Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
U Alzy jsem koupil základní desku, která mi byla dodána s mechanicky poškozeným konektorem. Bohužel jsem si toho nevšiml při převzetí a reklamace byla následně zamítnutá.
Pro desku jsem našel náhradní využití, ukázalo se ale, že má DALŠÍ vadu - nefunkční paměťový slot (nesouvisející funkce, v jiné části desky, žádné propojení s výše uvedeným konektorem).
Reklamaci této vady Alza opět okamžitě zamítla s poukazem na “mechanické poškození”, bez ohledu na to, že není a technicky nemůže být příčinou reklamované vady a tedy nejde o zákonný důvod odmítnout reklamaci.
ASUS Z170I PRO GAMING
Vrácení peněz.
|
Tweet |
Zjištěné mechanické poškození věci by muselo být v daném případě příčinou reklamované vady (nefunkční paměťový slot). Prodávající má povinnost se při reklamaci vždy vypořádat s konkrétní vytýkanou vadou.
Pokud bylo zboží reklamováno v prvních 6 měsících od jeho převzetí, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná už při koupi. V případě soudního sporu by musel prodávající prokázat, že věc v době převzetí vadná nebyla.
Pokud prodávající reklamaci zamítá, má povinnost zamítnutí reklamace řádně odůvodnit. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky, uvedené v předchozím odstavci, nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit (nejlépe odborným posudkem). Není-li zamítnutí reklamace řádně zdůvodněno a uplynula-li 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, neboť jeho reklamace nebyla vyřízena včas (dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele). Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/zamitl-vam-prodejce-reklamaci-zbozi-prevzateho-pred-mene-nez-6-mesici/25.
Pokud by se jednalo o uplatnění reklamace po uplynutí 6 měsíců od převzetí zboží a prodejce reklamaci zamítl jako neoprávněnou a své zamítavé stanovisko písemně odůvodnil, má spotřebitel možnost nechat si vypracovat znalecký posudek, za pomoci kterého pak bude rozporovat zamítavé stanovisko prodejce. Seznam znalců lze nalézt na stránkách www.justice.cz nebo na https://www.dtest.cz/soudni-znalci.
Ceny znaleckých posudků se mohou lišit, proto doporučujeme kontaktovat více soudních znalců a poměřit cenové nabídky, za kterých jsou ochotni znalecký posudek vypracovat. Pokud bude znalecký posudek znít ve prospěch spotřebitele, má právo namítat, že prodávající nevyřídil reklamaci řádně a z tohoto důvodu od smlouvy odstoupit. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s oprávněnou reklamací (tedy včetně proplacení znalečného).
Od 1. února 2016 začalo fungovat mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Spotřebitel má také možnost se obrátit na tento úřad (návrh na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné podat přes následující webový formulář https://adr.coi.cz/cs).
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.