Počet nahlášených stížností: | 707 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 14 |
Kupní smlouvu na mobilní telefon Apple iPhone 5 jsem se společností Vodafone uzavřel v roce 2012. Zařízení jsem reklamoval téhož roku a reklamace byla vyřízena výměnou za nové zboží. Další reklamace proběhla v roce 2013. Tentokráte byla vyřízena opravou vadného displeje. 27.11.2014 byla další reklamace vyřízena výměnou za nové zařízení. Dne 1.11.2016 jsem zařízení opět reklamoval kvůli povolenému tlačítku (home button) a kvůli špatné výdrži baterie. Při reklamaci jsem výslovně uvedl, že požaduji odstoupení od smlouvy pro 4 různé závady. Reklamace byla ale vyřízena opravou zboží, tedy výměnou vadného tlačítka a baterie. Jako důvod mi nejprve pracovnice Vodafonu uvedla, že je v reklamačním protokolu zaškrtnuté políčko "záruční oprava". V reklamačním protokolu je ale také výslovně uvedeno, že požadovaným způsobem řešení reklamace je odstoupení od smlouvy. Zboží jsem tedy nepřevzal a napsal stížnost přes webovou stránku Vodafonu. Na tu mi nejprve bylo odpovězeno, že již je platný nový občanský zákoník. Na tuto odpověď jsem reagoval, že tato informace je irelevantní, neboť se řídím občanským zákoníkem platným před 2014, kdy jsem uzavřel kupní smlouvu. Posléze přišel Vodafone s dalším důvodem proč neuznat odstoupení od smlouvy, a to, že reklamace zboží byla dříve vyřízena výměnou zboží a proto nemám právo na odstoupení od smlouvy pro 4 různé závady.
Apple iPhone 5
Odstoupení od kupní smlouvy
|
Tweet |
Jelikož bylo zboží zakoupené před účinností v současnosti platného občanského zákoníku z. č. 89/2012 Sb., tak se právní vztahy založené kupní smlouvou budou řídit zákonem č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“).
Není-li možné věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad, má spotřebitel dle § 622 odst. 2 občanského zákoníku právo od smlouvy odstoupit. Dle ustálené judikatury se za opakovaný výskyt vady považuje výskyt téže vady po jejích alespoň dvou předchozích opravách (dvě předchozí uznané reklamace). Za větší počet vad se považuje výskyt alespoň tří vad na věci, přičemž každá z nich brání řádnému užívání věci.
Odstranění vady výměnou věci má vliv pouze na běh záruční doby, neboť dle § 627 odst. 2 občanského zákoníku začne od převzetí nové věci běžet záruční doba znovu.
Pokud spotřebitel reklamoval věc pro vyšší počet vad a během reklamací byly uznány jako oprávněné minimálně tři různé vady, vznikl spotřebiteli nárok na odstoupení od smlouvy. Zvolil-li spotřebitel při uplatnění reklamace jako způsob nápravy odstoupení od smlouvy, měl by prodávající toto respektovat.
Hezký den, pane Hashemi,
konzultovali jsme vše s kolegy z Reklamačního oddělení a zjistili jsme, že vám již naše vyjádření posílali v reakci na vyplnění Reklamačního formuláře. V tomto případě jde o naše konečné stanovisko. Je mi líto, jestli vás nepotěšilo, ale nic s ním udělat nemohu.
Děkuji za pochopení a přeji vám hezké svátky.
Ondřej Ullmann
Péče o zákazníky
Hodnocení:
Komentář: Děkuji Dtestu za snahu. Jako dlouholetého zákazníka Vodafonu mě její jednání velmi zklamalo. Proto nechám doběhnout své stávající smlouvy a odejdu ke konkurenci. Vodafone mi nedal jinou možnost než případ řešit soudní cestou.