Počet nahlášených stížností: | 820 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den, asi před měsícem mě někdo kontaktoval ze společnosti Westerfield Int. AG ohledně holícího strojku. S tím, že bude vše zdarma - balné, poštovné. Rozmyslela jsem si to a zboží si nevyzvedla. Dnes jsem měla ve schránce fakturu za zaplacení Baleného a poplatek za prodlení - 158Kč. Nikde jsem nic nepodepsala, žádám o zrušení veškerého zasílání a vymazání mých údajů z databáze.
Číslo faktury: 8827552 Zákaznické číslo: 359058
Žádám o vysvětlení nedorozumění ke kterému došlo. Žádám o vystavení dokladu, že nic nedlužím a o smazání mých údajů ve vaší databázi.
|
Tweet |
Smlouvu lze platně uzavřít i po telefonu ústní formou, což se v tomto případě zřejmě stalo. Švýcarská společnost Westerfield International AG nabízí výrobky a sjednává smlouvy prostřednictvím telefonu a spotřebitel v takovém případě uzavírá smlouvu distančním způsobem, tedy prostřednictvím prostředků komunikace na dálku (po telefonu) podle § 1824 a násl. občanského zákoníku.
Zdarma bývá jen první zásilka, za následné zásilky už společnost požaduje platbu. Souhlas se zasíláním zboží si podnikatel nahrává. Na trvání smlouvy nemá pak vliv, zda balíček spotřebitel převezme či nikoli, rozbalí nebo ne, smlouva trvá dál, dokud ji jedna ze stran (nebo obě) nějakým způsobem neukončí. Spotřebitel se pouhým nepřevzetím balíčku se zbožím nezprostí svého závazku o pravidelném zasílání zboží na dobu neurčitou, který se společností po telefonu uzavřel.
Pokud balíček přijde, doporučujeme jej poslat zpátky na adresu pražského p.o. boxu společnosti Westerfield. Současně s balíčkem zašle spotřebitel i odstoupení od uzavřené smlouvy. Především doporučujeme doplnit, že spotřebitel má vůli zrušit i zasílání všech ostatních zásilek. Kopii dopisu i doklad o zaslání je třeba si pečlivě uschovat. Doporučujeme fakturu při převzetí prvního balíčku se zbožím nehradit, je to zbytečné, protože by částku za poštovné musel podnikatel v důsledku odstoupení spotřebitele stejně vracet. Ve faktuře u prvního balíčku požaduje podnikatel právě a jen poštovné. Spotřebitel zašle pouze holítka na výše zmíněnou adresu a zaplatí náklady spojené s vrácením zboží, tj. poštovné od spotřebitele k podnikateli, a přiloží kopii odstoupení od smlouvy.
V případě služby pravidelného zasílání může spotřebitel odstoupit od každé jednotlivé zásilky, nepřeje-li si však již dostávat žádné zboží, je třeba ukončit celou smlouvu níže uvedeným způsobem na základě podané výpovědi, a to prokazatelně písemně, nejlépe doporučeně s dodejkou. Telefonické podání výpovědi nelze spotřebiteli z důkazních důvodů doporučit.
Doporučujeme spotřebiteli odeslat na adresu společnosti Westerfield International AG, P.O. BOX 18, 120 00 Praha 2, doporučený dopis s dodejkou, ve kterém podává výpověď smlouvy uzavřené po telefonu a požádá, aby již nebyly zasílány další balíčky a jeho osobní údaje byly vyřazeny z evidence společnosti. Po podání písemné výpovědi smlouvy by již neměla společnost nic zasílat. Jednalo by se o neobjednané plnění dle § 1838 občanského zákoníku. V takovém případě nemá spotřebitel povinnost zboží platit, zároveň ho však ani nemusí vracet, jelikož se dostává do pozice poctivého věřitele.
Společnost Westerfield souhlas se zasláním balíčku považuje za souhlas se smlouvou o zasílání zboží na dobu neurčitou. Obecně každou smlouvu na dobu neurčitou lze ukončit, a to výpovědí. Stačí jednoduchý dopis, "Vypovídám smlouvu o zasílání zboží, která byla uzavřena telefonicky dne atd. Nepřeji si již žádné nabídky od Vaší společnosti, současně tedy žádám o výmaz veškerých osobních údajů z Vaší databáze."
Při využití služeb poštovního provozovatele se má zásilka za doručenou třetí den ode dne odeslání (§ 573 občanského zákoníku domněnka doby dojití). Zmaří-li vědomě druhá strana (příjemce odstoupení od smlouvy, výpovědi smlouvy) dojití, platí, že řádně došlo (§ 570 občanského zákoníku) a bude vůči společnosti takové právní jednání účinné.
Instrukcí, že spotřebitel má odstupování od smlouvy, výpověď smlouvy adresovat do jiné země, není třeba se řídit, neboť jde o nepřiměřený požadavek ze strany podnikatele, který má na území České republiky zázemí a kontaktní pracoviště, proto není rozumného důvodu, aby spotřebitelé vynakládali vyšší částky za poštovné, než je nezbytně nutné.
Spotřebitel rovněž může písemně (nejlépe doporučeně s dodejkou) požadovat po společnosti vyřazení svých osobních údajů z databáze společnosti. Pokud totiž spotřebitel odejme společnosti souhlas se zpracováním osobních údajů, společnost je povinná to respektovat. Pakliže bude společnost nadále i po této písemné výzvě proti vůli spotřebitele nakládat s jeho osobními údaji, bude žádoucí se obrátit neprodleně na Úřad pro ochranu osobních údajů s podáním podnětu na porušování § 5 odst. 5 a § 21 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.