Počet nahlášených stížností: | 27 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
20.11.2014 jsem si na českém applestoru ( http://www.apple.com/cz/ )
koupil sluchátka JayBird BlueBuds X Premium. Sluchátka přestala fungovat a při zavolání na podporu applu mi bylo řečeno, že vzhledem k tomu, že je Apple americká společnost, tak mám jeden rok záruky od nich a rok druhý musím řešit přímo s výrobcem, což je pro mě značně nemilé, když sluchátka musím poslat do Salt Lake City.
Otázka zní: Mají na to právo ? Úplně se v této problematice neorientuji, ale třeba zde : http://www.apple.com/legal/warranty/products/accessory-warranty-czech.html#20141027_2015814 se píše
"Pro produkty zakoupené spotřebiteli v České republice: Je-li produkt vadný, spotřebitelé mohou uplatnit zejména práva obsažená v § 616–627 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů. Pro nákupy spotřebitelů v České republice platí, že nároky v důsledku nesouladu produktu s kupní smlouvou mohou být vůči prodejci uplatněny, vyjde-li nesoulad produktu s kupní smlouvou najevo v průběhu 2 let od dodání produktu spotřebiteli a je-li takový nesoulad prodejci během této doby nahlášen. Tyto nároky podléhají vymezením a požadavkům vyplývajícím z místních zákonů." , což vyznívá minimálně zavádějícím dojmem.
Rád bych se alespoň dozvěděl, zda je chyba na mé straně a popřípadě se jí vyvaroval nebo samozřejmě převzetí reklamace od společnosti Apple. Děkuji
|
Tweet |
Rozhodné právo v tomto případě stanoví Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 593/2008 v čl. 6. Smlouva uzavřená mezi spotřebitelem a podnikatelem se řídí právem země, v níž má spotřebitel obvyklé bydliště. To za předpokladu, že obchodník provozuje v této zemi svou podnikatelskou činnost nebo se jeho činnost na tuto zemi jakýmkoli způsobem zaměřuje.
Pokud tedy zahraniční podnikatel provozuje v České republice pobočku či nabízí prostřednictvím internetu zboží nebo služby českým spotřebitelům, řídí se takto uzavřené smlouvy českým právem.
Dle občanského zákoníku má pak spotřebitel právo vytýkat vady zboží do 24 měsíců od převzetí. Požadovat lze primárně bezplatnou opravu. Není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, může spotřebitel žádat i dodání nové věci bez vad. Pokud žádná z předchozích alternativ není možná, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Namísto uvedených nároků lze vždy žádat přiměřenou slevu z kupní ceny. Zákonná záruka se však nevztahuje na mechanické poškození a běžné opotřebení zboží.
S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.
Je tedy možné, aby prodávající určil k posouzení vady a případnému provedení opravy jinou osobu (například výrobce). Občanský zákoník však v § 2172 říká, že k uplatnění reklamace musí dojít v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším. Nelze tak po spotřebiteli požadovat, aby reklamaci uplatňoval v místě vzdálenějším než je sídlo či provozovna prodávajícího.
Jestliže podnikatel nesplní povinnost přijmout zboží k reklamaci uplatněné v zákonné lhůtě, dopouští se správního deliktu dle § 24 odst. 7 písm. v) zákona o ochraně spotřebitele, za který mu lze uložit pokutu až do výše 3000000 Kč. Dozorovým orgánem v této oblasti je Česká obchodní inspekce, které může spotřebitel podat podnět k prošetření.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz/cs.