Počet nahlášených stížností: | 1035 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 0 |
S ČD jsem tuto situaci řešila již min 3x bohužel bezúspěšně. Zakoupila jsem přes e-shop jízdenku na určité datum, ale téměř okamžitě po zakoupení jsem zjistila, že jsem datum spletla a ihned jsem jízdenku vrátila a koupila si správnou. Bohužel ČD mi při uplatnění práva na reklamaci napsaly toto:
Vážený zákazníku,
při nákupu jízdních dokladů souhlasíte se Smluvními přepravními podmínkami Českých drah pro veřejnou drážní dopravu, Tarifem Českých drah pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel a Pravidly pro nákup v eShopu ČD.
Podmínky návratku při Uplatnění práva z přepravní smlouvy z viny na straně cestujícího:
a) do 24:00 hodin dne, který předchází prvnímu dni platnosti:
- 0 % při vrácení dokladu, pokud si cestující v den uplatnění nejdříve zakoupí nový doklad pro stejný počet cestujících, ve stejné nebo delší trase a stejném nebo opačném směru (výměna),
- 10 % z ceny každého dokladu zvlášť, minimálně 35 Kč, při jeho vrácení (cestující nejede),
b) v první den platnosti nebo u zpáteční jízdenky nevyužité pro cestu ZPĚT v době platnosti:
- 50 % z ceny každého dokladu zvlášť, minimálně 100 Kč při jeho vrácení (cestující nejede).
Takže mi z částky cca 360,- vrátili pouze 75,-, ačkoliv jsem a)jízdenku neprojela, b) koupila si novou se správným datem. A k tomu mi řekli, že jsem souhlasila s přepravními podmínkami. Jenže vtip je v tom, že bez tohoto souhlasu si jízdenku koupit NEMŮŽETE!
Přeci není možné, aby si nechávali VAŠE peníze?! Nikde jinde jsem se s něčím takovým nesetkala!!!
To stejné se mi stalo, resp. stejný výsledek byl, když jsem náhle onemocněla a nemohla jet a potom také, když jsem zůstala na dálnici v koloně a vlak nestihla (vrátila jsem alespoň zpáteční jízdenku).
Stornování nevyužité jízdenky
Samozřejmostí by bylo vrácení peněz za neprojetou jízdenku (nikomu jsem tím nezpůsobila újmu) na bankovní účet případně připsání peněz na kredit, který by dále sloužil k nákupu jízdenek u dané společnosti. Takhle si troufám říci, že tato společnost se státním podílem!! legálně své zákazníky obírá o peníze.
Další věcí, která s tím souvisí, je možnost vrátit jízdenku zakoupenou v e-shopu na kterékoliv pokladně ČD, to doposud není možné!
|
Tweet |
Podle vyhlášky Ministerstva dopravy č. 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu má cestující právo na vrácení zaplaceného jízdného, nevyužije-li jízdenku z důvodu na své straně a tuto jízdenku vrátí nejpozději v den na jízdence uvedený jako den nástupu jízdy nebo potvrdil-li dopravce nejpozději v tento den nevyužití jízdenky. Ve smluvních přepravních podmínkách však může dopravce stanovit výši nákladů, které při vrácení jízdného odečte. Z vráceného jízdného je také vyloučena cena za místenku.
Dopravce má tedy právo stanovit ve svých smluvních podmínkách srážku, kterou bude účtovat, nebyla-li jízdenka využita z důvodů na straně cestujícího. Pokud cestující požaduje vyplacení návratku uznané částky v hotovosti nebo na svůj bankovní účet, tak se dle Smluvních přepravních podmínek Českých drah od uznané částky se vždy odečte srážka. Podle bodu 272.1 Smluvních přepravních podmínek Českých drah činí srážka: 0 % při vrácení dokladu, pokud si cestující v den uplatnění nejdříve zakoupí nový doklad pro stejný počet cestujících, ve stejné nebo delší trase a stejném nebo opačném směru (výměna), pokud byl doklad vrácen do 24:00 hodin dne, který předchází prvnímu dni platnosti; 10 % z ceny každého dokladu zvlášť, minimálně 35 Kč, při jeho vrácení (cestující nejede), pokud byl doklad vrácen do 24:00 hodin dne, který předchází prvnímu dni platnosti; 50 % z ceny dokladu, minimálně 100 Kč při jeho vrácení z důvodu úplného nevyužití (cestující nejedou), pokud byl doklad vrácen v první den platnosti nebo u zpáteční jízdenky nevyužité pro cestu zpět v době platnosti.
Pokud spotřebitelka nesouhlasí s postupem dopravce, je vhodné uplatnit stížnost. Stížnost může spotřebitelka podat například elektronicky prostřednictvím formuláře na www.cd.cz, nebo písemně na adrese: České dráhy, a. s., GŘ KOD - stížnosti, P. O. Box 24, 110 15 Praha 1. Nebude-li spotřebitelce vyhověno, může se obrátit na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz. Má-li spotřebitelka důvodné podezření, že dopravce porušuje právní předpisy, má možnost obrátit se na Drážní úřad, který jako orgán státní správy dohlíží nad plněním povinností.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.