Společnost


České dráhy, a.s.

Počet nahlášených stížností:1035
Z toho za letošní rok:1
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#15811Neadekvátní a otřesné jednání vlakového průvodčího

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 17 dnů 19 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
27.04.2017, před 8 lety

Pavel Hofman

Znění stížnosti

Dobrý den,

rád bych podal oficiální stížnost na naprosto otřesné a neakceptovatelné chování Vašeho zaměstnance, vlakového průvodčího č. 2071. (Nejsem si přesně jistý číslem, prosím tedy o případné dohledání dle níže uvedeného času a čísla vlaku.)

Dne 21.4. jsem ve 13:58 nastoupil do vlaku číslo 2658 ve stanici Jablonec nad Nisou směřujícího do stanice Liberec. Protože žiji dlouhodobě mimo ČR, necestuji v rámci svého kraje příliš často, maximálně 5x do roka. K těmto cestám VŽDY využívám tzv. elektronickou peněženku čipové karty opuscard (karta Integrovaného dopr. systému Libreckého kraje), jež je vydána na jméno mojí matky, paní Aleny Hofmanové. Zdůrazňuji, že k jízdám nepoužívám žádné její přednabité měsíční či vícedenní kupony, ale vždy nabiíjím pouze elektronickou peněženku, která není nijak svázána s vlastníkem karty a i vlastník karty může kupovat jízdenky ostatním cestujícím bez jakéhokoli omezení, dokud má na el. peněžence dostatečný zůstatek peněz. Takto jsem kartu využíval v posledních třech letech pro nespočet cest nejen vlakem, autobusem či MHD a to i s kontrolou revizorů v Liberecké MHD, vždy bez jediného problému - tedy až doposud.

Po nástupu do vlaku jsem zamířil k automatu na prodej jízdenek, nabil peníze na elektronickou peněženku a zakoupil jízdenku do cílové stanice mé cesty. Po usazení na sedadlo přišel vlakový průvodčí kontrolovat jízdní doklady. Předal jsem mu tedy svou papírovou jízdenku. Od počátku byl styl jeho komunikace neodůvodněně hrubý. Vyštěkl na mě 'Kartu', proto jsem u předal i opuscard. Po načtení karty na mě opět vyštěkl 'Doklady'. Otázal jsem se proč a z jakého důvodu a na to mi velice arogantním tónem odsekl že 'nemá pocit, že bych byl Alena Hofmanová'. Odpověděl jsem tedy, že to skutečně nejsem a že jde o kartu mojí maminky, kterou používám vždy pro cesty hromadnou dopravou. Načež na mne Váš zaměstnanec začal křičet, že jsem 'odcizil a zneužil kartu cizí osoby' a že tím pádem 'nemám jízdní doklad a jsem černý pasažér' a že mi 'ukradenou kartu zabavuje'. Jeho tón a intenzita hlasu, jako i zvolený slovník byly naprosto nepřiměřené situaci a velice hrubé. Zcela konsternován tímto jednáním jsem se mu mírně a slušně snažil vysvětlit, že jsem si zakoupil jízdenku z elektronické peněženky a nezneužívám žádný přednabitý kupon. Opakovaně jsem se omlouval a navrhoval, že pokud je tedy má jízdenka neplatná protože je zakoupená z el. peněženky karty na jiné jméno, zakoupím si rovnou na místě novou a že jsem kartu takto využil mnohokrát za poslední tři roky nejen ve vlacích ČD ale i v autobusech či MHD (a jak už jsem psal výše, ani při kontrole revizory v Liberecké tramvaji) bez jakéhokoli problému. Na nic z toho průvodčí nereagoval a dál na mě křičel, že jsem černý pasažér, který se prokazuje odcizenou kartou. Ukázal jsem mu můj cestovní pas, abych prokázal, že jde skutečně o mou matku podle jména na kartě a v mém pasu, přičemž mi Váš zaměstnanec cestovní pas odebral - vzít si cizí cestovní pas do ruky má právo POUZE policie!!! - a začal vypisovat pokutu, neboť jsem 'neměl žádnou' jízdenku. Pokutu na 1026,- Kč vypsal a požádal mě o podpis, načež jsem mu sdělil že s uvedenou pokutou nesouhlasím a protokol odmítám podpesat. Vytištěné dokumenty poté položil přede mne na můj stolek. Kartu mé matky mi odebral jako 'ukradenou', čímž způsobil mě a mé matce zbytečné složitosti a náklady se získáním karty zpět.

