Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Od 6/2014 jsem do servisu pořídil kompresor SKS 17/250 dodaný firmou Orlík. Cca po roce začal kompresor samovolně vypínat při plnění tlakové nádoby. Z počátku to bylo jen občas, ale postupem času se tato závada projevovala častěji. Proto jsem v září 2015 kontaktoval reklamační oddělení výrobce. Až v listopadu 2015 mi bylo řečeno, že se dostaví technik. Technik vyměnil na kompresoru tlakový spínač a provedl servisní prohlídku. Reklamace nebyla uznána na základě zprávy od technika, který do reklamačního listu napsal, že kompresor je umístěn ve stísněných podmínkách. Kompresor se tedy dal na jiné místo aby bylo vše v pořádku. Vše je i ve zprávě od technika (předěláno a odzkoušeno). Ještě než přišla faktura na úhradu opravy, začal kompresor zase vypínat. Tudíž mi bylo jasné, že vyměněným dílem to nebylo. Od té doby se to snažím nějak vyřešit. 1.6. mi přišla upomínka z právního oddělení na neuhrazenou fakturu. Nechápu ale proč platit díl, kterým závada nebyla odstraněna. Od 1.6. tuto věc řeším s p. Šťovíčkem z reklamačního oddělení, který trvá na úhradě faktury a o nějakém odstranění závady nepadlo ani slovo.
Kompresor SKS 17/250 v.č.: 140114
Chci vrátit vyměněný díl, kterým nebyla odstraněna závada.
Neplatit fakturu za díl, kterým nebyla odstraněna reklamovaná závada na kompresoru.
|
Tweet |
Pokud by byla kupní smlouva ohledně kompresoru uzavřena kupujícím v postavení podnikatele, tedy na IČ v souvislosti s jeho podnikatelskou činností, nelze na vzniklý právní vztah použít ustanovení občanského zákoníku, která poskytují zvláštní ochranu spotřebitelům ani speciální ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. Reagujeme na okolnost uvedenou ve stížnosti, že kompresor byl pořízen do servisu stěžovatele.
Záleží rovněž na tom, zda kompresor byl dán do placené opravy (mimozáruční), anebo se jednalo o opravu v rámci záruky.
Jestliže se jednalo o opravu záruční a kompresor by byl zakoupen pro osobní potřebu kupujícího (jako spotřebitele, nikoli na IČ), tak prodávající, respektive záruční servis, by pochybil již v tom, že reklamace trvala déle než-li 30 dní ode dne uplatnění, když zákon o ochraně spotřebitele (634/1992 Sb.) ve svém § 19 odst. 3 jasně stanovuje, že prodávající má reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. Jedině pokud by spotřebitel dopředu souhlasil s prodloužením této zákonné lhůty by záruční servis nebyl v prodlení. Marným uplynutím lhůty pak spotřebiteli vzniká právo od smlouvy odstoupit a žádat vrácení celé kupní ceny.
Jestliže se jedná o opravu mimozáruční, objednatel opravy za ni platí, je zde zákonný předpoklad, že ten, kdo se přihlásí k výkonu odborné činnosti podle toho také postupuje a na kvalitu jeho práce jsou kladeny podstatně vyšší nároky. V případě mimozáruční opravy má objednatel povinnost pouze uhradit provedenou práci a zakoupený náhradní díl, to, že při opravě přitom bude spotřebováno více než jeden náhradní díl vinou zhotovitele díla, jde k jeho tíži. Podle § 2586 odst. 1 občanského zákoníku zhotovitel provádí opravu na svůj náklad a nebezpečí. Je třeba trvat na dokončení opravy a dodržení smlouvy.
Práva objednatele se liší podle toho, zda vada představuje porušení smlouvy podstatným či nepodstatným způsobem.
Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž již při uzavření smlouvy zhotovitel věděl nebo musel vědět, že by objednatel smlouvu neuzavřel, pokud by toto porušení předvídal. V ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není.
Při podstatném porušení má objednatel právo na odstranění vady opravou nebo dodáním chybějící věci. Stejně tak má právo na přiměřenou slevu z ceny opravy či úpravy nebo od smlouvy odstoupit. Objednatel musí zvolené právo sdělit zhotoviteli při oznámení vady nebo co nejdříve poté. Provedenou volbu lze měnit jen po dohodě se zhotovitelem. Jestliže objednatel nezvolil právo včas, má stejná práva, jako by šlo o nepodstatné porušení smlouvy, a to právo na odstranění vady nebo na přiměřenou slevu. Do uplatnění slevy může zhotovitel vadu odstranit podle své volby, která však nesmí objednateli způsobit nepřiměřené náklady.
Jak pro podstatné, tak i nepodstatné porušení platí, že objednatel může odstoupit od smlouvy nebo se dožadovat slevy, pokud zhotovitel neodstraní vadu v přiměřené lhůtě nebo to odmítne.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz/cs.