Počet nahlášených stížností: | 7 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
E-shop firmy účtuje 109 kč za vrácení zboží. Mají na to právo? Pokud ne, jak je možné se bránit?
Vrácení zboží bez poplatku.
|
Tweet |
Poplatek 109 Kč si společnost H&M strhává za náklady spojené s dopravou zboží zpět, které vyzvedne dopravce u spotřebitele doma. Přestože si podnikatel může sjednat podmínky, lhůty a postupy pro uplatnění práva odstoupení od smlouvy, nesmí docházet k omezení práva spotřebitele.
Ustanovení § 1831 odstavec 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku ukládá spotřebiteli povinnost zaslat zboží, které od prodejce obdržel, do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Vzhledem k tomu, že zákon nestanovuje způsob dopravy zboží zpět k prodejci, dovozujeme, že by se mělo jednat o způsob, který bude spotřebiteli nejlépe vyhovovat. Pokud tedy prodejce spotřebitele nutí využívat pouze jím určeného dopravce, aby mohl uplatnit své právo na odstoupení od smlouvy, dopouští se nepřiměřeného jednání v rozporu s ustanovení § 1813 téhož zákona.
Jestliže spotřebitel chce uplatnit své právo a odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě, má právo si zvolit způsob dopravy, který mu bude vyhovovat nejlépe. Náklady, které spotřebiteli vzniknou v důsledku navrácení zboží, nese spotřebitel, pokud spotřebitele na to prodejce upozorní například v obchodních podmínkách.
Své jednání může spotřebitel také podložit ustanovením § 1926 odstavec 1 téhož zákona, který umožňuje dlužníkovi zvolit si způsob plnění. Pokud odstoupí spotřebitel od smlouvy, dostává se do postavení dlužníka a má povinnost vrátit prodejci do 14 dnů zboží, které bylo dodáno. Dle výše zmíněného ustanovení má možnost zvolit si způsob plnění, tedy zvolit si způsob dopravy.
Nabídka obchodníka, že si zboží osobně vyzvedne, by měla být pro spotřebitele závazná pouze v případě, že obchodník současně převezme i náklady na tuto dopravu. Má-li hradit dopravu spotřebitel, musí mít alternativu pro vrácení zboží. A najde-li cenově či jinak výhodnější nabídku přepravy, nesmí být nucen k využití služby vyzvednutí zboží doma, ani k povinné platbě za ni.
Spotřebitel, který je přesvědčen, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz/cs.