Počet nahlášených stížností: | 23 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 13.3.2016 jsme na společnost objednávali mobilní telefon Apple Iphone 5S přes internetový obchod olimport.cz, jehož provozovatel je společnost General NET Advertising. Na základě potvrzené objednávky jsme provedli úhradu a čekali zmíněných 25 dní na objednané zboží. Po cca 4 týdnech jsme se pokusili kontaktovat olimport.cz na telefonním čísle a na kontaktním formuláři. Ani na jeden z několika pokusů nepřišla reakce. Dne 6.6.2016 jsme společnosti odeslali Výzvu k plnění s vyrozuměním o odstoupení od kupní smlouvy v případě nedodání zboží v náhradní lhůtě. Obdrželi jsme 16.6.2016 email od pana jednatele Zdeňka Krejčího, že registrují problém na straně dodavatele a navrhují 2 možnosti řešení. O výsledku jednání nám byl slíben kontakt do 20.6.2016 s informací o řešení. Žádný však neproběhl, pouze na internetových stránkách obchodu byla vyvěšena informace o aktuálním stavu klientských objednávek a hromadných stornech. Na email pana Krejčího jsme reagovali s žádostí o vrácení kupní ceny, jelikož již nemáme nadále důvěru v jeho služby. Žádná další reakce nám již nepřišla. Dne 12.7.2016 jsme tedy odeslali doporučeně odstoupení od kupní smlouvy. Požadovali jsme vrácení kupní ceny včetně zákonného úroku z prodlení do 14ti dní od doručení odstoupení. Opět bez reakce. Nyní plánujeme podat žalobu. Prosíme o radu co byste nám v dalším postupu doporučili a zda je možné dát dohromady hromadnou žalobu. Výše objednávky byla 7590,-, což je již částka umožňující trestní oznámení.Trestný čin podvodu nebo bezdůvodného obohacení, jestli se nemýlím.
Předem děkuji za radu
Vrácení kupní ceny za nedodané zboží
+
poštovné za 2 doporučené zásilky
+
úrok z prodlení v zákonné výši
+
případné soudní výlohy
|
Tweet |
Prodávající má povinnost dodat zboží. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže prodávajícího zboží nedodá, upozorní jej spotřebitel, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 občanského zákoníku a na vrácení zaplacené peněžní částky. Oznámí-li spotřebitel prodávajícímu, že mu určuje dodatečnou lhůtu k plnění a že mu ji již neprodlouží, platí, že marným uplynutím této lhůty od smlouvy odstoupil.
Nereaguje-li prodávající na elektronickou komunikaci, je vhodné zaslat výzvu k plnění a případně i odstoupení od smlouvy písemně, nejlépe doporučeně s dodejkou (doporučujeme ponechat si kopii výzvy a odstoupení), a to z důvodu prokazatelnosti v případě soudního sporu.
Dozor nad ochranou spotřebitele provádí Česká obchodní inspekce, je tedy možné obrátit se s podnětem k tomuto úřadu. Podat podnět je možné prostřednictvím následujícího webového odkazu www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/.
České právo nezná institut hromadné žaloby. Za stavu současného právního řádu musí každý spotřebitel podat žalobu sám. Nicméně ve věcech ochrany práv spotřebitelů platí, že výrok pravomocného rozsudku je závazný i pro další osoby oprávněné proti žalovanému, pokud se jedná o tytéž nároky z téže právní skutečnosti. Pokud by tedy soud rozhodl ve prospěch spotřebitele, mohou ostatní oprávnění očekávat stejné rozhodnutí.
Pokud podnikatel jednal s úmyslem nedodat zboží, může se jednat i o trestný čin podvodu, případně přestupek proti majetku. Má-li spotřebitel důvodné podezření, že prodávající se dopustil trestného činu nebo přestupku, je vhodné podat trestní oznámení a informovat Policii ČR, jejímž úkolem je podaná trestní oznámení vyhodnotit, shromáždit důkazy a stanovit další postup. Je také na místě úřady požádat, aby informovaly oznamovatele, jak bylo s oznámením naloženo.
Bylo by možné podat hromadné trestní oznámení, kdy se mohou poškození dát dohromady, aby bylo z podání zřejmé, kolik je poškozených a jak vysoká škoda byla způsobena. K trestní odpovědnosti se v daném případě vyžaduje způsobení škody nikoli nepatrné (alespoň 5000,- Kč), je-li více poškozených způsobená škoda podnikatelem se sčítá.
Nicméně není to nutností. Policie ČR jedná z úřední povinnosti, a proto by měla podaná trestní oznámení vyhodnotit, sesbírat důkazy a stanovit další postup, který se bude reflektovat její zjištění.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz/cs.