Počet nahlášených stížností: | 713 |
Z toho za letošní rok: | 4 |
Stále v řešení: | 20 |
Dne 20.5.2016 jsem na pobočce v Praze Čimicích zakoupila vůz Kia Ceed rok výroby 2007, RZ: 6T59093.
27.8. na vozidle došlo k zaseknutí kompresoru klimatizace a následnému prasknutí plochého řemenu. Servisní zpráva: vozidlo přestalo dobíjet a přestalo fungovat čerpadlo chladící kapaliny. Zřejmě došlo i k poškození motoru (toto poškození je zjistitelné až po výměně kompresoru klimatizace a plochého řemene). Dne 14.9. byla podána reklamace s požadavkem na kompenzaci proplacení opravy. Zamítavá odpověď zněla stejně, tak jak ve většině případů ...Kupující byl při koupi seznámen se stavem vozu a s tímto souhlasil. Předmětem reklamace není vada, za níž prodávající odpovídá, a proto prodávající reklamaci zamítá a to s odkazem na Protokol o zkušební jízdě a předání vozidla, kde byl kupující na nevyhovující technický stav automobilu upozorněn. Prodejce se obrací na Protokol o zkušební jízdě - je dobré ho prostudovat a jak vidno - odstavec II. Funkčnost součástí vozu (je-li jimi vůz vybaven): Klimatizace - ANO.
Prodejce se nemůže pouhým obecným ustanovením v protokolu o špatném technickém stavu vozu zbavit odpovědnosti za skryté vady. Podle občanského zákoníku za vady, které se projeví do půl roku od koupě ojetého vozu, odpovídá prodejce. Navzdory tomu, do jaké kategorie je vozidlo prodejcem řazeno, musí vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly a vady musejí být v protokolu výslovně uvedeny. Zde je doslovně uvedena funkčnost klimatizace! Pokud prodejce o závadě věděl, zanedbal tak svou informační povinnost a dopustil se klamavého jednání.
Reklamace v mém případě nebyla řádně vyřízena, jelikož prodejce neuznal svou odpovědnost za skrytou vadu prodaného zboží.
Bohužel toto nebyla první porucha na tomto vozidle. Již k 1.7.2016 došlo k vyhoření starteru a byl servisem vyměněn za jiný. Na tuto závadu jsem však reklamaci zatím nevyužila. Zpětně o ní také uvažuji - celkové náklady byly ve výši 6 144,-Kč.
Pro další potřeby neuznané reklamace mohu nechat zpracovat znalecký posudek (a samozřejmě vyžadovat náklady na jeho zpracování).
Automobil nechám opravit na vlastní náklady a požaduji zpětné proplacení všech nákladů spojených s opravou kompresoru klimatizace.
Kia Ceed, RZ: 6T59093.
Proplacení opravy
|
Tweet |
Při koupi ojetého vozidla platí (stejně jako u kterékoli použité věci), že spotřebitelka nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly ve smlouvě (např. funkční klimatizace). Ze strany spotřebitelky by byla možná argumentace, že prodávající neupozornil spotřebitelku na všechny vady vozidla, že se tedy jedná o skryté vady, jež má právo reklamovat.
Při uplatnění reklamace použité věci může spotřebitelka žádat odstranění vady opravou. Není-li to však možné, může spotřebitelka od kupní smlouvy odstoupit. Místo těchto uvedených způsobů nápravy může spotřebitel také požadovat přiměřenou slevu.
Je-li výrobek reklamován v prvních 6 měsících od převzetí, má se za to, že vytýkaná vada byla na výrobku již při jeho převzetí. Důkaz opaku provádí prodávající. Ten by měl zejména prokázat, pokud reklamaci zamítá, že zboží bylo při převzetí bez vad, nebo prokázat, že tato konkrétní vada byla způsobena spotřebitelkou a tím vyloučit, že byla na zboží přítomna při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem. Pokud tak prodávající neučiní, může spotřebitelka žádat odstoupení od smlouvy, neboť její reklamace nebyla vyřízena řádně a včas (ve 30 denní lhůtě).
Bylo-li rozhodnuto o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitelka se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitelka právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože její reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitelka právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znaleckého posudku). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Vážená paní Čiperová,
Vaši záležitost jsem prověřila s kolegy z reklamačního oddělení. Ve Vašem případě se jedná o vadu, která vychází z předchozího užívání a opotřebení vozidla. Vada na vozidle v době prodeje nebyla a vznikla až po ujetí cca 4 500 kilometrů, kdy došlo k zaseknutí kompresoru klimatizace, prasknutí plochého řemenu a následně k poškození motoru. Za uvedenou vadu tak společnost nenese žádnou odpovědnost.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Spotřebitelka má možnost na vývoj případu reagovat, případně jej uzavřít.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.