Po konzultaci s mým právním zástupcem Vám dávám na vědomí, že s uvedenou pokutou NESOUHLASÍM a žádám o přezkoumání jejího udělení, neboť z mé strany byla jasně projevena vůle zakoupit si jízdní doklad a i přes jeho možnou faktickou nesprávnost nelze zpochybnit mou dobrou vůli o jeho pořízení.

I za předpokladu, že by postup průvodčího splňoval vnitřní předpisy a byl procesně správný, nelze zpochybnit, že jeho jednání a chování vůči mě jako cestujícímu bylo otřesné a zcela neadekvátní situaci. Nebyl jsem žádný 'černý pasažér', který by se snažil vyhnout placení jízdenky a už vůbec jsem 'neukradl' kartu mojí vlastní matky. Neexistoval žádný důvod pro to, aby na mě průvodčí nevybíravým způsobem vřískal přes půl vlaku a osočoval mě z krádeže. Toto jednání shledávám jako naprosto nepřípustné, nevhodné a neakceptovatelné.

Žádám Vás o stanovisko a návrh řešení celého incidentu v elektronické podobě na mou emailovou adresu pavelhofman@seznam.cz, neboť nemám trvalou adresu v České Republice a nemohl bych tak přijmout písemnou odpověď.


Děkuji a přeji hezký den



Pavel Hofman


Požadované řešení

Přezkoumání a přehodnocení udělené pokuty, prošetření události a potrestání zodpovědné osoby


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
5.5.2017 11:51, před 8 lety

Přepravní smlouva se řídí Smluvními přepravními podmínkami integrovaného dopravního systému Libereckého kraje (dále jen "SPP IDOL"). Cestující je povinen zaplatit přirážku k jízdnému a jízdné, pokud se neprokáže platným jízdním dokladem. Výše přirážky činí dle SSP IDOL 1000,- Kč.

Platným jízdním dokladem je mimo jiné jízdenka pro jednotlivou jízdu v podobě elektronického záznamu, opravňující k jízdám po dobu její platnosti ve vymezeném rozsahu, zakoupená prostřednictvím elektronické peněženky na bezkontaktní čipové kartě (na kartu lze nahrát pouze jednu jízdenku pro jednotlivou jízdu, další jízdenku lze zakoupit pouze v papírové podobě).

Neplatný je jízdní doklad, pokud byl použit neoprávněnou osobou. Pokud byla zakoupena jízdenka v podobě elektronického záznamu na osobní bezkontaktní čipové kartě, je tato jízdenka platná pouze pro osobu, která je oprávněným držitelem karty. Spotřebitel v popisu stížnosti ale uvádí, že osobní bezkontaktní karta byla použita pro koupi jízdenky v papírové podobě, s čímž držitelka karty souhlasila. Zakoupil-li spotřebitel papírovou jízdenku, ke které není zapotřebí předkládat osobní bezkontaktní čipovou kartu (nevyužil žádnou ze slev nahrané na této kartě) a oprávněná držitelka karty s tímto souhlasila, nepostupoval spotřebitel v rozporu s SSP IDOL (dle SSP IDOL může držitel karty provést úhradu jízdného za maximálně 5 dalších spolucestujících prostřednictvím elektronické peněženky na kartě, těmto spolucestujícím bude ze zařízení ve vozidle vydán nepřestupný papírový neintegrovaný „Jízdní doklad IDOL“ (jízdenka se nenahrává na kartu, pouze se platí z elektronické peněženky na kartě).

Předložil-li spotřebitel osobní bezkontaktní čipovou kartu, na které nebylo uvedeno jeho jméno, je pověřená osoba (vlakový průvodčí) oprávněna odebrat cestujícímu tuto kartu, byla-li tato karta nosičem jízdního dokladu.

Nemá-li cestující platnou jízdenku a nezaplatí-li na místně jízdné a přirážku je pověřená osoba oprávněna od cestujícího vyžadovat prokázání osobních údajů potřebných k vymáhání dlužné částky. Pokud cestující odmítne v případě nezaplacení jízdného a přirážek nebo v případě vyloučení z přepravy prokázat své osobní údaje pověřené osobě, bude přivolána osoba oprávněná zjistit jeho
totožnost (Policie ČR, Městská policie), cestující je povinen na výzvu pověřené osoby vyčkat na místě kontroly do doby zjištění totožnosti.

Nesouhlasí-li spotřebitel s postupem zaměstnance společnosti, měl by u přepravce podat stížnost. Nebude-li možné spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
14.8.2017 11:46, před 7 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.