Počet nahlášených stížností: | 645 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 27.2.2017 jsem na prodejně TJ-Mobile na Národní třídě v Praze reklamovala notebook Lenovo IdeaPad 100s-11IBY, který jsem od T-mobilu zakoupila na splátky dne 4.11.2016. Předmětem reklamace byl částečně nefunkční display.
Poslední den reklamační lhůty, dne 29.3., jsem se šla do prodejny informovat, v jakém stavu je vyřízení mé reklamace. Zaměstnanec mi řekl, že notebook nemohou nalézt a že mi dají následující den vědět. Den po vypršení reklamační lhůty 30.3. mi přišla sms, že reklamace je zamítnuta.
V prodejně mne zaměstnankyně informovala, že sms mi poslal brigádník "asi omylem" a že reklamace byla vyřízena, byl přehrán software a notebook je v pořádku. Toto ale nebyla schopna ukázat, protože notebook byl vybitý. Notebook jsem tedy nepřevzala, následující den, 31.3. jsem přišla do prodejny znovu a jiná zaměstnankyně pobočky mne informovala, že reklamace byla skutečně zamítnuta a notebook tedy není opraven. Důvod zamítnutí byl dle vyjádření zaměstnankyně mechanické poškození (v reklamačním protokolu nicméně nic takového uvedeno není). Podotýkám, že s přístrojem se zacházelo zcela standardně a k žádnému mechanickému poškození, nárazu nebo pádu nedošlo.
Vzhledem k tomu, že reklamace nebyla vyřízena v zákonné lhůtě, jsem dne 13. 4. podala Odstoupení od kupní smlouvy pro překročení lhůty k vyřízení reklamace. Na toto T-Mobile dosud nijak nereagoval, pouze opět ústně na pobočce Národní, že nemám nárok na odstoupení od smlouvy, protože se jednalo o mimozáruční opravu. V reklamačním protokolu vystaveném T-Mobilem, přímo pobočkou Národní, je však jasně uvedena záruční oprava.
10. 5. jsem na pobočce Národní chtěla předat předžalobní výzvu, nicméně manažer pobočky ji odmítl po telefonické konzultaci převzít s vyjádřením, že předžalobní výzvu musím podat na Českou obchodní inspekci a ne na T-Mobile. Předžalobní výzvu jsem tedy zaslala doporučeně na centrálu T-Mobile.
T-Mobile se ani po několika urgencích na pobočce Národní nevyjádřil k mé záležitosti a zaměstnanci na uvedené pobočce podávají zcela mylné informace (a to pomíjím jejich přístup k zákazníkovi).
Účastnická smlouva na datové služby, jejíž součástí je smluvní ujednání ke kupní smlouvě na Lenovo IdeaPad 100S-11lBY
Ukončení smluvního ujednání ke kupní smlouvě, případně výměna notebooku za nový.
|
Tweet |
Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelkou nedohodl na delší lhůtě. Jak uvedl Nejvyšší soud ČR v rozsudku sp. zn. 33 Cdo 3228/2009 ze dne 27. 7. 2011 pojmu "vyřídit" odpovídají významově slova "urovnat", "uspořádat", popř. "vybavit". Všem těmto výrazům je společné to, že ten, kdo v tomto smyslu jednal, docílil stavu, v němž se již nebude muset "vyřízenou" věcí zabývat. S přihlédnutím k vysvětlenému významu použitého pojmu "vyřídit" lze logickým výkladem daného ustanovení dojít k závěru, že k vyřízení reklamace dojde až v okamžiku, kdy prodávající spotřebitelku vyrozumí (ať už písemně nebo osobně) o tom, jakým způsobem byla reklamace vyřízena (tedy zda byla s reklamací úspěšná či nikoli). Teprve tehdy je možno reklamaci považovat za vyřízenou - prodávající se jí již nebude muset zabývat.
Marné uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace se považuje za podstatné porušení smlouvy a spotřebitelka má pak právo od smlouvy odstoupit dle § 2002 odst. 1 občanského zákoníku. Bylo-li odstoupeno od kupní smlouvy, má prodávající povinnost vrátit spotřebitelce přijaté peněžní prostředky. Pokud tak neučiní ani poté, co ho k tomu spotřebitelka vyzvala, ocitá se v prodlení a spotřebitelka může žádat po prodávajícím také zákonný úrok z prodlení.
Pokud prodejce nevyřídí uplatněnou reklamaci spotřebitele v zákonem stanovené lhůtě dopouští se správního deliktu dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele.
Pokud prodávající odmítá vrátit peněžní prostředky, je možné jej vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Společnost T-Mobile Czech Republic a.s. se rozhodla nevyužít možnosti smírného řešení sporů a nadále je ochotna s nespokojenými zákazníky komunikovat pouze prostřednictvím své infolinky a oddělení stížností.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel může také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací je možné vyhledat na webové adrese: www.adr.coi.cz