Počet nahlášených stížností: | 32 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
V e-shopu ExaSoft jsem si objednal tiskárnu Samsung SL-M2625D za 1542kč. Obratem mi přišlo potvrzení, že objednávka byla přijata. O 4 dny později mi namísto tiskárny přišel email, že tiskárna zdražila na 1925kč s dotazem jestli zaplatím, nebo zda chci objednávku stornovat. Storno jsem odmítl a požadoval dodání za sjednaných podmínek. Po několika emailech mi objednávku e-shop zeušil. Paní s kterou jsem komunikoval mě odkázala na jejich obchodní podmínky, kde stojí:
Prodávající je oprávněn od kupní smlouvy odstoupit pokud není objektivně schopen z důvodů na straně třetích osob dodat kupujícímu zboží za dohodnutou kupní cenu.
Ano, vymlouvali se na změnu ceny u distributora...
Chtěl bych se zeptat, jestli občanský zákoník připouští takovouto zpětnou manipulaci s cenami, i když se ji obchodník snaží vyhradit v obchodních podmínkách. Nevztahuje se na toto například § 1753? V životě by mě nenapadlo, že když s někým uzavřu smlouvu, tak si prodávající může odstoupit od smlouvy v podstatě protože se mu to hodí.
Děkuji.
Samsung SL-M2625D - Laserová tiskárna černobílá
vyřízení objednávky, vyplacení kompenzace, v případě že by byl postup obchodu v rozporu se zákonem - upravení obchodních podmínek e-shopu.
|
Tweet |
Mezi subjekty byla uzavřena kupní smlouva, ze které stranám vznikají práva a povinnosti (dle čl. 3.6 Obchodního a Reklamačního řádu společnosti ExaSoft Holding a.s. je kupní smlouva uzavřena okamžikem doručení objednávky kupujícího prodávajícímu). Povinností prodávajícího je zboží dodat. Vzniklou smlouvu lze měnit nebo rušit pouze na základě dohody stran nebo na základě zákonných důvodů. Dohoda zde v tomto případě nebyla.
Jako zákonný důvod připadá pouze následná nemožnost plnění, kdy se dluh stane nesplnitelným až po vzniku závazku (např. zboží se přestalo vyrábět). Ovšem musí se jednat o objektivní stav. Plnění není nemožné, lze-li dluh splnit za ztížených podmínek, s většími náklady, s pomocí jiné osoby nebo až po určené době.
V případě, že je uveřejněna nabídka na internetových stránkách, je jejím přijetím smlouva uzavřena. Pokud se prodávajícímu zvýší náklady na obstarání zboží, nemůže to jít k tíži spotřebitele. Pro spotřebitele platí cena, která byla uvedena v kupní smlouvě. Jakmile je smlouva jednou uzavřena jsou strany povinny plnit podle smlouvy řádně a včas.
Jedině kdy by došlo ke zjevné administrativní chybě, že spotřebitel nemohl v dobré víře předpokládat, že by byl výrobek za uvedenou cenu skutečně prodán, může prodejce odůvodněně spotřebitele informovat o správné výši kupní ceny (také v čl. 3.9 Obchodního a Reklamačního řádu společnosti ExaSoft Holding a.s.). Z popisu stížnosti však toto nevyplývá (společnost se tedy tohoto ustanovení obchodních podmínek nemůže dovolávat).
V případě, že prodávající mění po přijetí objednávky cenu, mohlo by být takové jednání vyhodnoceno jako tzv. vábivá reklama dle přílohy 1 písm. d) k zákonu o ochraně spotřebitele, která je klamavou obchodní praktikou. V takovém případě by bylo třeba jednání obchodníka nechat posoudit krajským živnostenským úřadem, který je v tomto případě kompetentní vyhodnotit, zda se společnost dopustila klamavé obchodní praktiky dle přílohy 1 písm. d) zákona o ochraně spotřebitele a případně uložit ve správním řízení pokutu.
Smluvní soukromé právo je postaveno na zásadě, že smlouvy se mají dodržovat (§ 3 odst.2 písm. d) občanského zákoníku). Nelze tedy smlouvy rušit, když to občanský zákoník neumožňuje. Takový postup by byl porušením zákona. Doporučujeme spotřebiteli trvat na dodání zboží s výše popsanou argumentací.
Pokud podnikatel nesplní závazek z kupní smlouvy, může spotřebitel zvážit podání žaloby k soudu.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.