Počet nahlášených stížností: | 53 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Záležitost mám zprostředkovaně - přihodila se mým prarodičům ve věku 79 a 82 let, bydliště Archlebov, okr. Hodonín, takže neznám veškeré podrobnosti.
Telefonist(k)a neznámého callcentra volal(a) asi někdy v průběhu měsíce března 2016 na mobil prarodičů s tím, že zřejmě byli vylosováni v nějaké soutěži a vyhrávají balíček pro zdraví chrupu se slevou 50 %. Prarodiče zprvu odpověděli, že se musejí poradit v rodině, jestli někdo zboží využije. Když volal někdo z callcentra podruhé, sdělili, že nikdo balíček nevyužije a že ho nechtějí. Načež na ně bylo naléháno, že to nevadí, že i tak mohou někomu balíček dát jako dárek a že přijede kurýr. Callcentrum zřejmě volalo ještě i potřetí, opět jim bylo sděleno zamítavé stanovisko a tak bylo prarodičům oznámeno, že teda kurýr nakonec nepřijede.
Nicméně asi 22.4. přišel prarodičům dopis od společnosti Expres Inkaso, s.r.o., že na základě souhlasných telefonických hovorů, které byly nahrány, vznikly callcentru zbytečné náklady na balné, logistiku, kurýra a telefonisty v souvislosti s nedoručenou zásilkou. Což činí 490,- Kč. Ovšem pokud se rozhodnou nabídky na balíček nakonec využít a zaplatit za něj 1990,- Kč na dobírku, bude tento poždadavek stornován.
Prarodiče jsou ovšem přesvědčeni, že zásilku jasně odmítli, že telefonista jasně a zřetelně řekl, že tedy žádný kurýr vyslán nebude, jsou přesvědčeni, že žádný kurýr rozhodně nepřijel, nikdo nezvonil, nikdo nenechal žádné oznámení.
Tato obsílka ani nebyla zaslána doporučeně, není uvedeno, pod jakou firmu ono callcentrum vlastně spadá, není uvedeno, z jakých termínů telefonické hovory jsou, emailová adresa na firmu Expres Inkaso ani nemá vlastní doménu, ale využívá klasickou bezplatnou doménu email.cz., což samo o sobě nesvědčí zrovna o seriózní společnosti.
V podstatě kdyby se kdokoliv kdykoliv rozhodl, že chce z důchodců zkusit ždímat peníze, udělal by to asi přesně takovým způsobem. Nechutné.
Dopis je předáván právníkovi.
Balíček pro zdraví chrupu. Toť vše, co je známo
Předat informace o těchto nekalých praktikách Policii ČR, ČOI, sdružení ochrany spotřebitelů, finančnímu úřadu, živnostenskému úřadu, a dalším institucím.
|
Tweet |
Kupní smlouva mohla být nevědomky uzavřena při telefonickém hovoru, v takovém případě by ale společnost musela prokázat, že k hovoru došlo, a že při něm byla smlouva se spotřebitelem uzavřena.
Pokud by byla kupní smlouva takto sjednána, jedná se o smlouvu uzavřenou za pomoci prostředku umožňujícího komunikaci na dálku. Při uzavírání smluv tímto (distančním) způsobem platí, že má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez udání důvodu v prvních čtrnácti dnech od převzetí zboží. Nebylo-li zboží spotřebiteli doručeno, tato lhůta nezačala běžet. Spotřebitel by tedy mohl od kupní smlouvy odstoupit.
Žádá-li společnost po spotřebiteli náhradu nákladů spojených se zasláním a uskladněním zboží, které mělo být předmětem smlouvy, musela by také prokazatelně doložit, že zboží spotřebiteli zasílala a ten si jej nepřevzal.
Pokud si je spotřebitel vědom, že kupní smlouva uzavřena nebyla, nemá povinnost na takovýto dopis reagovat. Byla-li však smlouva uzavřena (spotřebitel například souhlasil se zasláním zboží tzv. „na zkoušku“), je nutné od smlouvy odstoupit a informovat společnost, že zboží mu nebylo nikdy doručeno. Z důvodu prokazatelnosti při případném soudním sporu, doporučujeme spotřebiteli, aby odstoupení od smlouvy zaslal písemně, nejlépe s dodejkou prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb.
Spotřebitel také může požadovat po společnosti vyřazení svých osobních údajů z databáze společnosti. Musí tak učinit písemně (nejlépe doporučeně s dodejkou). Pokud totiž spotřebitel odejme společnosti souhlas se zpracováním osobních údajů, společnost je povinná to respektovat. Pakliže bude společnost nadále i po této písemné výzvě proti vůli spotřebitele nakládat s jeho osobními údaji, bude žádoucí se obrátit neprodleně na Úřad pro ochranu osobních údajů s podáním podnětu na porušování § 5 odst. 5 a § 21 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů.
Zpracování osobních údajů v marketingových databázích za účelem nabízení výrobků nebo služeb není samo o sobě zakázanou obchodní praktikou. Zpracovatelé těchto údajů se však musí řídit zákonem o ochraně osobních údajů.
§ 5 odst. 5 tohoto zákona stanoví, že provádí-li správce nebo zpracovatel zpracování osobních údajů za účelem nabízení obchodu nebo služeb subjektu údajů, lze pro tento účel použít jméno, příjmení a adresu subjektu údajů, pokud tyto údaje byly získány z veřejného seznamu nebo v souvislosti se svojí činností jakožto správce nebo zpracovatele. Správce nebo zpracovatel však nesmí uvedené údaje dále zpracovávat, pokud s tím subjekt údajů vyslovil nesouhlas. Nesouhlas se zpracováním je nutné vyjádřit písemně. Bez souhlasu subjektu údajů nelze k uvedeným údajům přiřazovat další osobní údaje.
Trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu podvodu může spotřebitel podat na všech služebnách Policie ČR nebo na státním zastupitelství, a to písemně nebo ústně do protokolu. V rámci trestního oznámení je vhodné požádat úřady o informaci, jak bylo s oznámením naloženo.
Dobrý den, přestože byl v hovorech souhlas se zasláním a tím vznikly zbytečné náklady na kurýra operátory administrativu balné apod, rozhodli jsme se ve Vašem případě celou záležitost uzavřít a tyto vícenáklady nakonec nepožadovat. Berte tedy Vámi dodaný dopis i se složenkou jako stornovaný a nebudeme jej dále řešit ani nic požadovat. Mrzí nás vzniklé nepříjemnosti s tím spojené, mohlo zde jít pouze o administrativní chybu. Každopádně už Vám z dotyčného callcentra tedy již nikdo volat nebude, Vaše číslo jsem tam nechal zablokovat tak, ať se na něj již nedá dovolat.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Hodnocení:
Komentář: Tohle by se vůbec nemělo stávat. Někdo se nenechá, ale plno lidí naletí a zbytečně platí za služby/zboží, které si neobjednali.