Počet nahlášených stížností: | 708 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 14 |
Dobrý den,
jsem dlouholetý zákazník firmy Vodafone. Měsíčně jsem platila obvykle 356 Kč. V létě tohoto roku (2016) mi byla oznámena (formou SMS) ZMĚNA (=zvýšení) tarifu na 515 Kč.
Telefonuji velmi málo, po prvním měsíci mi přišlo upozornění, že jsem nevyužila ani polovinu nabízeného tarifu.
18. října 2016 jsem si na pobočce firmy Vodafone nechala tarif snížit na 249 Kč měsíčně.
4. 12. 2016 jsem dostala výzvu k pravidelné platbě ve výši 775 Kč.
Na pobočce jsem se dozvěděla, že to je proto, že jsem si tarif změnila druhý den zúčtovacího období. Tudíž za dva dny platím 515 Kč a za zbývající dny v měsíci 249 Kč.
Bylo mi také sděleno, že i přestože je moje reklamace neoprávněná bude mi platba 775 Kč snížena o 350 Kč.
Barbora Rycková
Takže:
1) Firma Vodafone mi bez jakéhokoli upozornění, natož souhlasu zvýšila měsíční tarif o 159 Kč.
Proč?
2) Po změně (v tomto případě po snížení) tarifu firma neúčtuje poměrnou část jednotlivých MÉSÍČNÍCH tarifů, ale rovnou dva měsíční tarify dohromady. Na tento postup jsem nebyla upozorněna a navíc jsem se s něčím takovým dosud nesetkala.
Můžete mi, prosím, takový postup vysvětlit.
Děkuji za odpověď.
Barbora Rycková
|
Tweet |
Podle § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích je podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň je podnikatel povinen informovat účastníka o uveřejnění.
Pokud se jedná o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka (např. zvýšení ceny), je podnikatel povinen prokazatelně informovat účastníka, jehož smlouva obsahuje ustanovení o úhradě v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, rovněž o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez této úhrady, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat. Informaci je podnikatel povinen poskytnout účastníkovi způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování.
Zákon tedy umožňuje jednostrannou změnu závazku ze strany operátora a narušuje tak jednu ze základních zásad občanského práva o dodržování smluv. Na druhou stranu umožňuje zákazníkovi ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny podmínek bez jakékoli sankce.
Pokud spotřebitelka nesouhlasí s vyúčtováním, je nutné uplatnit reklamaci. Reklamaci na vyúčtování ceny je spotřebitelka oprávněna uplatnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 2 měsíců ode dne dodání vyúčtování ceny za poskytnutou službu. Společnost je povinna vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení reklamace. Doručení vyřízení reklamace musí být provedeno prokazatelným způsobem.
Podání reklamace nemá odkladný účinek vůči povinnosti uhradit vyúčtovanou cenu, spotřebitelka by tedy měla i přes podanou reklamaci zaplatit spornou částku a až následně se domáhat jejího vrácení. Pokud ale spotřebitelka požádá Český telekomunikační úřad o odklad této povinnosti, může úřad v odůvodněných případech rozhodnout, že podání reklamace má odkladný účinek.
V případě, že společnost reklamaci zamítne nebo uplyne lhůta pro její vyřízení, může se spotřebitelka do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace (nebo uplynutí lhůty pro její vyřízení) obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace (vzorový formulář je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3295/namitka-k-ceskemu-telekomunikacnimu-uradu-proti-vyrizeni-reklamace-sluzby-elektronickych-komunikaci). Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci Českého telekomunikačního úřadu na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda společnost postupovala správně, či ne.
Pěkný den, paní Rycková,
rád vám vše vysvětlím.
Pokud jste u nás měla některý ze starších tarifů, které jsme rušili, nastavili jsme vám nový tarif podle toho, jaké služby jste dosud využívala. O tom, že ke změně tarifu dojde, jsme informovali několika způsoby. Zejména přes SMS, samoobsluhu Můj Vodafone nebo Vyúčtování. I když to děláme jen výjimečně, na změnu tarifu máme právo a je to napsáno také ve Všeobecných podmínkách.
Informace k účtování měsíčních poplatků při změně tarifu najdete v podmínkách tarifů. Při změně v rámci tarifní řady Smart nebo Red LTE účtujeme poplatek za původní i nový tarif v plné výši. Proto změnu doporučujeme zadat před koncem zúčtovacího období.
Jsem rád, že jste se s kolegy domluvila na řešení a přestože nešlo o oprávněnou reklamaci, Vyúčtování přepočítali.
Přeji hezký den.
Ondřej Ullmann
Péče o zákazníky
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.