Počet nahlášených stížností: | 1247 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
Dobry den, jsem dlouholeta klientka spolecnosti O2. Nekolik jsem mela uzavrenou smlouvu na pausal, kterou jsem povazovala za smlouvu na dobu neurcitou. V pripade, ze jsem vyuzivala zvyhodnene sluzby, zavazala jsem se k setrvani u spolecnosti po dobu 24 mesicu. Pri posledni zmene smlouvy doslo ke zmene a ted jsem byla informovana, ze dalsi smlouva je automaticky se zavazkem na dobu 24 mesicu. Prestoze mi spolecnosti O2 jiz dale nenabizi zvyhodneny tarif. Pokud se rozhodnu zmenit ci ukoncit svuj tarif, bude mi uctovana pokuta. Operator argumentoval tim, ze mi tato skutecnost byla oznamena ve vyuctovani za sluzby. Vyuctovani za sluzby mi ale nebylo zasilano ani postou ani emailem. Sluzby jsem platila pres aplikaci mojeO2 a vzhledem k tomu, ze jsem nemela pochybnosti o spravnosti vyuctovani, povazovala jsem toto za dostatecne. Vzhledem k tomu, ze spolecnost casto vola s ruznymi nabidkami, nenapadlo mne, ze v okamziku, kdy by bylo aktualni a vhodne zakaznika kontaktovat, tak neucini. Navic, ve sluzbe moje O2 mam u tarifu START data S informaci, ze je Aktivní od 09. 07. 2014. Vzhledek k vyse uvedenemu povazuji za sankci za ukonceni smlouvy neadekvatni a vysvetleni operatoru, ze smlouva byla automaticky obnovena k 27.2.2016 nedostatecne.
Nastavení tarifu START data S
Vysvetlit, na zaklade ceho byla automaticky obnovena smlouva, nabidnout adekvatni, konkurence schopny tarif nebo umoznit prenos cisla k jinemu operatorovi bez sankce
|
Tweet |
Zákon o elektronických komunikacích (č. 127/2005 Sb.) ukládá poskytovateli služeb elektronických komunikací v § 63 odst. 6 uveřejnit informaci o změně služby na internetu (včetně dostupnosti na pobočkách), informovat spotřebitele o tomto uveřejnění a prokazatelně informovat i o právu smlouvu ukončit ke dni účinnosti změny smluvních podmínek. Je zde důraz na způsob, jakým má poskytovatel služby informovat, a to prokazatelně a stejným komunikačním kanálem, jakým dostává zákazník vyúčtování služeb. Občanský zákoník (č. 89/2012 Sb.) stanoví v § 1811 odst. 1, že veškerá sdělení vůči spotřebiteli musí být učiněna jasnou a srozumitelnou formou. Český telekomunikační úřad proto při své dozorové činnosti přihlíží k tomu, zda je informace o změně smluvních podmínek, pokud je součástí vyúčtování, uvedena zřetelně a nesplývá na první pohled s vyúčtováním. V opačném případě by mohl úřad jednak vyžadovat řádné plnění informační povinnosti poskytovatelem do budoucna a jednak přimět jej dodatečně umožnit smlouvu bez sankce ukončit, pokud k řádnému splnění nedošlo.
Spotřebitel má právo vznést požadavek, aby smlouva či její samostatná služba nebyla automaticky prodlužována. Musí to však učinit v souladu s obchodními podmínkami, tedy způsobem a ve lhůtě určené operátorem.
Podle zákona o elektronických komunikacích je podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu. V této lhůtě by spotřebitel měl zaslat společnosti požadavek na ukončení smlouvy či služby, a to způsobem, který určí. Pokud by společnost o možnosti ukončit smlouvu neinformovala, potom by porušila zákon a Český telekomunikační úřad by mohl udělit pokutu.
Dobré dopoledne,
automatické prodloužení smlouvy se nastavuje z důvodu, aby naši zákazníci nepřišli o výhodné ceny tarifů. Na prodloužení smlouvy upozorňujeme v předstihu na faktuře. Autoprolongaci je možné kdykoliv deaktivovat.
Ve Vašem případě došlo k prodloužení závazku 27. 2. 2016. Upozornění naleznete ve vyúčtování za zúčtovací období 8. 12. 2015 - 7. 1. 2016. Právě z důvodu nastavení závazku je Váš tarif cenově zvýhodněn. Za variantu bez závazku je navíc účtován poplatek 150 Kč/měsíc. Momentálně je autoprolongace u Vašeho čísla neaktivní. Po ukončení závazku tedy tarif přejde v bezzávazkovou variantu.
Faktury naleznete v samoobsluze Moje O2. Zde si také můžete dle Vašich potřeb nastavit, zda si přejete zasílat vyúčtování také e-mailem či poštou.
Datum 9. 7. souvisí se změnou názvu tarifu, nikoliv s aktivací závazku.
V případě doplňujících dotazů se na mě neváhejte obrátit. Ráda je zodpovím.
S pozdravem a přáním hezkého dne
Sandra Čermáková, Guru pro Social Media, O2
Dobrý den,
nesouhlasím, že jste způsobem, který výše popisujete, dodrželi následující:
Občanský zákoník (č. 89/2012 Sb.) stanoví v § 1811 odst. 1, že veškerá sdělení vůči spotřebiteli musí být učiněna jasnou a srozumitelnou formou. Český telekomunikační úřad proto při své dozorové činnosti přihlíží k tomu, zda je informace o změně smluvních podmínek, pokud je součástí vyúčtování, uvedena zřetelně a nesplývá na první pohled s vyúčtováním.
