Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
U společnosti SPYobchod.cz jsem přes internet zakoupil set mikrosluchátka a indukční smyčky pod kódovým označením MS11-050108. Po 10ti dnech jsem zjistil, že mi sluchátko nevyhovuje, a rozhodl se tedy využít práva odstoupení od smlouvy bez udání důvodu.
Tomu však nebylo vyhověno s odvoláním na hygienické důvody. Viz odůvodnění prodejce níže:
Dobrý den,
dovoluji si tímto reagovat na vaše odstoupení od kupní smlouvy ve 14ti dnech, které jsme dnes obdrželi.
Mikrosluchátko je poměrně specifický produkt, který se vkládá přímo do ušního kanálku, kde je nevyhnutelné jeho znečištění, a to jak na povrchu tak v jeho vnitřku. Kvůli miniaturizaci nejsou mikrosluchátka, tak jako například klasické „špunty“ vybaveny ochranným molitanem, který by bylo možné vyměnit. Z toho důvodu použité mikrosluchátko není možné znovu prodat, protože by to bylo krajně nehygienické, a hrozí při tom i přenos ušních chorob. Věřím, že ani Vy sám byste nerad obdržel sluchátko, které již prošlo cizíma ušima.
Mikrosluchátka dodáváme v zataveném obalu, a pokud byl obal porušen, tak z výše uvedených důvodů nemůžeme odstoupení od smlouvy akceptovat.
Připojuji ještě oporu v zákoně, na základě které odstoupení od smlouvy zamítáme.
písmeno g) § 1837 zákona č. 89/2012 sb.
„Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit,“
Set mikrosluchátka a 3W bluetooth smyčky PROFI MS11-050108
Vrácení peněz
|
Tweet |
Obecně platí, že právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů je v případě smluv uzavřených distančním způsobem proto, aby došlo k odstranění znevýhodnění, které spotřebitel má z toho důvodu, že si zboží nemohl prohlédnout v kamenném obchodě. Proto by měl spotřebitel zacházet se zbožím pouze tak, jak by to udělal v kamenné prodejně. Je otázkou, zda je v kamenných prodejnách umožněno taková sluchátka zkoušet.
Uvedená výjimka z práva na odstoupení od smlouvy uzavírané distančním způsobem do 14 dnů je obsažena v § 1837 písm. g) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen "OZ). Aby sluchátka splňovala definici zde uvedenou, musela by být zabalena v uzavřeném obalu, ze kterého je spotřebitel vyňal a z hygienických důvodů je není možné vrátit.
Dobrý den,
obecné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů samozřejmě respektujeme. V tomto případě se ale jedná o poměrně specifický produkt - mikrosluchátko.
Smysl použití mikrosluchátka spočívá v tom, že není v uchu vidět - je tedy zasunuto poměrně hluboko do zvukovodu. Na rozdíl například od špuntových sluchátek, kde jsou "hygienické důvody" diskutabilní, z důvodu možnosti vyměnění gumových / molitanových nástavců, je dle našeho názoru situace u mikrosluchátek zcela jednoznačná.
Mikrosluchátko:
- nemá vyměnitelné nástavce
- vkládá se hluboko do zvukovodu, až k hranici ušního bubínku
- je dodáváno z zataveném obalu
Z výše uvedených důvodů je odkaz na § 1837 písm. g) zákona č. 89/2012 Sb., zcela legitimní a právo na odstoupení od smlouvy ve 14ti dnech nelze aplikovat.
Adam Švejda
SPYobchod.cz
14ti denní lhůta přeci slouží, k tomu aby si spotřebitel mohl zboží vyzkoušet, což bez vybalení z ochranného obalu dost dobře nejde. Za to, že sluchátko nemá vyměnitelné nástavce přeci já nemohu.
Když se sluchátko vyčistí, tak si myslím, že ho bez problémů můžete prodat někomu dalšímu, proto si myslím, že vyjádření společnosti o "hygienických důvodech" je účelové, aby mi nemuseli vracet peníze.
Bod 47 Preambule ke směrnici o právech spotřebitelů stanoví, že spotřebitel, který zboží používal v míře vyšší, než je míra nutná k tomu, aby se obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží, by neměl pozbýt právo odstoupit od smlouvy, měl by však odpovídat za případné snížení hodnoty zboží. Aby se spotřebitel obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží, měl by s ním nakládat a zkontrolovat je jen takovým způsobem, jaký by mu byl umožněn v prodejně.
Avšak dle § 1837 písm. g) občanského zákoníku není možné využít práva na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní v případě, pokud bylo zboží dodáno v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit. Toto ustanovení transponovalo čl. 16 písm. e) směrnice o právech spotřebitelů.
Podle pomocného dokumentu ke správnému výkladu směrnice o právech spotřebitelů vydaného Evropskou komisí (DG JUSTICE GUIDANCE DOCUMENT), musí existovat skutečná obava, že po rozbalení ochranného obalu nebude možné zboží vrátit z hygienických důvodů. Příkladem takového zboží může být rtěnka nebo třeba i matrace.
Vzhledem k výše uvedenému se domníváme, že "mikrosluchátko" patří mezi výjimky, kdy není možné od smlouvy odstoupit bez udání důvodů (jak uvedla i společnost, pokud by bylo možné vyměnit část zboží, která byla vložena do zvukovodu, bylo by možné od smlouvy odstoupit, spotřebitel by pouze odpovídal za snížení hodnoty zboží).
Stížnost přeřazujeme na společnost, která má možnost na vývoj případu reagovat.
Společnost již neprojevila zájem se k případu dále vyjadřovat. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz/cs.