

Zjednodušeně řečeno, spotřebitel, který odstoupí od smlouvy o zájezdu tři měsíce před konáním zájezdu, je sice povinen ve smluvené výši uhradit storno poplatky (odstupné), avšak cestovní kancelář nemá možnost vnutit mu poukaz namísto vrácení peněžních prostředků. Tento postup cestovní kanceláře není v souladu se zákonem.

Jelikož se lex voucher na danou situaci vůbec nepoužije, ponecháváme při hodnocení stranou fakt, že tento předpis je nekompatibilní s unijními předpisy na ochranu spotřebitele, které jsou založeny na maximální harmonizaci, což znamená, že členské státy se od nich v neprospěch spotřebitele zásadně nemohou odchýlit.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.9.2020 11:12, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.