Počet nahlášených stížností: | 708 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 15 |
Dobrý den, dne 27.2.2016 jsem reklamoval telefon LG na pobočce v Kralupech nad Vltavou, číslo reklamace F59-1602-00029. Do 30.3.2016 mi nikdo nedal vědět o vyřízení reklamace. Ve stejný den jsem šel na pobočku odstoupit od smlouvy, ale bylo mi řečeno, že telefon je od 16.3. k vyzvednutí a že posílali sms. Já ji ve svém telefonu nedohledal, prodejce taktéž v jejich telefonu nedohledal. Nícméně mají v podmínkách napsané, že pokud se neozvou do 30 dnů, musím se o vyřízení reklamace informovat sám. Tím pádem odstoupení od smlouvy bylo zamítnuto, ale telefon jsem nepřevzal. Může společnost postavit své vlastní podmínky nad zákon?
LG G3S, IMEI 355403064213371
Odstoupení od smlouvy
|
Tweet |
Obchodní podmínky prodejce nemohou být v rozporu s platnou právní úpravou ochrany spotřebitele a na jejich základě nelze spotřebitele v jeho právech krátit. Zákon o ochraně spotřebitele stanoví pravidlo maximální délky reklamačního řízení 30 kalendářních dnů (§ 19 odst. 3).
Jak rozhodl Nejvyšší soud ČR v rozsudku sp. zn. 33 Cdo 3228/2009 ze dne 27. 7. 2011 pojmu "vyřídit" odpovídají významově slova "urovnat", "uspořádat", popř. "vybavit". Všem těmto výrazům je společné to, že ten, kdo v tomto smyslu jednal, docílil stavu, v němž se již nebude muset "vyřízenou" věcí zabývat. S přihlédnutím k vysvětlenému významu použitého pojmu "vyřídit" lze logickým výkladem daného ustanovení dojít k závěru, podle něhož přijal-li prodávající od spotřebitele, který jej kontaktoval, věc k reklamaci, pak k vyřízení reklamace dojde až v okamžiku, kdy prodávající spotřebitele vyrozumí (ať už písemně nebo osobně) o tom, jakým způsobem byla reklamace vyřízena (tedy zda byl s reklamací úspěšný či nikoli). Teprve tehdy je možno reklamaci považovat za vyřízenou - prodávající se jí již nebude muset zabývat. Prodávající tedy musí spotřebitele informovat, že její reklamace byla vyřízena (zápis v reklamačním protokolu je nedostačující).
Výjimečně je možné toto pravidlo prolomit výslovnou dohodou se spotřebitelem o tom, že spotřebitel se bude o způsobu vyřízení reklamace informovat sám. Tato dohoda, popř. spotřebitelův souhlas nelze však před vznikem vady a samotnou reklamací předpokládat a zahrnout do obchodních podmínek, protože by pak žádný zákazník neměl zákonem garantované právo na vyřešení reklamace do 30 dnů a vyrozumění prodejcem o způsobu vyřízení a zákonné pravidlo by se u tohoto obchodníka pro všechny případy vyloučilo.
Obchodník nemůže předem vyloučit nebo omezit spotřebitelova práva z vadného plnění, to je zakázané. K takovému ujednání v obchodních podmínkách by se tudíž nepřihlíželo v souladu s § 2174 a § 1814 písm. a) ve spojení s § 1815 občanského zákoníku. Na případ spotřebitele se tedy bude vztahovat lhůta stanovená v § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele a povinnost prodejce o způsobu vyřízení reklamace vyrozumět spotřebitele svým aktivním jednáním, a proto by bylo možné odstoupit od kupní smlouvy z důvodu nevyřízené reklamace ve lhůtě.
Hezký den, pane Vernere,
jak jste sám zmínil - přímo v Reklamačním protokolu uvádíme, kdy nejpozději reklamaci vyřídíme a můžete si pro telefon přijít. Také tam najdete upozornění, že o stavu vyřízení reklamace byste se měl sám informovat. Informace uvedené v Reklamačním protokolu jsou aktuální a podle našeho názoru také plně v souladu s platnou legislativou.
V tom případě, jak jste ho popsal, nárok na odstoupení od kupní smlouvy z důvodu, že by reklamace nebyla včas vyřízena, nemáte.
S pozdravem
Ondřej Ullmann
Péče o zákazníky
Pane Ullmann, nezlobte se na me, ale jeste jednou si prectete vyjadreni dtestu, je to tam docela pochopitelne napsane a vy si porad "jedete tu svou".
Pokud informace o povinnosti spotřebitele informovat se o vyřízení reklamace byla uvedena pouze v reklamačním řádu, jedná se o překvapivé ustanovení, které spotřebitel nemohl očekávat (standardně o vyřízení reklamace informuje spotřebitele prodávající) a k němuž se tudíž nepřihlíží (dle § 1753 občanského zákoníku). Pro platnost tohoto ustanovení by bylo nutné, aby jej spotřebitel přijal výslovně.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, která má možnost na vývoj případu reagovat.
Pěkný den,
jak jsem již zmínil v první odpovědi, informace je uvedena přímo na Reklamačním protokolu, nikoliv pouze v Reklamačním řádu.
Hezký den přeji.
Ondřej Ullmann
Péče o zákazníky
Ano, ale to pisete na reklamacni protokol vsem, takze v tom pripade plati to, co psal dtest. "Tato dohoda, popř. spotřebitelův souhlas nelze však před vznikem vady a samotnou reklamací předpokládat a zahrnout do obchodních podmínek, protože by pak žádný zákazník neměl zákonem garantované právo na vyřešení reklamace do 30 dnů a vyrozumění prodejcem o způsobu vyřízení a zákonné pravidlo by se u tohoto obchodníka pro všechny případy vyloučilo."
Společnost již neprojevila zájem se k případu dále vyjadřovat. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.