Počet nahlášených stížností: | 19 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 14.9.2016 jsem společnosti mobilTEL vrátil na jejich pražské pobočce telefon, který jsem tam o týden dříve zakoupil. Vracel jsem ho z jednoduchého důvodu - mobilní telefon přestal fungovat ještě ten samý den a to do asi dvou hodin. Stihl jsem ho jen na chvíli připojit ke zdroji energie, abych ho mohl nabít a tedy používat, vyzkoušel jsem pouhých pár funkcí, načež se telefon začal zasekávat a postupně přešel k naprostému záseku.
Produkt jsem vrátil v originálním balení a součástí tohoto balení bylo vše, co jsem od společnosti také původně dostal. Krabička nebyla nijak poškozena, stejně tak telefon, datový kabel, vše bylo plně funkční a jen velmi krátce používané.
Dne 20.9. společnost mobilTel zareagovala emailem, který říkal, že jelikož byl datový kabel rozbalený a používaný, mám možnost buď si nechat naúčtovat poplatek 250,- za nápravu, nebo sjednat nápravu sám a poté obdržet celou kupní částku.
S tímto řešením jsem od začátku nesouhlasil. Ano, datový kabel skutečně byl rozbalený a použitý, ovšem použit byl jednou a to po velmi krátkou dobu - a navíc k tomu, k čemu je skutečně určen, tedy k nabití telefonu. Jak jsem společnosti sdělil ve své reakci, NOZ říká: "Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti". Jsem si naprosto jist, že použití datového kabelu k nabití telefonu spadá do definice "nutné s ohledem na povahu a vlastnosti". Z tohoto důvodu absolutně nesouhlasím se zaúčtováním jakéhokoliv poplatku a rozhodně nemám v plánu sjednávat sám nápravu, jelikož jsem já ten, kdo byl poškozen prodejem už nefunkčního telefonu, a rozhodně nehodlám být trestán ještě za to, že jsem si vyzkoušel funkčnost datového kabelu.
Mobilní telefon Huawei P8 Lite, výrobní číslo 860941036619215
NOZ jasně říká, že spotřebitel má právo do 14 dnů odstoupit od kupní smlouvy s nárokem na vrácení peněz. Vzhledem k tomu že mi byl prodán nefunkční telefon, logicky jsem ho společnosti zase vrátil. A obratem jsem tedy očekával vrácení peněz a to celé kupní částky. Já jsem ze své strany kupní smlouvu plně dodržel a doufám, že se téhož dočkám i ze strany prodejce.
|
Tweet |
Podnikatel má právo na náhradu za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání, jež nelze podřadit pod nutné obeznámení se s vlastnostmi zakoupeného zboží (§ 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
Evropská směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů v bodě 47 preambule stanoví: „Aby se spotřebitel obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží, měl by s ním nakládat a zkontrolovat je jen takovým způsobem, jaký by mu byl umožněn v prodejně.“
Lhůta 14 dnů slouží tedy k tomu, aby si kupující mohl prohlédnout, seznámit se s vlastnostmi, vyzkoušet koupené zboží a následně posoudit, zda vyhovuje jeho představám, nikoliv k tomu, aby po tuto dobu bylo zboží užíváno.
Vyzkoušením se rozumí stejný postup, který je obvyklý při nákupu obdobného zboží způsobem bez použití prostředků pro komunikaci na dálku, tedy v kamenné prodejně. Při zkoušení je třeba dbát na zásady hygieny a zásady ohleduplného zacházení se zbožím tak, aby zkoušení nezanechalo na zboží stopy.
Odstoupí-li kupující od smlouvy, zašle nebo předá bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů, prodávajícímu zboží a všechny další součásti plnění, které od něj obdržel. Zboží musí být vráceno v původním stavu, kompletní včetně všeho vybavení, bez známek použití. Původní obal je u většiny nabízeného zboží jeho součástí, proto je kupující povinen dle možností zachovat jeho původní stav.
Při vracení všech peněžních prostředků včetně nákladů na dodání, které byly od zákazníka na základě smlouvy přijaty, si může podnikatel danou částku odečíst (jednostranně započíst) a zákazníkovi vrátit nižší částku (§ 1982 až § 1991 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Každý takový postup je nutné zákazníkovi odůvodnit. Nebude-li s výší vrácené částky souhlasit, může se obrátit na Českou obchodní inspekci, která od února letošního roku zajišťuje mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, případně postupovat soudní cestou.
Prodávající si při odstupování od smluv uzavřených přes internet však nemůže účtovat žádné náklady, které občanský zákoník nestanoví. To se týká například podnikateli často účtovaného poplatku, který se rovná administrativním nákladům a technické kontrole výrobku. Toto jednání lze považovat za omezování spotřebitele v jeho právu na odstoupení. K takovému ujednání se nepřihlíží dle § 1815 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Podnikatel, který uzavírá smlouvy přes internet nese riziko, že někteří spotřebitelé zboží vrátí a on jej bude muset na své náklady přijímat zpět a uvádět znovu do prodeje.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.