Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Můj přítel koupil před měsícem v klenotnictví Gammy v Centru Černý most prsten z bílého 14 - ti karátového zlata s umělým diamantem. Alespoň podle tvrzení prodavače se mělo jednat o umělý diamant. O několik dní později si kvalitu prstenu nechal překontrolovat, ale z odborného posudku vyšlo najevo, že se jedná o pouhé SKLO!!! Samozřejmě se vrátil do klenotnictví Gammy a požadoval vrácení peněz, ale bylo mu řečeno, že firma kupuje jen kvalitní zboží a neručí za to, že je na prstenu sklo, místo umělého diamantu!!!
prsten z bílého 14 - ti karátového zlata s "umělým diamantem" ( ve skutečnosti se jednalo o sklo)
Uznání reklamace a vrácení peněz oproti vrácenému zboží.
|
Tweet |
Z pohledu veřejného práva může spotřebitelka zvážit podání podnětu České obchodní inspekci pro porušení § 5 zákona o ochraně spotřebitele. Obchodní praktika je klamavá zejména, je-li při ní užit nepravdivý údaj. Spotřebitelka by měla mít od prodejce nejlépe písemné, prokazatelné ujištění o vlastnostech prstenu, tedy z jakých materiálů byl vyroben. Zda se prodejce dopouští nekalé obchodní praktiky, konkrétně tedy klamavé obchodní praktiky, může závazně určit a sankcionovat Česká obchodní inspekce, která vykonává dozor nad ochranou spotřebitele dle § 23 zákona o ochraně spotřebitele. Česká obchodní inspekce může prodejce za takovou klamavou obchodní praktiku pokutovat ve správním řízení.
V tomto případě je rovněž podstatné, zda prodejce své zamítavé stanovisko k uplatněné reklamaci prstenu náležitě písemně odůvodnil. Spotřebitel má totiž ze zákona o ochraně spotřebitele nárok na písemné potvrzení a náležité odůvodnění zamítavého stanoviska k uplatněné reklamaci, tak aby bylo přezkoumatelné znalcem z oboru, popřípadě v soudním řízení. Plnění této povinnosti prodávajícího podle § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele dozoruje Česká obchodní inspekce, které může spotřebitel podat podnět k zahájení kontroly u podnikatele, pokud se podnikatel nebude uvedeným ustanovením zákona řídit.
Rozhodl-li prodávající o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Mimo to má také spotřebitel právo na náhradu svých účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znalečného). Kompletní seznam soudních znalců naleznete na www.justice.cz. Znalci jsou zde rozděleni podle místa, kde sídlí, a podle oboru, kterým se zabývají.
Není-li ani po předložení znaleckého posudku spor vyřešen, jelikož prodávající předložený znalecký posudek nepovažuje za dostatečně prokazatelný, je možné se svého práva domáhat před soudem. V tomto případě totiž pouze nezávislý soud může rozhodnout, na čí straně leží právo. V takovém případě doporučujeme spotřebitelce vzít si advokáta.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz/cs.