Počet nahlášených stížností: | 11 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 16.11.2016 jsem posílal k reklamaci mobilní telefon, reklamace byla uznána a dne 13.12.2016 mi mobilní telefon přišel domů s tím, že byl vyměněn za nový kus. Překvapení přišlo v momentě rozbalení a zjištění, že mi mobil přišel v jiné barvě. Reklamoval jsem mobil v černé barvě a přišel v bílé. V den převzetí zásilky jsem okamžitě psal email, jak lze toto řešit. Odpovědi jsem se nedočkal, tak jsem se jim po pár dnech ozval na jejich chat co mají na webu. Tam mi sdělili že neměli na skladě mobil v černé barvě, tak mi poslali bílý. Na to sem jim odvětil, že by mi mohli mobil vyměnit za jiný model v požadované barvě, na to mě odkázali, ať pošlu email s žádostí. Na žádost nikdo nereagoval, až po urgentním emailu o vánocích s tím, že pokud se mi neozvou budu požadovat vrácení peněz. Na toto mi odvětili že reklamace byla vyřízena úspěšně, výměnou za nový kus a jiný model který jsem požadoval, nemají skladem. Takže jsem se rozhodl 4.1.2017 poslat mobil zpět a požadoval jsem vrácení peněz. To mi uznáno nebylo. Je možné mi jako vyřízení reklamace vrátit nový kus, stejný model ale v odlišné barvě, bez předchozího upozornění a mého souhlasu?
Sony Xperia Z3 Compact, reklamovaný černý, vrácený nový v bílý
Požaduji buď výměnu stejného modelu za správnou barvu (tj. černou) a prodloužení záruky, nebo vrácení peněz v plné výši.
|
Tweet |
Podle zákona v případě, že zboží neodpovídá jakosti dle § 2161 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má spotřebitel nárok na bezplatné odstranění vady, v souladu s § 2169 odst. 1 občanského zákoníku. V okamžiku, kdy by oprava věci nebyla možná, vzniká nárok na výměnu věci za novou identickou věc v souladu s uzavřenou kupní smlouvou. Pokud však ani to není možné (např. stejná věc již není na trhu), může spotřebitel odstoupit od smlouvy a podnikatel je povinen vrátit peníze.
Na výměnu zboží za zboží jiné o stejné hodnotě rozhodně nemusí spotřebitel přistoupit, pokud by tedy spotřebiteli toto řešení nevyhovovalo, je třeba trvat na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. V případě výměny zboží za zboží jiného typu, barevného provedení nejde o zákonný způsob vyřizování reklamace.
Dle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, pokud by nebyla reklamace vyřízena do 30 dnů, jedná se o podstatné porušení smlouvy, pokud tedy reklamace nebude zákonně vyřízena v uvedené lhůtě, i na základě tohoto důvodu může spotřebitel požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
Jestliže prodávající nereaguje telefonicky ani emailem, doporučujeme vést komunikaci písemně s dodejkou. V případném odstoupení doporučujeme shrnout podstatné body související s uplatněním reklamace a doložit, že zboží bylo do reklamace přijato. Vzor odstoupení od smlouvy a další informace jsou dostupné na https://www.dtest.cz/clanek-3281/odstoupeni-od-kupni-smlouvy-pro-marne-uplynuti-lhuty-k-vyrizeni-reklamace.
Nevyřízením uplatněné reklamace ve lhůtě 30 dní ode dne uplatnění, pokud nebyla prokazatelně sjednána mezi stranami lhůta delší, se dopouští podnikatel správního deliktu dle zákona o ochraně spotřebitele § 19 odst. 3 s možností pro spotřebitele podat podnět státnímu dozorovému orgánu České obchodní inspekci k provedení kontroly u podnikatele.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.