Poznámka na druhé straně vyúčtování, uvedená drobným písmem, kterou jsem našla až po Vaší spefikaci, mi opravdu nepřijde z pohledu zákazníka jako jasná a srozumitelná forma.
Navíc, po automatické obnově smlouvy je můj tarif dražší, přišla jsem o původní cenové zvýhodnění. Toto mi nikde s předstihem komunikováno nebylo. Respektivě jsem tuto informaci dostala až v okamžiky, kdy mi byla smlouva prodloužena, formou SMS zprávy 3.3.2016. Na základě této SMS zprávy jsem sama začla zjišťovat, jaké jsou podmínky mé stávající smlouvy.
Považuji Vaše jednání za účelové a klamavé, když mně informujete až v okamžiku, kde nemám jinou možnost než ukončit nevýhodný tarif se sankcí.
S pozdravem
Tereza Seifertová
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost.
Dobré dopoledne,
podle § 63 odst., 10 zákona č 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích – „ Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť je povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu.“
Na dokladu vyúčtování 8. 12.2015 - 7. 1. 2016 jste byla informována o připravovaném prodloužení od 27. 2. 2016 a do 27. 2. 2016 jste měla možnost prolongaci odmítnout. Oznámení bylo uvedeno takto „Dne 27. 2. 2016 automaticky znovu získáte zvýhodněnou cenu tarifu se závazkem na 24 měsíců. Nemusíte nic řešit, vše zařídíme za Vás. Prodloužení závazku můžete do 27. 2. 2016 odmítnout, ale ztratíte tím stávající cenové zvýhodnění vašeho tarifu“.
Oznámení o prodloužení závazku proběhlo ze strany společnosti O2 řádně a včas v souladu s ustanovením § 63 odst. 10 zákona o elektronických komunikacích. Neevidujeme odmítnutí prodloužení závazku. Z uvedeného je zřejmé, že veškerá sdělení spotřebiteli byla učiněna jasnou a srozumitelnou formou.
Co se týče slevy, její ukončení nesouvisí s prodloužením smlouvy. Jednalo se o balíček se slevou na dobu určitou. O ukončení slevy jsme Vás v předstihu informovali na faktuře za zúčtovací období 8. 1. 2016 - 7. 2. 2016, která byla vystavena 8. 2. 2016, tedy ještě před autoprolongací. K té došlo 27. 2. 2016.
S pozdravem
Sandra Čermáková, Guru pro Social Media, O2
Dobrý den,
nesouhlasím, že z Vaší strany bylo dodrženo následující:
"Český telekomunikační úřad proto při své dozorové činnosti přihlíží k tomu, zda je informace o změně smluvních podmínek, pokud je součástí vyúčtování, uvedena zřetelně a nesplývá na první pohled s vyúčtováním."
Pokud se odvoláváte na následující a na možnost zjistit informaci v samoobsluze Moje O2, očekávala bych, že se bude jednat o samostatné upozornění, tj. bude dodržena stejná forma, jako pro zasílání vyůčtování.
podle § 63 odst., 10 zákona č 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích – „ Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť je povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu.“
Vzhledem k tomu, že pro marketingová a jiná oznámení, která jsou zřejmě v zájmu Vaší společnosti, neváhá zákazníka kontaktovat telefonicky, emailem, nebo formou SMS zprávy, připadá mi opravdu Vaše péče o stávající zákazníky nedostatečná a jednostranná.
Zároveň, můžete mi prosím připomenout, na základě čeho byla změněna smlouva k Vámi zmiňovanému datu a aktivováno automatické prodloužení? V této době jsem navštívila O2 prodejnu z důvodu reklamace mobilního telefonu a řešila jsem možnost služby Internetu na doma. Tato služba mi ale nebyla nakonec poskytnuta, protože ji technik nebyl na adrese bydliště schopen zprovoznit. A původní tarif byl cenově zajímavý pouze tehdy, pokud k němu byl zvýhodněný balíček.
S pozdravem Tereza Seifertová
Stížnost znovu přeřazujeme na společnost, která má možnost na vývoj případu reagovat.
Dobré dopoledne,
jak jsem uvedla výše, oznámení o prodloužení závazku proběhlo ze strany společnosti O2 řádně a včas v souladu s ustanovením § 63 odst. 10 zákona o elektronických komunikacích. Veškerá sdělení byla učiněna jasnou a srozumitelnou formou.
Ze dne 27. 2. 2014 evidujeme Vámi podepsaný požadavek na změnu tarifu se závazkem na 24 měsíců. V bodě 3. Předmět specifikace není zvolena možnost "Nepožaduji automatické prodloužení smlouvy". Došlo tedy k nastavení autoprolongace. Jelikož z Vaší strany nebylo požádáno o deaktivaci automatického prodloužení smlouvy, dne 27. 2. 2016 jsme Váš závazek prodloužili a v předstihu jsme Vás o této skutečnosti informovali ve vyúčtování.
Za Vaše podněty děkujeme.
S pozdravem
Sandra Čermáková, Guru pro Social Media, O2
Dobré odpoledne,
děkuji za upřesnění.
Přesto předám tento případ k dalšímu prošetření, zda se nejedna o nekalou obchodní praktiku vzhledem ke způsobu, jakým bylo komunikováno automatické prodloužení smlouvy.
S pozdravem
Tereza Seifertová
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009.