Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Fotobanka Profimedia.cz od roku 2010 vymáhá po soukromých osobách vysoké částky za práva ke svým fotografiím. V řadě zdokumentovaných případů neměla na vymáhání právo. Místo osvěty dává firma přednost agresivnímu nátlaku na běžnou neodbornou veřejnost a koncové spotřebitele. Jedná se o částky v řádu tisíců až statisíců korun. Firma v minulosti vymáhala neoprávněně, viz http://www.lupa.cz/clanky/profimedia-po-dvou-letech-jste-pirat-mame-objektivni-dukazy-zaplatte/ a http://www.parminut.cz/profimedia-verejna-vyzva-i/ . Přestože se spotřebitelé (majitelé soukromých webů) často bránili, firma ve vymáhání pokračovala. Na základě právních výzev potom firma nebyla schopna reagovat a doložit, že má na vymáhání právo. Firma to "zkouší", soudní spory nikdy nenastávají. Společnost zneužívá nízkého právního povědomí běžných uživatelů internetu, kteří žijí v domnění, že obrázky z vyhledávačů a na jiných místech jsou volně dostupné.
Vymáhání vysokých peněžních částek po spotřebitelích
Cílem této veřejné stížnosti je najít a oslovit další nepodnikatelské subjekty z řad českých spotřebitelů. Za pomocí sdružení dTest a projektu VaseStiznosti.cz dosáhnout změnu v postupu společnosti vůči soukromým osobám, neživnostníkům. Společnost dosud nebyla ochotna svůj přístup změnit. Hrozí reálné riziko, že spotřebitel podlehne nátlaku a zaplatí neoprávněně vysokou částku.
|
Tweet |
Práva z fotografií je oprávněn pouze autor, jehož zmocnění by musela společnost prokázat. V případě, že by někdo zasahoval neoprávněně do autorského práva, má autor nárok na náhradu škody. Pokud není společnost schopna prokázat, kdo je autorem, případně se prokázat plnou mocí k jeho zastupování, není oprávněna takové platby vymáhat.
Společnost Profimedia.CZ a.s. byla o podané stížnosti informována. Doposud však neprojevila zájem se ke stížnosti vyjádřit, proto jsme se rozhodli případ uzavřít z důvodu nereakce podnikatele.