Počet nahlášených stížností: | 7 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
obracím se na Vás s žádostí o pomoc. U výše uvedené firmy jsem si objednala sportovní tenisky, které mi měly být dodány přímo z USA v dodací lhůtě 15-30 dnů. Tenisky jsem objednala prostřednictvím emailu, objednávka měla veškeré náležitosti, především adresu dodání. Prodejce reagoval běhemdoby mého objednávání velice lapně, ochodně a rychle mi odpovídal na moje dotazy, zaslal mi také reálné foto bot atd... Tudíž jsem neměla důvod jim nevěřit. Obuv jsem objednala a zaplatila ve výši 2000,-Kč 24.2.2016 a čekala. Nyní, kdy je to skoro dva měsíce nemám ani boty ani peníze. Urguji prodece často prostřednictvím emailu a prostřednictvím zpráv v aplikaci instagram. Boužel marně, nikdo neodepisuje, nereaguje.Z největší pravděpodobností se jedná o podvodníky! Co mám prosím Vás v tomto případě dělat? Děkuji za opověď, Korcová M.
Značková sportovní obuv NIKE AIR MAX
Nejlepší by bylo navrácení platby!
|
Tweet |
Prodávající má povinnost dodat zboží. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Prodávající se na sociální síti zavazuje k tomu, že zboží bude dodáno za 15 až 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitelka prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelkou, má spotřebitelka nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 občanského zákoníku a na vrácení zaplacené peněžní částky. Oznámí-li spotřebitelka prodávajícímu, že mu určuje dodatečnou lhůtu k plnění a že mu ji již neprodlouží, platí, že marným uplynutím této lhůty od smlouvy odstoupila.
Nereaguje-li prodávající na elektronickou komunikaci, je vhodné zaslat výzvu k plnění a případně i odstoupení od smlouvy písemně, nejlépe doporučeně s dodejkou (doporučujeme ponechat si kopii výzvy a odstoupení) a to z důvodu prokazatelnosti v případě soudního sporu. Bohužel prodávající na svém profilu na sociální síti neuvádí povinné kontaktní a identifikační údaje o prodávajícím. Nákup na sociálních sítích má probíhat podle stejných pravidel jako nákup v klasickém e-shopu, pokud tomu tak není, porušuje prodávající zákon o ochraně spotřebitele.
Dozor nad ochranou spotřebitele provádí Česká obchodní inspekce, je tedy možné obrátit se s podnětem k tomuto úřadu. Více informací o podání podnětu je možné vyhledat prostřednictvím následujícího webového odkazu www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/.
Pokud spotřebitel výše uvedené kroky již učinil(zaslaná výzva k plnění se stanovením konkrétní lhůty ke splnění dluhu) a podnikatel přesto nesplnil svůj závazek ve stanovené lhůtě spotřebitelem, pak má spotřebitel rovněž možnost podat i trestní oznámení Policii ČR pro trestný čin poškozování spotřebitele, popřípadě podvodu.
Jedná se o speciální případ podvodu, který je přísněji trestný než podvod dle § 209 TZ, protože u prodeje zboží v obchodě se předpokládá vyšší důvěra zákazníka v poctivost prodeje. K trestní odpovědnosti se vyžaduje způsobení škody nikoli nepatrné (alespoň 5000,- Kč), je-li více poškozených způsobená škoda podnikatelem se sčítá.
V tomto případě by bylo možné podat hromadné trestní oznámení, kdy se mohou poškození dát dohromady, aby bylo z podání zřejmé, kolik je poškozených. Nicméně není to nutností. Policie ČR jedná z úřední povinnosti, a proto by měla podaná trestní oznámení vyhodnotit, sesbírat důkazy a stanovit další postup, který se bude reflektovat její zjištění.
Trestní oznámení může spotřebitel podat na všech služebnách Policie ČR nebo na státním zastupitelství, a to písemně nebo ústně do protokolu. V rámci trestního oznámení je vhodné požádat úřady o informaci, jak bylo s oznámením naloženo. V této fázi je také vhodné vznést požadavek na náhradu škody vůči pachateli.
Spotřebitelka se rovněž může pokusit požádat svoji banku o tzv. zpětnou platbu (chargeback), kterou banka provede při splnění několika podmínek, a to platba musela proběhnout pouze platební kartou, nemělo by to být déle než tři měsíce od této platby a spotřebitel je schopen bance doložit, že se jedná např. o podvod (prodejce zboží objednané v e-shopu vůbec nedodá a odmítá vrátit peníze, nebo jej dodá, ale zboží vůbec neodpovídá popisu či fotografiím). Chargeback není nárokový. Banka tak může učinit, ale nemusí. Spotřebitelce v takovém případě doporučujeme kontaktovat její banku, které předloží žádost o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz/cs.