Společnost


O2 Czech Republic a.s.

Počet nahlášených stížností:1247
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:5
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

61%
39%
Toto skore je založeno na 342 stížnostech.

#11548Odebrání kreditu

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

5 měsíců 24 dnů 22 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
18.07.2016, před 8 lety

Jaroslav Novotný

Znění stížnosti

Již řadu let mám SIM GO, tedy systém dobíjení kreditu.
Nevolám příliš často, takže již několikrát mi O2 omezili služby a donutili mě poslat jim další peníze, i když jsem tam měl ještě dost peněz. Naposledy letos 13.7. jsem tam měl 1 604 Kč. Tentokrát mi ale po vynuceném dobití těch 200 Kč nepřičetli, ale těch 1 604 Kč mi sebrali s tím, že bylo dobito pozdě. Ať už takový postup obsahují nebo neobsahují jejich všeobecné podmínky, jde zcela bez pochyby o jednání, které není v souladu s dobrými mravy. Co s tím?


Produkt

Velmi stará SIM č. tel. 723035304, č. 894202039000794355


Požadované řešení

Minimálně sečíst starý a nový kredit, zabránit O2, aby mohli okrádat lidi.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
27.7.2016 18:04, před 8 lety

Český zákonodárce prozatím zákaz propadnutí finanční částky ve formě kreditu na předplacené SIM kartě neupravil. Operátor tedy tuto možnost má, upravil-li to ve svých obchodních podmínkách.

Omezená platnost SIM karet a kreditu je zdůvodněna výdaji souvisejícími s provozem těchto karet. Každý operátor je např. povinen poskytovat zdarma možnost tísňových volání na linku 112 a účastník může přijímat příchozí hovory. Záleží tedy na operátorovi, jak náklady na provoz nevyužívaných čísel pokryje. V zásadě je možné toto zajistit omezenou dobou platnosti SIM karet nebo např.: postupným odečítáním kreditu po určité době od posledního využití telefonního čísla.

Je-li koncovým uživatelem spotřebitel, měla by být smluvní ujednání přiměřená, která nezakládají významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran v neprospěch spotřebitele. To ale neplatí v případě, jedná-li se o ujednání o předmětu plnění nebo o ceně, pokud jsou spotřebiteli poskytnuty jasným a srozumitelným způsobem. Byl-li spotřebitel o propadnutí kreditu jasně a srozumitelně informován, je splněna jedna z podmínek pro vynětí tohoto ujednání z požadavku přiměřenosti. Druhá nezbytná podmínka je, zda-li se jedná o ujednání o ceně (předmět plnění se na danou situaci nehodí). České soudy zatím v obdobném sporu nerozhodovali. Bude tedy záležet na budoucí judikatuře, jak s touto právní otázkou naloží.

Nejvíce se dané problematice přiblížil rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 33 Cdo 1956/2007 zabývající se nepřiměřenými podmínkami ve spotřebitelských smlouvách, konkrétně se jednalo o uplatnění dárkového certifikátu po době jeho platnosti. Nejvyšší soud v tomto rozsudku vyslovil následující právní větu: „Z ujednání, ze kterého vyplývá, že není-li dárkový certifikát (kupón) uplatněn ve lhůtě jednoho roku od zakoupení, "pozbývá platnosti bez náhrady", nelze dovozovat, že představuje nepřiměřenou podmínku (zneužívající klausuli) pro spotřebitele.“ Tuto větu soud ospravedlnil mimo jiné tím, že je výhradně na spotřebiteli, jak se službou naloží, zvláště pokud mu byl dán dostatečný časový prostor pro uplatnění svého práva. Také bylo zdůrazněno, že podmínky o neposkytnutí náhrady za nepoužitý poukaz byly sepsány jednoduchým a srozumitelným jazykem.

Oproti tomu judikát německého Spolkového soudního dvora, který spotřebitel ve svém vyjádření zmiňuje, se již přímo zabýval touto problematikou. Soudní dvůr v tomto rozhodnutí považuje propadnutí kreditu za nepřiměřené ujednání z důvodu, že by vznikla nerovnováha v rámci vzájemného plnění mezi stranami. Operátor by si totiž mohl ponechat platbu spotřebitele za služby a zároveň by se vyvázal ze své povinnosti poskytnout tyto sjednané služby. Nic na tom nemění fakt, že byl spotřebitel o této podmínce předem informován jasným a srozumitelným způsobem. Německé soudy tedy nepovažují toto ujednání o propadnutí kreditu za ujednání o ceně.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
28.7.2016 11:17, před 8 lety

Dobrý den,

vše podstatné už bylo zmíněno v reakci portálu dTest.
Součástí našich Všeobecných obchodních podmínek je zmíněna podmínka pravidelného dobíjení, aby nedošlo k expiraci platného kreditu. Po skončení platnosti kredit propadá bez náhrady.
Před koncem platnosti kreditu opakovaně posíláme několik SMS zpráv s upozorněním na nutnost dobití.
Je mi líto, ale vašemu požadavku nemůžeme vyhovět.

Děkuji za pochopení.

Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
16.8.2016 10:28, před 8 lety


Jaroslav Novotný

Já to vnímám jako nepřijatelnou krádež za bílého dne. Podnikání v rozporu a dobrými mravy. Přirovnání k dárkovému poukazu nesedí, spíš to je podobné záloze za elektřinu, vodu nebo plyn. Analogicky by mi mohlo třeba PRE zabavit přeplatek s tím, že je moje chyba, že jsem kWh nespotřeboval. Podle mého názoru nelze vynucovat spotřebu. Náklady na udržování mého čísla zcela jistě ani zdaleka nedosáhly výše 1 604 Kč. Dodavatel si navíc žádnou fixní nákladovou položku ve svém produktu typu GO nestanovil, jasně stanovil toliko ceny za sms, hovory apod. v rámci své obchodní strategie. Podnikatel musí nést podnikatelské riziko ne ho přenášet na spotřebitele!
Navíc si vzpomínám na sms oznamující konec platnosti kreditu a omezení služeb (i to pokládám za nemorální - vynucování spotřeby), ale nevzpomínám si na sms upozorňující na zabavení kreditu - to ovšem nemohu doložit, tyto sms jsou dávno smazány.
Pokud by měl dodavatel pocit, že na málo volajících lidech prodělává (přičemž taktně pomlčí o tom, že na řadě mobilních závislákú zase neskutečně vydělává), měl by navrhnout ukončení smlouvy nebo ji vypovědět a vypořádat zbývající kredit.
Tento kredit rozhodně nejsou jeho peníze, je to záloha na služby, která se využíváním těchto služeb umořuje (zúčtovává). Já dobitím úvěruji dodavatele - bezúročně mu půjčuji k využití své peníze, předplácím si služby.
Tohle je ta pravá ekonomická podstata tohoto vztahu, srovnávání s dárkovým poukazem je třeba jako zavádějící a účelové striktně odmítnout!
Pěkný den!

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
16.8.2016 13:20, před 8 lety

Stížnost přeřazujeme na společnost, která má možnost na vyjádření spotřebitele reagovat.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
17.8.2016 10:13, před 8 lety

Podmínky služby jsou jasně dané a dostupné k prostudování před případným sjednáním smlouvy/objednáním produktu. Kredit skutečně v případě konce platnosti propadá.

Z naší strany pokládáme záležitost za uzavřenou.

Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
17.8.2016 11:22, před 8 lety


Jaroslav Novotný

Já už jsem vše podstatné zmínil. Z mého pohledu se jedná o ustanovení, která jsou v rozporu s dobrými mravy a jako taková by měla být shledána neplatnými.
Nad to ještě mohu uvést, že jsem nikdy žádnou smlouvu, která by zahrnovala ustanovení o zabavení kreditu nepodepsal.
Sám princip změny smlouvy prostřednictvím jednostranného upravování Všeobecných podmínek toliko jednou smluvní stranou je na pováženou a staví jednu smluvní stranu do nerovné, znevýhodněné pozice, což odporuje základním právním principům, jako jsou např.:
neminem laedere – neškodit druhému
princip smluvní volnosti
princip poctivosti v obchodních jednáních
a porušuje definici smlouvy jako takové která je:

Smlouva (někdy též kontrakt, dohoda nebo konvence) je dvoustranné či vícestranné právní jednání spočívající ve vzájemných a obsahově shodných projevech vůle smluvních stran směřujících ke vzniku, změně či zániku práv a povinností, které právní předpisy s takovými projevy vůle spojují.

Pěkné dny!

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
17.8.2016 11:38, před 8 lety

Přestože v právu platí zásada, že smlouvu nelze měnit bez dohody všech jejích účastníků, existují zákonem dané výjimky. Jednou z těchto výjimek je § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikací. Dle tohoto ustanovení má poskytovatel telekomunikačních služeb možnost jednostranně změnit smluvní podmínky. Je však povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň je podnikatel povinen informovat účastníka o uveřejnění.

Nesouhlasí-li spotřebitel s postupem společnosti, má možnost obrátit se na Český telekomunikační úřad, který rozhoduje spory vzniklé mezi poskytovateli telekomunikačních služeb a účastníky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
17.8.2016 11:52, před 8 lety

U předplacených služeb není třeba podpisu. Uzavření smlouvy v tomto případě probíhá roztržením obalu balíčku SIM karty umožňujícího předplacení služeb nebo jiným způsobem stanoveným pro konkrétní službu, nejpozději však okamžikem prvního přihlášení SIM karty do sítě.

Kompletní znění smluvních podmínek platných pro předplacené karty najdete zde: http://www.o2.cz/file_conver/333404/VSEOBECNE__PODMINKY_O2_Predplacena_sluzba_od_30._4._2016.pdf

Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
17.8.2016 11:57, před 8 lety


Jaroslav Novotný

Vidíte, sami kredit definujete jako předplacené služby, tedy poskytnutou zálohu, která by měla být vyúčtována a přeplatek vrácen, nikoliv zabavena (zcizena).

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
17.8.2016 11:58, před 8 lety

Stížnost znovu přeřazujeme na společnost.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.1.2017 09:29, před 8 lety

Společnost již neprojevila zájem se k případu dále vyjadřovat. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.