Počet nahlášených stížností: | 820 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den, dnes ráno mi volala paní, která mi sdělila, ze na základě vyplněných dotazníků jsme vyhrála holicí strojek. Jediné co musím je jí sdělit kam chci strojek poslat a rok narození. Tyto informace jsem jí sdělila a souhlasila se zasláním strojku. Pak mi ještě řekla, že když budu chtít každý měsíc mi budou zasílány břity za které už budu platit. Hovor jsme ukončili a já ze zvědavosti jsem si vygooglila telefonní číslo, ze kterého mi volala a dozvěděla jsem se, že je to podvod. Následně jsem se 20 pokoušela dovolat zpět na číslo s tím, že chci objednávku zrušit. Číslo mi to samozřejmě nezvedalo. Napsala jsem jim tedy sms, že objednávku ruším. Na tuto sms mi ještě nikdo neodpověděl. Chci se zeptat jestli je to možné takto udělat. A jestli je možné, když mi balíček přijde na něj nereagovat a nevyzvedávat ho.
Děkuji za odpověď.
Radu, zda je možné balík nevyzvednout a zda stačilo, že jsem napsala sms, že objednávku ruším, když je to jediný můj kontakt na tuto společnost.
|
Tweet |
Podle § 2118 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je zákonnou povinností kupujícího zaplatit kupní cenu za zboží a věc převzít. Nerespektování těchto požadavků je porušením zákona.
Pokud o zboží kupující nemá zájem, může odstoupit od kupní smlouvy uzavřené na dálku podle § 1829 občanského zákoníku. Zboží musí v takovém případě na své náklady vrátit. To, že kupující zboží nepřevezme, nelze dostatečně považovat za jeho odstoupení. Směrnice o právech spotřebitelů totiž říká, že projev vůle musí být ze strany spotřebitele výslovný (čl. 11 odst. 1 směrnice 2011/83/EU). Pokud tedy před doručením zásilky spotřebitelka od smlouvy uzavřené po telefonu prokazatelně neodstoupí nebo se s prodejcem nedohodne na jejím zrušení, je její povinností zásilku se zbožím převzít.
Spotřebitelka má tedy právo od smlouvy sjednané na dálku (typicky přes internet či po telefonu) odstoupit bez udání důvodu, a to nejpozději ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží. Pokud však spotřebitelka o tomto svém právu nebyla poučena nebo neobdržela-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. V souladu s evropskou směrnicí o právech spotřebitelů jí toto právo náleží i před převzetím zboží, proto doporučujeme v takovém případě bez zbytečného odkladu zaslat odstoupení od kupní smlouvy v písemné prokazatelné podobě. Doručením odstoupení se smlouva zruší a pak již není povinna spotřebitelka zboží přebírat.
Situaci je tedy možné řešit tak, že počkáte, až Vám zboží přijde, a následně zašlete odstoupení od smlouvy spolu s nerozbaleným zbožím. Doporučujeme vloženou fakturu nehradit, je to zbytečné, protože by částku za poštovné musel podnikatel v důsledku odstoupení stejně vracet. Ve faktuře u prvního balíčku požaduje podnikatel právě jen poštovné. Spotřebitel pouze zasílá obdržené zboží na zmíněnou adresu společnosti a zaplatí náklady spojené s vrácením zboží, tj. poštovné od spotřebitele k podnikateli, a přiloží kopii odstoupení.
Odstoupit je však možné i před převzetím zboží a to na základě bodu č. 40 preambule směrnice o právech spotřebitelů 2011/83/EU. V tomto případě se však může stát, že se Váš dopis s odstoupením od smlouvy a balíčky minou na cestě, tedy stejně Vám přijdou. Proto doporučujeme postupovat podle první varianty.
Odstoupení je třeba zaslat na adresu společnosti Westerfield Int. AG, P.O.Box 18, 120 00, Praha 2, doporučeně s dodejkou. Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3283/odstoupeni-od-kupni-smlouvy-uzavrene-pres-internet-ci-po-telefonu.
Spotřebitel může rovněž písemně (nejlépe doporučeně s dodejkou) požadovat po společnosti vyřazení svých osobních údajů z databáze společnosti. Pokud totiž spotřebitel odejme společnosti souhlas se zpracováním osobních údajů, společnost je povinná to respektovat. Pakliže bude společnost nadále i po této písemné výzvě proti vůli spotřebitele nakládat s jeho osobními údaji, bude žádoucí se obrátit neprodleně na Úřad pro ochranu osobních údajů s podáním podnětu na porušování § 5 odst. 5 a § 21 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.