Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V srpnu letošního roku mi Stavební spořitelna České spořitelny poslala výpověď letos již druhého stavebního spoření s odůvodněním, že je smlouva pro ni "nevýhodná". "Nevýhodnost" spočívala ve 3% úročení vkladů.
V prvním případě (lednová výpověď stavebního spoření s 3% úročením vkladů, uzavřeného 9.9.2002) jsem se obrátil na finančního ombudsmana. Ten mi ale po čase sdělil, že jednání spořitelny je právně vpořádku. Využil jsem tedy
možnosti zkrácení lhůty pro výplatu úspor a stavební spoření vybral. Část úspor jsem použil na rekonstrukci bytu a zbytek uložil na další stavení spoření, které jsem měl v záloze (uzavřeno 30.8.2002; 3% úročení vkladů). Nyní spořitelna vypověděla i toto stavební spoření, opět s poukazem, že v době nízkých úrokových sazeb není reálné, aby mi nabízela stávající zhodnocení vkladů.
Výpověď z důvodu smluvené výše úročení není uvedeno jako důvod pro jednostrannou výpověď stavebního spoření ve Všeobecných obchodních podmínkách stavebního spoření platných v době, kdy jsem smlouvu podepisoval. Proto považuji výpověď stavebního spoření za protiprávní. Dále mám zato, že platí právní zásada "pacta sunt servanda" (v překladu "smlouvy se mají dodržovat") a nelze je svévolně vypovídat. Výpovědí smlouvy se stavební spořitelna může dopouštět trestného činu podvodu, protože kdo jiného uvede v omyl, aby získal pro sebe nebo druhého majetkovou výhodu, dopouští se trestného činu podvodu (skutková podstata trestního zákona).
S ukončením smlouvy a její výpovědí nesouhlasím a nepřijímám ji. V tomto smyslu jsem napsal dopis panu Konvalinovi, řediteli správy klientských účtů, jehož jménem byla výpověď spořitelny zaslána.
Požaduji pokračování smlouvy za stávajících podmínek, tzn. připisování státní podpory a úročení vkladů + státní podpory + připsaných úroků 3% sazbou až do doby dospoření cílové částky, popř. do doby kdy se sám rozhodnu stavební spoření zrušit. Dále požaduji omluvu za opakované a dle mého soudu nehorázné jednání spořitelny. Dvě výpovědi v jednom roce (obě protiprávní a neplatné) jsou přeci jen "silná káva" i v našich končinách.
Pokračování smlouvy za stávajících podmínek, tzn. připisování státní podpory a úročení vkladů + státní podpory + připsaných úroků 3% sazbou až do doby dospoření cílové částky, popř. do doby kdy se sám rozhodnu stavební spoření zrušit. Dále požaduji omluvu za opakované a dle mého soudu nehorázné jednání spořitelny.
|
Tweet |
V popisovaném případě stavební spořitelna jednostranně vypovídá smlouvu o stavebním spoření. Stavební spořitelna tímto oznamuje, že ona sama si nepřeje ve smluvní vztahu pokračovat.
Je otázkou, zda stavební spořitelnou uvedený výpovědní důvod, tedy 3% úrok z vkladu, je v souladu s výpovědními důvody, které jsou obsaženy ve všeobecných obchodních podmínkách, které se ke smlouvě váží.
Prvotně je tedy třeba prostudovat všeobecně obchodní podmínky, které byly platné v době uzavření smlouvy nebo v době její poslední změny. Právě tyto podmínky určují za jakých okolností lze smlouvu ukončit.
V případě, kdy stavební spořitelnou uvedený výpovědní důvod není v souladu se smlouvou a všeobecnými obchodními podmínkami, může spotřebitel stavební spořitelně zaslat nesouhlas s výpovědí smlouvy o stavebním spoření. Nesouhlas doporučujeme zaslat doporučeným dopisem a argumentovat zněním všeobecných obchodních podmínek.
Pokud se nebude dařit se stavební spořitelnou dohodnout, tedy stavební spořitelna nezmění své stanovisko, ani po zaslání nesouhlasu, může se spotřebitel následně obrátit na kancelář finančního arbitra.
Finanční arbitr je příslušný k rozhodování sporů týkajících smluv o stavebním spoření, a to dle ustanovení § 1 odst. 1 písm. g) zákona č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi. Finanční arbitr je příslušný mimo jiné rozhodovat spory o platnost výpovědi nebo ukončení smlouvy o stavebním spoření.
Finanční arbitr je veřejným orgánem, řízení před finančním arbitrem není zpoplatněno.
Podat návrh na zahájení řízení může spotřebitel na internetových stránkách finančního arbitra http://www.finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/pruvodce-podanim-navrhu.html.
Česká spořitelna, a.s. se rozhodla nevyužít možnosti smírného řešení sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. Vzhledem k tomu, že je námi poskytovaná služba založena na principu dobrovolnosti, bude stížnost uzavřena. Na žádost společnosti zveřejňujeme její obecné vyjádření k podaným stížnostem:
Řešení stížností klientů České spořitelny podléhá bankovnímu tajemství a Česká spořitelna má k vyřizování stížností pro naše klienty k dispozici řadu kanálů a také institut Ombudsmana, kam se mohou obrátit všichni klienti, kteří s prvotním řešením v bance nejsou spokojeni.
Klienti nás se svojí stížností mohou kontaktovat:
emailem na: csas@csas.cz
telefonické lince: 800 207 207
osobně na kterékoli pobočce
v internetovém bankovnictví
Pokud s řešením nejsou spokojeni, mohou kontaktovat tým Ombudsmana:
emailem: ombudsman@csas.cz
písemně: Tým Ombudsmana FSČS, Olbrachtova 1629/62, 140 00 Praha
telefonicky: 956 717 718 (Po-Pá, 8,30-17,00)