Společnost


Invia.cz, a.s.

Počet nahlášených stížností:130
Z toho za letošní rok:3
Stále v řešení:3
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#45073Vrácení peněz za zájezd od CA INVIA

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

1 měsíc 1 den 2 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
18.09.2020, před 4 lety

Pavel Červený

Znění stížnosti

Opakovaně jsem se několik měsíců (od konce dubna)jak telefonicky tak elektronickou cestou snažil o vrácení peněz za neuskutečněný zájezd do Říma (1.-3.5.2020)(smlouva uzavřena elektronicky 21.1.2020). "Voucher" jsem dostal až v polovině měsíce 7/2020 (dle vyjádření z MMR ČR to mělo být od 14-ti dnů). Dle zákona "Lex voucher" mám jako osoba zařazená do ohrožené skupiny, tzn. nezaměstnaný (potvrzení od PÚ ČR má CA INVIA zasláno již od 05/2020) a zároveň jako jediný smluvní/platící partner (manželka byla pouze jako spolucestující), nárok na vrácení kompletní zaplacené částky. Přestože "voucher je na celou částku tak mi INVIA opakovaně vnucuje k podpisu další dokumenty s vrácením pouze poloviny uhrazené částky. S čímž zásadně nesouhlasím. CA bez mého souhlasu manipuluje s prostředky, které jí nenáleží a nadále porušuje několik zákonů (min. k vrácení peněz mělo dojít do 14-ti dnů po doručení voucheru). Do komunikace se ze strany INVIA zapojilo bezvýsledně několik jejich pracovníků. Sám jsem bezúspěšně kontaktoval jejich "obchodního ředitele/vedoucího" p.Michala T. Ten mi nikdy neodpověděl a mé výzvy doposud ignoroval. Voucher jako náhradu jsem písemně odmítl opakovaně.


Produkt

Zájezd do Říma přes CA INVIA


Požadované řešení

Požaduji neprodleně vrátit celou zaplacenou částku a ne pouze 50%. Nechci žádné náhradní plnění.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
19.9.2020 09:35, před 4 lety

V řešené věci je základní otázkou, zda objednateli jakožto chráněné osobě ve smyslu § 3 odst. 3 zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen lex voucher), přísluší navrácení peněžních prostředků pouze za jeho osobu, anebo zda mu (jako jedinému platícímu a jedinému objednateli) přísluší navrácení všech jím uhrazených peněžních prostředků.

Předně spotřebitele upozorňujeme, že řešená otázka není zcela výkladově jasná, a vzhledem k tomu, že lex voucher, je v platnosti několik měsíců, není bezprostředně k ní zaujato jednoznačné stanovisko ani v odborných kruzích, ani v judikatuře.

Z obsahu stížnosti vyplývá, že patrně došlo k odstoupení od smlouvy v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, (tj. odstoupení ze strany pořadatele z důvodu mimořádné okolnosti v místě pobytu či cesty). V takovém případě pořadatel vrací spotřebiteli celou kupní cenu zájezdu [nepokrácenou o odstupné (storno poplatky)].

Zároveň se odstoupením z důvodu mimořádné okolnosti dostává řešený případ do působnosti lex voucher. Tento zákon stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit spotřebiteli poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. Jde-li o osobu uvedenou v § 3 odst. 3 lex voucher (dále jen chráněná osoba), má tato osoba nárok na to poukaz odmítnout a požadovat vrácení peněžních prostředků.

V řešené věci je objednatelem zároveň chráněná osoba, přičemž ostatní účastníci (resp. jeden účastník v podobě rodinného příslušníka) zájezdu jsou patrně vedeni pouze jako spolucestující. Chráněná osoba hradila celou kupní cenu za zájezd. Dle nálezu Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16, platí, že jsou-li ohledně výkladu zákonného ustanovení pochybnosti, je třeba jej vyložit ve prospěch spotřebitele. Z tohoto důvodu se domníváme, že správné výkladové stanovisko je to, které zastává ve stížnosti spotřebitel. Tedy, že je-li objednatelem a jediným kupujícím osoba chráněná dle § 3 odst. 3 lex voucher, pak má nárok na vrácení plné kupní ceny (za sebe i všechny spolucestující) ve formě peněžních prostředků.

V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
19.10.2020 17:07, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.