Společnost


Kreuziger&Sobotik, s.r.o.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#16355Manipulativní techniky - vyhýbání se odpovědnosti ze skryté vady

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 8 dnů 21 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
02.06.2017, před 8 lety

Olga Hollerova

Znění stížnosti

Dobrý den,

V září 2015 jsme koupili nemovitost v Mníšku pod Brdy. Dům byl na hezkém místě, spolupráce s prodávajícím i zprostředkovatelem byla dobrá a my se brzy plni energie a nadšení vrhli do oprav a rekonstrukcí. Důvod, proč píšeme tento text je, že nyní se nacházíme v poněkud odlišném rozpoložení.

1. V květnu 2017 jsme zprostředkovatele telefonicky kontaktovali, neboť jsme objevili významný rozpor mezi tím, co nám bylo řečeno o připojení domu k vodním zdrojům a mezi aktuálně zjištěným skutečným stavem.

Rozpor: Makléřka společnosti RE/MAX nám při procesu koupě domu doslovně sdělila, že vodu na začátku pít nesmíme, protože voda v rozvodech budovy dlouho stála. Za tímto účelem bychom měli nejdřív celý systém pročistit, a po čase také zmodernizovat. Na otázku, odkud vlastně nemovitost bere vodu, makléřka sdělila, že voda je přivedena z nedalekého pramene. Zjištěný skutečný stav je takový, že zdrojem vody pro nemovitost je příkop nedaleko nemovitosti, ve kterém se akumuluje stojatá povrchová voda. Do tohoto příkopu skutečně přitéká i voda ze zmíněného pramene. Tento příkop vede podél prašné cesty a celoročně v něm hnije listí, lze v něm nalézt pijavice (konkrétně jsme našli pijavku bahenní). Z tohoto příkopu vede potrubí k nám do domu.

2. V reakci na to makléřka prohlásila, že informace, které nám před koupí o připojení k vodním zdrojům sdělila, byly informace, které prostě dostala od původního vlastníka nemovitosti. V tomto telefonátu makléřka rovněž zopakovala, že jí bylo sděleno, že do budovy je voda přivedena potrubím z pramene. Obsah telefonátu je zaznamenán.

3. Prodávající firma RE/START nám sdělila, že nám přeje abychom to nějak dobře vyřešili. Žádnou svou odpovědnost pak nikde nevidí – dům jsme koupili v tom stavu v jakém byl a měli jsme možnost se se vším seznámit.

Technické informace, ne zcela důležité: [Všechno výše zmíněné jsme vlastně museli absolvovat proto, že na konci minulého týdne, navzdory všem opravám a modernizacím které jsme provedli, v domě přestala téci voda. Za den jsme zjistili, že je to proto, že do nádrže, která akumuluje vodu uvnitř budovy, nepřitéká voda z venku, neboť je sucho a voda není ani v prameni. Od obce jsme však zjistili, že na pramen tak jako tak nejsme napojeni, a pokud ano, tak jedině nějakým nelegálním způsobem. V tuto chvíli jsme se rozhodli, že variantou je akcelerovat realizaci vlastní studny – vrtu. Zde však narážíme na problém stavební uzávěrky v lokalitě, tudíž nemožnosti realizace vlastní studny, dle vyjádření obce, minimálně do devátého měsíce tohoto roku. To tedy činní 94 dní bez vody.]

Skrytá vada je taková vada, která existovala již v době převzetí nemovitosti kupujícím, ale vyšla najevo dodatečně – tedy nebyla při prodeji zřejmá a projevila se teprve později při užívání domu.

My se proto na rozdíl od makléřky i prodávající firmy domníváme, že ani v této věci nezaniká jejich odpovědnost ze skryté vady. Tím spíše, pokud jsme dům zakoupili jako spotřebitel od podnikající právnické osoby, a tudíž svou roli zde má i zákon o ochraně spotřebitele.

Je-li vada taková, že předmět koupě nelze užívat obvyklým způsobem, může kupující odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny (§ 1923 NOZ) a náhradu vzniklé škody.

Nyní bychom tedy rádi našli nějaké řešení, chtěli bychom aby se k tomu zprostředkovatel RE/MAX a prodávající RE/START postavil více důstojně. Myslíme, že by bylo vhodné si uvědomit, že pokud je kupní cena stanovena na základě atribut, které jsou natolik rozdílné pravdě, a jsou naplněny znaky skryté vady ať již vědomě či nevědomě skryté, je na místě dostát své na webu RE/MAXu deklarované misi, vizi i hodnotám a snažit se spíše než o zachování zisků, o zachování dobrého jména společnosti. Proto zatím nezavrhujeme cestu mimosoudního vyrovnání. I tak ale v tuto chvíli nemůžeme z hlediska dosavadní formy řešení problémů doporučit ani prodávajícího, ani zprostředkovatele.


Produkt

Zprostředkování koupě domu


Požadované řešení

Sleva z kupní ceny.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.6.2017 15:08, před 8 lety

Nemá-li věc vlastnosti, které byly v kupní smlouvě sjednány, je věc vadná. Za tyto vady je odpovědný vždy prodávající, u kterého může spotřebitelka uplatnit reklamaci. Pokud se i zprostředkovatel spotřebitelce smluvně zavázal, že věc bude bez skrytých vad, je taktéž možné žádat nápravu po zprostředkovateli. V takovém případě bude ale záležet, k čemu se přesně zprostředkovatel ve smlouvě zavázal.

Má-li věc vady, může spotřebitelka dle § 2169 odst. 1 občanského zákoníku požadovat po prodávajícím opravu věci nebo dodání nové věci (vzhledem k tomu, že se jedná o použitou nemovitou věc, tohoto práva využít nelze). Není-li to možné, může spotřebitelka odstoupit od smlouvy a žádat vrácení peněžních prostředků. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitelka požadovat přiměřenou slevu podle § 2169 odst. 3 občanského zákoníku.

Bude-li reklamace zamítnuta a spor se nepodaří vyřešit smírnou cestou, doporučujeme spotřebitelce obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat prodávajícímu výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
11.9.2017 14:43, před 7 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.