Počet nahlášených stížností: | 190 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
k 31.7.2016 chceme ukončit smlouvu na dobu neurčitou z důvodu stěhování do místa, kde UPC nenabízí služby. Od 11.3.2016 máme prodloužen balíček s věrnostní slevou 300 kč. UPC požadují zpětně doplatit 1200 kč (tedy poskytnutou slevu za 4 měsíce), když jsme se ohradili, že podle zákona má operátor nárok na maximálně jednu pětinu součtu paušálu plus poskytnuté slevy za tyto 4 měsíce, bylo nám řečeno, že věrnostní sleva funguje jinak a tento zákon se jich tedy netýká. Mají na toto tvrzení nárok?
Děkuji
Vypočtení správné výše poplatku za předčasné ukončení smlouvy.
|
Tweet |
Všeobecné obchodní podmínky společnosti UPC Česká republika, s.r.o. skrývají sankci za ukončení smlouvy. (Již toto ustanovení by mohlo být na hraně zákona, protože § 1799 občanského zákoníku požaduje při sjednávání formulářových smluv (tzv. „ber nebo nech být“), aby při uzavření smlouvy byla slabší strana (v tomto případě spotřebitel) seznámena s doložkou, ve které jsou upravena práva a povinnosti smluvních stran. Ani v doložce ale nesmí být ustanovení, které by slabší strana nemohla rozumně očekávat. Je tedy na zvážení, zda byl význam doložky slabší straně dostatečně vysvětlen. Společnost musí prokázat, že tomu tak bylo. Mimo to také Ústavní soud už jednou rozhodl, že smluvní pokuty uvedené pouze v obchodních podmínkách jsou zakázány.)
Tato sankce se zákazníkovi účtuje v případech, kdy vypoví smlouvu v době, po kterou je poskytována sleva na službu. Pokud zákazník předčasně ukončí smlouvu, musí zpětně vrátit rozdíl mezi plnou cenou služby a cenou po slevě za všechna zúčtovací období od sjednání slevy. I když byla uzavřena smlouva na dobu neurčitou, je zákazníkova výpověď v určité době svázána se sankčním ustanovením.
Takto by mohl být obcházen zákon, neboť § 63 zákona o elektronických komunikacích umožňuje společnosti účtovat poplatek za předčasné ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou ve výši maximálně jedné pětiny součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedné pětiny součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, a výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek.
Rozdíl je tedy v tom, že v jednom případě se jedná o smlouvu na dobu neurčitou a poplatek je počítán z již uhrazených plateb (jsou vlastně znevýhodněni věrní zákazníci), kdežto v druhém případě je závazek uzavřen na dobu určitou a poplatek je vypočítán z budoucích plateb.
Pokud spotřebitelka s poplatkem nesouhlasí, měla by jej reklamovat. Učinila-li tak, ale reklamace byla společností zamítnuta, má možnost obrátit se s námitkou na Český telekomunikační úřad do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace. Podáním námitky se však neoddaluje splatnost poplatku. Český telekomunikační úřad však v odůvodněných případech může na žádost spotřebitele rozhodnout, že povinnost zaplatit poplatek odkládá až do rozhodnutí o námitce. Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci ČTÚ na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda podnikatel postupoval správně, či ne.
Bude-li i námitka u tohoto úřadu také zamítnuta, má spotřebitelka ještě možnost obrátit se na soud a svého práva se domáhat soudní cestou.
Bohužel nemůžeme souhlasit s tvrzením dTestu, že naše věrnostní portfolio by mohlo jakkoli obcházet zákon nebo skrývat sankci. Ustanovení zákona o elektronických komunikacích, na které dTest odkazuje se týká pouze smluv uzavíraných na dobu určitou. Naše smlouvy jsou uzavírány na dobu neurčitou, proto se na ně toto ustanovení nepoužije.
Před uzavřením smlouvy si může zákazník vybrat, zda za služby chcete platit standardní nebo věrnostní cenu, která je s věrnostní slevou. Tato cena je ale platná pouze při splnění podmínek věrnostního portfolia, které jsou součástí smlouvy. Jednou z podmínek je řádné užívání služeb po určitou dobu. Pokud není tato podmínka splněna, na poskytnutí věrnostní slevy nevznikne nárok a je vystaveno opravné vyúčtování, ve kterém je doúčtována věrnostní sleva, ale pouze za měsíce, kdy byla služba poskytována. Věrnostní sleva tedy není formu sankce, natožpak smluvní pokuty, jedná se pouze o neposkytnutí slevy, na kterou nevnikl nárok, protože nebyly splněny podmínky pro její poskytnutí.
V případě nesouhlasu s vyřízením reklamace má zákazník právo obrátit se na Český telekomunikační úřad.
V případě dotazů, připomínek či reklamací kontaktujte prosím naše zákaznické centrum na 241 005 100 ve všední dny od 8 do 20 hodin a o víkendech od 10 do 18 hodin nebo pište na email info@upc.cz."
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.