Počet nahlášených stížností: | 711 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 22 |
Dne 2.10.2015, jsem u společnosti AAA Auto zakoupil vozidlo VW Touran Cross r.v. 2007 za částku 227 847,-Kč.Počáteční náklady za opravy na vozidle činily 29 304,- Kč bez práce.
Po dvou měsících byl zjištěn únik chladící kapaliny, který jsem v první řadě řešil několik týdnů se servisem, zda není prasklý chladič, či není volné potrubí.
Dle vyjádření servisu je závada způsobena vadným těsněním nebo prasklou hlavou. Na základě jejich vyjádření a vyčíslení nákladů, v případě prasklé hlavy, která je odhadnuta na 68 000,- Kč, jsem výše uvedené auto reklamoval u společnosti AAA Auto dne 1. 2. 2016.
Dne 25. 2. 2016 mi bylo doručeno Rozhodnutí o neuznané reklamaci z důvodu, že při koupi jsem byl seznámen se stavem vozidla, "zde se nepíše že uniká chladicí kapalina" a předmětem reklamace není vada, za kterou odpovídá prodávající.
Obecné odůvodnění na seznámení se stavem vozu při koupi, kdy unik chladící
kapaliny nelze zjistit. Není dle mého názoru v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb. NOZ.
Jedná se o skrytou závadu, kterou nelze nijak odhalit, než běžným používáním vozidla. Prodávající odpovídá kupujícímu ve smyslu ustanovení § 2161 ods. 1 zákona č. 89/2012 Sb. NOZ, že věc při převzetí nemá vady (jakost při převzetí). Projeví-li se vada v průběhu 6-ti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.
Na základě tohoto ustanovení, považuji závadu na svém vozidle za skrytou,
a požaduji její odstranění.
Děkuji za odpověď a řešení mé situace, s pozdravem
Miroslav Menšík
Liberec
VW Touran 2,0 TDI, 125 kW, datum první registrace 10. 5. 2007
Z důvodu, že jsem již do auta vynaložil nemalé finanční náklady, žádám o odstranění závady, nebo finanční kompenzaci na její odstranění.
|
Tweet |
Prodávající má vůči kupujícímu širokou informační povinnost a jakožto podnikatel odpovídá i za to, že spotřebiteli nějaký důležitý údaj zatajil. Informační povinnost plyne z § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Neuvede-li prodávající účelově důležitý údaj, dle § 5 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele, dopouští se správního deliktu klamavé obchodní praktiky dle § 24 odst. 1 písm. a) tohoto zákona. Dozorovým orgánem v této oblasti je Česká obchodní inspekce, k níž je možné podat podnět pro porušení zákona o ochraně spotřebitele a autobazaru může být následně uložena vysoká pokuta.
V případě, že se jednalo o neposkytnutí takové informace, jejíž poskytnutí by vedlo k neuzavření smlouvy, a prodávající o tom věděl, jedná se o podstatné porušení smlouvy dle § 2002 odst. 1 občanského zákoníku. Toto podstatné porušení by spotřebitel musel prokázat, např. tím, že si před uzavřením smlouvy písemně vymínil určitou vlastnost vozu. Odmítne-li prodávající odstoupení respektovat, doporučujeme se o dalším postupu poradit s advokátem.
Pokud se u zakoupeného ojetého vozu přímo objeví nějaká vada, je možné tuto vadu u prodejce vytknout (reklamovat) a požadovat nápravu, či přiměřenou slevu z ceny. V případě koupě ojetého vozu platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
I v případě ojetého vozu však platí, že vůz má vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly. Sjednané vlastnosti by měly být zaneseny ve smlouvě. Pouhým obecným ustanovením ve smlouvě vztahujícím se ke špatnému technickému stavu vozu se nelze zbavit odpovědnosti za vady.
Bylo-li rozhodnuto o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože její reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znalečného). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Vážený pane Menšíku,
prosím o doplnění SPZ vozu, který jste zakoupil, abychom mohli celou věc prověřit.
Děkuji, Jitka Míková, AAA AUTO
Dobrý den,
SPZ 4E1 9371.
Děkuji a s pozdram
Menšík Miroslav
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost.
Vážený pane Menšíku,
při koupi jste obdržel předávací protokol k vozidlu, v němž jste byl se stavem vozu srozuměn. Aktuálnímu opotřebení vozu byla rovněž uzpůsobena prodejní cena vozidla. Vaše reklamace byla v souladu s reklamačním řádem posouzena a vzhledem k předávacímu protokolu následně zamítnuta.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Jak již bylo uvedeno výše, pokud spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože její reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znalečného). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele.
Dobrý den,
děkuji za řešení mé situace, měl jsem společnost AAA Auto a.s. za seriózní firmu, ale ujistili mě, že jejich jednání není vůbec v souladu s morálními zásadami a právními normami v ČR. Cena 220 000,- Kč, za auto roku výroby 2007, mi nepřijde vůbec snížena na aktuální stav ojetého vozu v poměru s tržní cenou. Příště budu muset více číst co podepisuji a ne se jen spoléhat na vyjádření prodejce a pak brát podpisy jen jako formalitu. Budu patřit mezi ty další, co společnost AAA Auto a.s. už nikomu doporučovat nebudou a sám už jejich služeb nikdy nevyužiji.
Děkuji a s pozdravem
Menšík
Jelikož se v daném případě nepodařilo mezi stranami sporu najít smírné řešení, stížnost uzavíráme. Spotřebitel má možnost se svého práva domáhat soudní cestou.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009.