Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Kupoval jsem u Alza.cz mobilní telefon Xiaomi Mi5, asi půl roku fungoval dobře a pak se jednoho dne, při nabíjení (originální nabíječkou a samozřejmě správně zastrčenou - USB-C konektor) něco stalo. Z telefonu začal jít divný smrad, tak jsem ho radši rychle vytáhnul z nabíječky jen abych zjistil, že už nefunguje. (podle vibrace se asi zapne, ale display nefunguje). Dal jsem ho tedy do Alza.cz na reklamaci. Přičemž mi následovně poslali takovýto email.
"záruční oprava zařízení zamítnuta z důvodu neodborného zásahu do zařízení. Pájený konektor LCD na systémové desce. Chybí 2 ks odporů kolem konektoru. Cena diagnostiky pro zjištění rozsahu poškození je 600 Kč včetně poštovného."
Což je samozřejmě nehorázná pitomost. Já ani nikdo jiný se od koupě v telefonu rozhodně nehrabal, takže nechápu jak můžou něco takového říct. Když jsem se jim to snažil v emailu vysvětlit, napsali mi pak toto:
"je nám to velice líto, ale servisní středisko trvá na svém vyjádření.
Jsme bohužel povinni se vyjádřením servisu řídit. Zařízení necháme zaslat zpět a doporučujeme se obrátit na znalce, který má jako jediný vliv na vyjádření servisu."
Opravdu není jiná možnost, než se obrátit na soudního znalce? Vím, že by mi náklady v případě uznání, že jsem měl pravdu, byly vráceny, ale co když při té diagnostice v tom servisním středisku zasáhli do toho telefonu takovým způsobem, že si znalec pomyslí, že jsem se v něm hrabal já? Nevím, co mám dělat.
Xiaomi Mi5
Uznání záruky a oprava zboží.
|
Tweet |
Pokud bylo zboží reklamováno v prvních 6 měsících od jeho převzetí, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná už při koupi. V případě soudního sporu by musel prodávající prokázat, že věc v době převzetí vadná nebyla.
Pokud prodávající reklamaci zamítá, má povinnost zamítnutí reklamace řádně odůvodnit. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky, uvedené v předchozím odstavci, nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit (nejlépe odborným posudkem). Není-li zamítnutí reklamace řádně zdůvodněno a uplynula-li 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, neboť jeho reklamace nebyla vyřízena včas (dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele). Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/zamitl-vam-prodejce-reklamaci-zbozi-prevzateho-pred-mene-nez-6-mesici/25.
Uplynulo-li od převzetí zboží více než 6 měsíců, musel v by případě soudního sporu spotřebitel prokázat, že zboží bylo vadné při převzetí. Pokud tedy bylo rozhodnuto o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znaleckého posudku). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.