Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 30.3.2016 jsme v eshopu littlebluelamb.cz zakoupili dětské botičky Bartolomej za 669 Kč.
Tyto botičky jsme si vybrali především proto, že prodejce v popisu uvádí, že jsou vhodné do interiéru i exteriéru - viz. citace popisu zboží: "Na rozdíl od standardní kožené miminkovské obuvi, mají naše botičky tenkou pěnovou vrstvu mezi dvěma vrstvami kůže a tím jsou určeny nejen do interiéru ale i do exteriéru".
Po cca 14 dnech používání (což znamená celkově cca 15 - 17 hodin reálného používání převážně v interiéru) se obě botičky prošoupaly a mají na podrážkách díry - viz. fotografie zde: https://goo.gl/photos/EfESFBwg2zVfGyHr8
Pro úplnost dodávám, že součástí balení nebyl žádný návod k používání, ani návod k údržbě, ani vymezení způsobu použití. Botičky jsme tedy používali na základě popisu z eshopu prodejce - tedy v interiéru (prkenná podlaha, parkety, dlážděná podlaha, linoleum) a občas i v exteriéru.
Botičky jsme prodejci zaslali na záruční reklamaci a prodejce reklamaci neuznal a zaslal nám toto vyrozumění:
Dňa 02.05.2016 sme od Vás obdržali na reklamáciu tovar Bartolemej 18-24M, zakúpený dňa 30.03.2016 faktúra 161263. Dôvodom reklamácie – diery na oboch podrážkach. Reklamácia sa v tomto zmysle zamieta, nakoľko zodratie/predratie materiálu nie je predmetom reklamácie.
Uzatvoretie reklamácie: tovar Vám bude odoslaný späť na adresu.
Přiznám se, že že věta "Reklamácia sa v tomto zmysle zamieta, nakoľko zodratie/predratie materiálu nie je predmetom reklamácie" mi nedává moc smysl a nevím jak ji mám chápat.
Veškeré podklady - fotografie poškozených botiček, průvodní dopis reklamace, vyjádření prodejce a popis produktu na webu prodejce, jsou zde: https://goo.gl/photos/gLKVvwiMxamCNfdH8
botičky Bartolomej 18-24M
Požadujeme vrácení peněz, nebo výměnu za nový kus, nebo opravu.
Dále požadujeme proplacení nákladů spojených s odesláním vadného zboží k prodejci - tzn. poštovné na Slovensko - cca 120 Kč.
|
Tweet |
Pokud zmiňovaný e-shop jakýmkoli způsobem míří a cílí i na české spotřebitele, což lze při použití české internetové domény předpokládat, použije se pro zakoupené zboží režim českého platného práva.
Zaměření prodejce na český trh je kvalifikováno v čl. 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 o právu rozhodném pro smluvní závazkové vztahy (Řím I.). Podle čl. 6 nařízení Řím I. se bude smlouva řídit právem, kde má spotřebitel bydliště, pokud prodejce provozuje svou profesionální nebo podnikatelskou činnost v ČR, nebo se jakýmkoli způsobem na trh ČR zaměřuje. Zaměření může mít několik forem, jednak může prodejce nabízet dovoz zboží ze svého skladu na Slovensku do ČR, dále může na svých stránkách nabízet možnost platby v českých korunách namísto eur, anebo může stránky vedle slovenštiny také vést v češtině. Tehdy se na smluvní vztah použije český občanský zákoník, zákon č. 89/2012 Sb., konkrétně jeho ustanovení o jakosti při převzetí a právech z vadného plnění.
Zamítá-li prodávající reklamaci, musí vždy v souladu s občanským zákoníkem odůvodnit, proč tak učinil. Prodávající například neodpovídá za vadu, která byla způsobena na věci jejím obvyklým užíváním nebo pokud kupující vadu sám způsobil (více v § 2167 a § 2170 občanského zákoníku).
Prodávající má rovněž povinnost vystavit spotřebiteli potvrzení o uplatnění reklamace a zamítnutí reklamace písemně odůvodnit podle § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebiteli. Spotřebitel, který je přesvědčen, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Prodejce má povinnost dle §9 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, řádně spotřebitele informovat o vlastnostech produktu, o způsobu použití, údržbě a o nebezpečí vyplývající z nesprávného použití produktu a podobně. Prodávající je povinen ve zvláštních případech, kdy je nutné dodat ke zboží návod (což v tomto případě nutné je) zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu, byly srozumitelné a dle § 11 odst. 1 téhož zákona byly v českém jazyce.
Pokud prodejce tuto informaci nesplní, lze to považovat za porušení povinnosti prodejce a Česká obchodní inspekce může tomuto prodejci uložit pokutu dle §24 odst. 7 písm. d) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, až ve výši 1 mil. Kč.
Podle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku se má za to, že pokud se vada projeví v průběhu 6 měsíců od převzetí, tak jako v tomto případě, věc byla vadná již při převzetí. V případě soudního sporu by tak musel prodávající prokázat, že věc v době převzetí vadná nebyla. Případné odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit.
Pokud prodávající opak neprokáže, spotřebitel může trvat na řádném vyřízení reklamace a požadovat dle § 2169 odst. 1 občanského zákoníku i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má spotřebitel právo na bezplatné odstranění vady. Žádat lze namísto uvedených nároků i přiměřenou slevu. Ustanovení § 2169 odst. 1 občanského zákoníku stanoví určitou hierarchii nároků z vadného plnění.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně náležitě odůvodní, avšak spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením soudního sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem na Slovensku), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci na internetových stránkách www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska. Podrobný formulář stížnosti je k dispozici na webových stránkách www.evropskyspotrebitel.cz v záložce „Kontakty“. Ke stížnosti je třeba přiložit doklady, které má spotřebitel k dispozici, např. kopii smlouvy, e-mailovou komunikaci s prodejcem.
Na Evropské spotřebitelské centrum se může spotřebitel obrátit rovněž telefonicky na čísle 296 366 155 nebo elektronicky na e-mail esc@coi.cz. ESC pro ČR sídlí na adrese Štěpánská 15, 120 00 Praha 2.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.