Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 9. listopadu 2016 jsem v internetovém obchodě Ing. Michala Martínka zakoupila mobilní telefon značky Xiaomi Redmi 3s za cenu 3361 Kč. Bohužel se na tomto přístroji v rámci šestiměsíční doby od převzetí vyskytla vada-telefon nelze zapnout.Tuto vadu jsem reklamovala dne 9. května 2017.
Dne 23. května 2017 jsem obdržela vyjádření k reklamaci. Pan Martínek napsal toto: "Servisní technik prověřil telefon a zjistil zasažení neznámou tekutinou. Došlo také k neoprávněnému zásahu do přístroje – poškozená plomba. Telefon ztrácí záruku – nevhodná manipulace s přístrojem. Vzhledem k charakteru poškození jde o neoprávněnou reklamaci.
Budeme tedy účtovat zbytečné náklady:Zaslání do servisu a zpět: 160,-
Práce technika: 350,-
Zaslání zpět ( poštovné, balné ) : 150,-
Prosím o úhradu 660,-Kč převodem na účet pak telefon odešleme zpět."
Po přečtení negativního vyjádření k reklamaci jsem kontaktovala poradnu dTestu, kde mi velmi ochotně poradili níže uvedené kroky.
Vyjádření paní Martínka bohužel nebylo v souladu se zákonem - chyběla odborná expertiza vady. Opakovaně jsem o tento dokument žádala, ale nebylo mi vyhověno.
V textu vyjádření bylo uvedeno, že mi telefon bude vrácen až po zaplacení částky 660 Ke za zbytečné náklady. Tato skutečnost je nepřípustná, a
to na základě rozhodnuti Nejvyššího správního soudu ČR (sp. zn 3 As 60/2005, č. j 9 As 8/2011 - 63).
Dne 8. června 2017 jsem prodejce kontaktovala za účelem navrácení přístroje - ani v tomto ohledu jsem nebyla úspěšná.
Protože tedy nebyla splněna povinnost uložená v § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, tím, že prodávající moji reklamaci včas nevyřídil, považuje se nedodrženi lhůty k vyřízení reklamace za podstatné porušeni smlouvy, které mi v souladu s ustanovením § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb.,občanského zákoníku, v platném znění,zakládá právo od smlouvy odstoupit.
Od dané kupní smlouvy jsem na základě písemného vyjádření ze dne 20. května 2017 odstoupila, bohužel mi byla doručena odpověď, ve které pan Martínek tuto skutečnost neakceptuje a stále si trvá na svém.
Momentálně požaduji pouze vrácení celé kupní částky. Na základě uvedených zkušeností s prodejcem se obávám úmyslného poškození přístroje - pro podpoření jeho tvrzení.
|
Tweet |
Pokud bylo zboží reklamováno v prvních 6 měsících od jeho převzetí, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná už při koupi. V případě soudního sporu by musel prodávající prokázat, že věc v době převzetí vadná nebyla.
Pokud prodávající reklamaci zamítá, má povinnost zamítnutí reklamace řádně odůvodnit. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky, uvedené v předchozím odstavci, nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit (nejlépe odborným posudkem). Není-li zamítnutí reklamace řádně zdůvodněno a uplynula-li 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace, má spotřebitelka právo od smlouvy odstoupit, neboť její reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/zamitl-vam-prodejce-reklamaci-zbozi-prevzateho-pred-mene-nez-6-mesici/25.
Reklamace nesmí být taktéž spojena s žádným poplatkem, takové ujednání by bylo neúčinné, protože by znamenalo nerovnováhu mezi právy a povinnostmi stran a odrazovalo by spotřebitelku od uplatnění práv z vadného plnění. Více informací je uvedeno na www.dtest.cz/clanek-3938/poplatek-za-neopravnenou-reklamaci-brante-se.
Od 1. února 2016 začalo fungovat mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Spotřebitelka má také možnost se obrátit na tento úřad (návrh na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné podat přes následující webový formulář https://adr.coi.cz/cs).
Podnikatel byl o podané stížnosti informován, bohužel však dosud neprojevil zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.