Počet nahlášených stížností: | 710 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 21 |
Dobrý den,
zakoupil jsem ojetý automobil v autobazaru AAA auto. Automobil jsem důkladně prošel s vlastním automechanikem, a provedli jsme kompletní kontrolu vozu. Automobil byl po všech stránkách v pořádku.
Po cca 1 měsíci používání automobilu se vyskytla vada. Automobil spaluje olej, díky netěsnosti pístních kroužků v motoru. Dle servisu se jedná o vadu, na kterou jsem nemohl při koupě vozu přijít a projeví se až při důkladném zahřátí motoru a najetí řádově stovek kilometrů. Oprava této závady znamená generální opravu motoru vozu, Cena opravy je 40 000,- To je 25% kupní ceny vozu. Po zjištění této závady jsem jel vůz reklamovat do autobazaru. Reklamace byla ochotně přijata a byl jsem přijímacím technikem ujišťován, že je to závažná vada a že autobazar bude jistě ochoten se mnou tuto záležitost vyřešit ku spokojenosti obou stran. Dohodli jsme se na tom, že by autobazar uhradil cenu opravy. Sepsali jsme potřebné protokoly.
Po týdnu mi přišel z autobazaru doporučený dopis, ve kterém mi oznamují, že reklamace byla zamítnuta. Důvodem je prý stáří vozu a opotřebení dotčených součástek.
Automobil má najeto 160 000km. Dle výrobce může dojít k závadě, která se vyskytla u mého vozu při správném servisování až při nájezdu 220 000 km a více.
Mám ještě nějakou šanci a možnosti s autobazarem jednat o reklamaci, nebo se musím smířit s tím, že jsem další z mnoha, který naletěl podvodnému jednání autobazaru?
Také nevím, zda mám automobil na vlastní náklady opravit a dále řešit reklamaci s již opraveným automobilem, nebo zda opravu provádět nemám?
Děkuji za Vaši odpověď.
S pozdravem
Ondřej Štambach
Ford Mondeo r.v. 2008 2.0 16V
S autobazarem jsem jednal o úhradě opravy automobilu.
|
Tweet |
Pokud se vada projeví v průběhu šesti měsíců od převzetí věci, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná již při převzetí. Společnost by měla prokázat, pokud reklamaci zamítá, že se nejedná o vadu, za kterou odpovídá. Pouhým ustanovením ve smlouvě vztahujícím se ke špatnému technickému stavu vozu se nelze zbavit odpovědnosti za vady. Vzhledem k síle výše uvedené zákonné domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit (nejlépe odborným posudkem). Není-li reklamace vyřízena řádně a včas, jde o podstatné porušení smlouvy, které zakládá právo na odstoupení od smlouvy. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/zamitl-vam-prodejce-reklamaci-zbozi-prevzateho-pred-mene-nez-6-mesici/25.
Pro případ soudního sporu je vhodné uschovávat si maximum podkladů pro případné dokazování předchozího stavu vozidla. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru, ve kterém bude posouzena povaha vytýkané vady. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel také právo na proplacení nákladů, které musel v souvislosti s uplatněním reklamace vynaložit (tedy včetně proplacení znaleckého posudku).
Vážený pane Štambachu,
Vaši záležitost jsem prověřila s kolegy z reklamačního oddělení. Ve Vašem případě se jedná o vadu, která vychází z předchozího užívání a opotřebení vozidla. Opotřebení vozu byla rovněž uzpůsobena původní prodejní cena vozidla a poskytnutá sleva. Vaše reklamace byla v souladu s reklamačním řádem posouzena a následně zamítnuta.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Žádáme spotřebiteli o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Současný stav stížnosti:
Společnost AAA Auto jsem požádal o znovuotevření reklamace - na podnět jejich ombudsmana AAA Auto PhDr. Milana Smutného. Následně přišel dopis o zamítnutí reklamace s odůvodněním, že mnou "reklamovaná vada vychází z míry předchozího užívání a opotřebení 8 let starého automobilu, kdy vzhledem ke stáří vozidla a počtu ujetých kilometrů končí životnost jednotlivých dílů automobilu, přičemž na únik oleje z motoru jste byl při koupi vozidla upozorněn".
Před podpisem Předávacího protokolu jsem vznesl dotaz, proč je právě únik oleje zaznamenán a bylo mi sděleno, že je to standardní položka, protože u většiny ojetých automobilů dochází k drobným netěsnostem a tím úniku oleje. Ani společnost AAA Auto ale jistě za "únik oleje" nepovažuje spalování oleje přímo v motoru v množství cca 0,5 litru na 100 kilometrů, což činí jízdu automobilem ekonomicky nerealizovatelnou. Z mého pohledu je tedy bezpředmětné se na tuto položku odvolávat.
Sleva, o které paní Míková píše, činila 3 000 korun, což je vzhledem ke konečné kupní ceně vozu 191 999 Kč poměrně směšná částka. Sleva mi navíc byla slíbena po telefonu v rámci obchodních praktik a její původní výše nebyla zdaleka dodržena. Pevně doufám, že poskytnutá sleva ve výši 3 000 korun a zimní pneumatiky s hliníkovými disky velikosti neodpovídající údajům v technickém průkazu, neměla kompenzovat následné výdaje na generální opravu motoru. O tom, že by cena vozu byla nějak přizpůsobena zhoršenému stavu vozu, jsem nebyl nijak informován, všichni zaměstnanci AAA Auto naopak vyjadřovali uspokojení nad velmi dobrým stavem vozu a dobrým zvukem motoru. Odmítám tedy tvrzení společnosti, že jsem byl o skutečném stavu vozu náležitě informován. Pokud ani společnost AAA Auto, zaměstnávající mnoho odborníků, výskyt této vady neočekávala a nemohla odhalit, mohl jsem ji těžko očekávat a odhalit já, tedy nesplňuje podmínku vady, která vychází z předchozího užívání vozu. Zároveň mi připadá nemístné motor vozidla považovat za "jednotlivé součástky, které podléhají opotřebení a mohou se blížit ke konci své životnosti a s ohledem na stáří a opotřebení automobilu vyžadují zvýšenou míru údržby a oprav". Za tuto vadu (projevenou do 12 měsíců od koupi a vzniklou před koupí) je tedy podle občanského zákoníku zodpovědný prodejce.
S rozhodnutím společnosti AAA Auto nejsem spokojen a očekávám, že mi pomůže spolupodílením se vyřešit tíživou finanční situaci, do které jsem se ne vlastní vinou dostal.
S pozdravem, Ondřej Štambach
Stížnost přeřazujeme na společnost, která má možnost na vyjádření spotřebitele reagovat.
Dobrý den,
společnost trvá na zamítnutí reklamace. Z naší strany již není nic dalšího k doplnění.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Jelikož společnost trvá na zamítavém stanovisku, stížnost uzavíráme. Spotřebitel má možnost vyhledat právní služby a obrátit se na soud. Spotřebitel může rovněž využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci.