Počet nahlášených stížností: | 15 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
přes společnost Delibarry jsem poslal dne 4.5. zásilku (43232) na adresu v ČR. Zásilka se skládala z dvou balíků o rozměrech 63x63x40cm, hmotnost 32kg kus. Za zásilku jsem zaplatil 374Kč, dle webu je i tato cena aktuálně platná.
Dne 4.7. 2017 jsem obdržel email ve znění:
Vážený zákazníku,
děkujeme za využití našich služeb, vážíme si Vaší přízně. Bohužel se vyskytl problém.
Na základě dat od dopravce, který odbavoval Vaši zásilku #43232 ze dne 04.05.2017, evidujeme nedoplatek za níže uvedené služby:
Doplatek za zásilku přeloženou z balíkové přepravy PPL na PPL Sprint nesplňující rozměry dle Obchodních podmínek pro službu DeliBarry (fakturujeme pouze doplatek, nikoliv smluvní pokutu ve výši 500 Kč při úhradě do 10 dní).
Na základě výše uvedeného jsme vyčíslili doplatek, který je třeba uhradit. Podrobnosti najdete níže.
Částka k úhradě: 774,00 CZK
Variabilní symbol: 90203793
Číslo účtu: 2200739386/2010
Dle obchodní podmínek je možné poslat zásilku o rozměrech:
Obvod zásilky nesmí přesáhnout 3 metry. Spočítáte jej jednoduše dosazením do vzorce: 2× výška + 2× šířka + 1× délka = obvod zásilky.
Nejdelší hrana nesmí přesáhnout 2 metry.
Maximální hmotnost zásilky je 100 kg po České republice a 50 kg pro balíky do zahraničí.
Což moje zásilka splňuje, přidal jsem i pár kg pro sichr, ostatně stejná cena platí i pro zásilky až do hmotnosti 2x39Kg.
Firma mi odmítá sdělit z jakého důvodu byla navýšena cena, odmítá mi poslat písemné sdělení, fakturu.
Poslala mi pouze screenshot, na kterém není uvedeno ani moje jméno, pouze číslo zásilky a nějaká 3 data. Po zadání čísla zásilky do PPL rozhraní, lze zjistit, že zásilka vážila 31.1Kg, tudíž méně než jsem deklaroval. Při objednávání se rozměry neudávaly, obsah jsem popsal jasně.
Dále firma odmítla se mnou komunikovat, do zaslání druhé upomínky, pouze vyhrožovala smluvní pokutou 500Kč a předání třetí straně.
Nikde jsem se nedozvěděl důvod, proč bych měl doplácet, navíc jsem neobdržel fakturu, v dnešní době rozhodně nehodlám posílat peníze jen tak nazdařbůh někomu kdo mi pošle email.
V obchodních podmínkách stojí tato tvrzení:
Výše přepravného se stanoví podle ceníku platného v den uzavření objednávky. Výše přepravného je stanovena na základě zadaných vstupních údajů příkazce v objednávce, a to na základě parametrů zásilky, místa určení a dalších specifikacích určených v zasílatelském příkazu. Na základě zadaných údajů, je stanovena odměna ze zasílatelské smlouvy. Ceník je současně přiložen k objednávce, přičemž příkazce odesláním objednávky stvrzuje, že se s ceníkem řádně seznámil a že s ním souhlasí. Konkrétní výše přepravného je určena na základě faktické nebo volumetrické váhy zásilky dle toho, která z těchto vah je vyšší. Přepravné stanovené na základě volumetrické váhy lze stanovit pouze tam, kde vstupní údaje při zadávaní objednávky vyžadují zadání rozměrů zásilky. Zásilka je převážena přepravcem nebo přímo zasílatelem. V případě, že vstupní údaje po převážení se budou lišit oproti reálným údajům o 10% a více, příkazce je povinen uhradit na výzvu zasílatele smluvní pokutu ve výši 500,-Kč, ustanovení § 2050 a násl. zák. č. 89/2012 se vylučuje.
b)
Aktuálně platný ceník je dostupný na internetových stránkách zasílatele; odesláním objednávky - návrhu smlouvy, příkazce dává najevo souhlas s výší přepravného. Smlouva je uzavřena přijetím objednávky od zasílatele.
* moje zásilka byla naopak lehčí než udaná
Zasílatel upozorňuje příkazce, že přepravce přijme na základě smlouvy se zasílatelem k přepravě výhradně zásilky, které splňují následující kritéria:
*Moje zásilka byla přijata, tudíž splňovala kriteria
dále
II. Pro expresní přepravu
a)
100 x 60 x 70 cm (může se lišit, dle jednotlivých zemí)
Jestliže dojde k překročení těchto limitů, bude objednatel povinen uhradit zasílateli veškeré náklady a škodu včetně ušlého zisku, které budou spojené s doručením zásilky. Současně se stanovuje smluvní pokuta ve výši 500,-Kč za porušení čl. 4 bodu a). Ustanovení § 2050 zák. č. 89/2012 se tímto vylučuje.
* Pro expresní přepravu, kterou jsem si neobjednal...
g)
V případě nedodržení podmínek zasílatelské smlouvy, zejména odesláním jiného druhu zásilky nebo zásilky s větší hmotností, je zasílatel oprávněn rozdíl v ceně požadovat po příkazci. Pokud byla odeslána zásilka s větší hmotností, než byla u zasílatele objednána, je příkazce povinen rozdíl v ceně uhradit do 3 dnů od odeslání zásilky na účet zasílatele pod stejným variabilním symbolem a na stejné číslo účtu, který je uveden v potvrzení objednávky a přiložené faktuře, neboť výše ceny je známa z přiloženého ceníku.
* do 3 dnů od odeslání zásilky mi nebylo nic sděleno
Veškerá komunikace související s touto smlouvou bude probíhat v elektronické podobě přes komunikaci na dálku, a to zasílateli na e-mail hello@delibarry.com a příkazci na e-mail, který uvede v objednávce
* z tohoto emailu mě nikdo nekontaktoval, tudíž sami nemají ponětí o svých obchod. podmínkách.
Anulace veškerých doplatků spojených s mou osobou, jasné sdělení důvodu v čem zásilka nesplnila mnou udané parametry, v případě že splnila mnou udané parametry, požaduji omluvu a kompenzaci ve výši doplatku.
|
Tweet |
Podle obchodních podmínek společnosti Delibarry Inc. se výše přepravného stanoví podle ceníku platného v den uzavření objednávky. Výše přepravného je stanovena na základě zadaných vstupních údajů příkazce v objednávce, a to na základě parametrů zásilky, místa určení a dalších specifikacích určených v zasílatelském příkazu. Na základě zadaných údajů, je stanovena odměna ze zasílatelské smlouvy. V případě, že se vstupní údaje po převážení budou lišit oproti reálným údajům o 10% a více, příkazce je povinen uhradit na výzvu zasílatele smluvní pokutu ve výši 500,-Kč
Spotřebitel by byl povinen uhradit rozdíl v ceně pouze, pokud by se vstupní údaje, které zadal, od těch skutečných lišily, kvůli čemuž by i cena přepravy byla vyšší. Pochybila-li však přepravní společnost, se kterou uzavřel zasilatel smlouvu o přepravě, nemůže zasilatel přenášet odpovědnost za pochybení přepravní společnosti na spotřebitele.
Žádat smluvní pokutu po spotřebiteli je možné jedině za předpokladu, že tato smluvní pokuta byla sjednána přímo v zasilatelské smlouvě a spotřebitel na ni byl výslovně upozorněn. Společnost si totiž nemůže nárokovat smluvní pokutu, která byla sjednána v obchodních podmínkách (dle nálezu Ústavního soudu sp. zn. I.ÚS 3512/11 ze dne 11. 11. 2013).
Cargo Ventures s.r.o. na základě mezizasílatelské smlouvy o spolupráci s DELIBARRY INC.
Smlouva mezi společností DELIBARRY INC. a zákazníkem je uzavřena na základě objednávky zákazníka odeslané přes internetové stránky https://www.delibarry.com/.
Před odesláním objednávky je zákazník povinen pravdivě vyplnit údaje o zásilce. Rovněž před potvrzením odeslání objednávky je zákazník povinen seznámit se s obchodními podmínkami, přičemž bez potvrzení, že se s těmito podmínkami zákazník seznámil, neumožní systém zákazníkovi objednávku odeslat.
Zákazník seznámení se s obchodními podmínkami deklaruje zaškrtnutím políčka, vedle něhož je umístěn text: „Odesláním objednávky souhlasíte s obchodními podmínkami a zároveň prohlašujete, že vámi zadaná váha, případně rozměry, odpovídají skutečnosti.“
V případě zákazníka, který se rozhodl na stránkách https://www.delibarry.com/ registrovat, dochází k seznámení se s obchodními podmínkami již v procesu registrace, který opět nelze bez seznámení se s obchodními podmínkami dokončit.
Je tak zřejmé, že každý zákazník deklaroval před odesláním objednávky, že se seznámil s obchodními podmínkami společnosti DELIBARRY INC. Tato skutečnost je snadno doložitelná.
Z obchodních podmínek je zcela zřejmé, že odesláním objednávky vyjadřuje zákazník vůli vstoupit se společností DELIBARRY INC. do smluvního vztahu uzavřením smlouvy zasílatelské, tj. vztahu, kdy pro něj společnost DELIBARRY INC. zajistí přepravu zásilky. Z obchodních podmínek dále vyplývá, že společnost DELIBARRY INC. zajistí přepravu zásilky prostřednictvím třetí osoby.
Dle čl. 3 písm. a) obchodních podmínek platí, že příkazce (zákazník) je povinen vyplnit všechny požadované údaje pravdivě. Zákazník je před odesláním objednávky prostřednictvím obchodních podmínek seznámen s maximálními rozměry zásilek pro jednotlivé typy služeb.
Dle čl. 2 písm. c) obchodních podmínek dále bere zákazník na vědomí, že je povinen řídit se pokyny přepravce
Dle čl. 11 obchodních podmínek se výše odměny ze zasílatelské smlouvy stanoví dle ceníku platného v den uzavření objednávky na základě parametrů zásilky, místa určení a dalších specifikací určených v zasílatelském příkazu, tedy na základě údajů uvedených zákazníkem v objednávce.
Dle čl. 11 písm. g) platí:
„V případě nedodržení podmínek zasílatelské smlouvy, zejména odesláním jiného druhu zásilky nebo zásilky s větší hmotností, je zasílatel oprávněn rozdíl v ceně požadovat po příkazci. Pokud byla odeslána zásilka s větší hmotností, než byla u zasílatele objednána, je příkazce povinen rozdíl v ceně uhradit do 3 dnů od odeslání zásilky na účet zasílatele pod stejným variabilním symbolem a na stejné číslo účtu, který je uveden v potvrzení objednávky a přiložené faktuře, neboť výše ceny je známa z přiloženého ceníku.“
Společnost DELIBARRY INC. nemá žádnou možnost po odeslání objednávky (tj. ve fázi, kdy dle obchodních podmínek může objednávku odmítnout) ověřit, zda ji zákazník neuvedl v omyl ohledně vlastností zásilky. Je také zřejmé, že s ohledem na povahu zásilky nelze takové ověření reálně provést. Z tohoto důvodu má ve svých obchodních podmínkách citované ustanovení, dle nějž je oprávněna v případě, že vlastnosti zásilky nebudou odpovídat údajům uvedeným v objednávce, požadovat po zákazníkovi rozdíl v ceně, neboť cena byla zákazníkovi známa z přiloženého ceníku a nejedná se o doplatek. Ust. § 1811 odst. 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, se tak na požadovaný „doplatek“ neuplatní, neboť není požadován doplatek ceny, ale cena která byla sjednána a známa před odesláním zásilky.
V případě, že společnosti vznikla v důsledku zavinění klienta nebo v důsledku porušení jeho povinností škoda, spočívající například v povinnosti vynaložit dodatečné náklady na doručení zásilky je nasnadě, že rozdílem v ceně je myšlen rozdíl mezi cenou (odměnou) uhrazenou zákazníkem a cenou (náklady), které společnosti DELIBARRY INC. v souvislosti s řádným splněním jejích povinností vzniknou. Jedná se tak z právního hlediska o náhradu škody, kterou zákazník společnosti DELIBARRY INC. uvedením nepravdivých skutečností způsobil.
Ust. § 1811 odst. 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, se tak na požadovaný „doplatek“ neuplatní, neboť není požadován doplatek ceny, nýbrž se jedná o závazek z deliktu zákazníka. K tomu je třeba připustit, že ve výzvě k uhrazení doplatku mohla být použita přesnější formulace, aby byly odstraněny případné pochybnosti na straně zákazníka, což do budoucna bude činěno, nicméně v souladu s ust. § 555 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, platí, že právní jednání se posuzuje podle svého obsahu.
Argumentace ust. § 1817 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, se pak rovněž neuplatní, jelikož se nejedná o platbu z titulu uzavřené smlouvy, avšak z titulu náhrady škody způsobené porušením smluvní povinnosti (ust. § 2913 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů).
Ve vyjádření na stránkách https://www.vasestiznosti.cz je ve vztahu k problematice smluvní pokuty odkazováno na nález Ústavního soudu České republiky I. ÚS 3512/11. Pomineme-li skutečnost, že předmětný nález vycházel ze staré právní úpravy, tj. jeho aplikovatelnost na právní úpravu novou může být předmětem diskuse, je zde dán jeden zásadní důvod, pro který tento nález nelze aplikovat na vztahy založené mezi společností DELIBARRY INC. a zákazníkem.
Odkazovaný nález se totiž zabývá zcela jinou situací, kdy mezi zákazníkem (spotřebitelem) a podnikatelem byla uzavřena písemná smlouva, tj. smlouva, jejíž uzavření je stvrzeno podpisy smluvních stran.
V případě zasílatelské smlouvy mezi DELIBARRY INC. a zákazníkem však dochází k tomu, že je uzavírána distančním způsobem (prostřednictvím internetu), tj. žádná smlouva podepisována není. Zákazníkovi systém neumožňuje odeslat objednávku (návrh na uzavření smlouvy) dříve, než se seznámí s obchodními podmínkami a než tuto skutečnost stvrdí. Obchodní podmínky jsou tak součástí návrhu smlouvy, který odeslal zákazník společnosti DELIBARRY INC., a proto tvoří pevnou součást uzavírané smlouvy. Zákazník pak vyjadřuje svůj souhlas s těmito podmínkami právě odesláním objednávky. Smluvní pokuta je tak sjednána zcela v souladu s právními předpisy.
Obecně lze k nastalé situaci uvést, že se společnost DELIBARRY INC. snažila při zahájení své činnosti o vstřícný, pro zákaznický přístup, a proto škodu, která ji v ojedinělých případech vznikala, nevymáhala.
Bohužel postupem doby nárůst případů, kdy zákazníci neuváděli pravdivé informace začal narůstat a s tím i související škoda na straně společnosti DELIBARRY INC. Lze se jen domnívat, že se tak stalo z důvodu, že někteří zákazníci začali benevolentní přístup společnosti zneužívat. Za této situace byla společnost nucena učinit rozhodnutí o vymáhání škody (včetně případných smluvních pokut), kterou jí zákazníci uváděním nepravdivých informací (o váze či rozměrech), nedodržením pokynů ohledně zabalení zásilky, či pokynů přepravce, způsobují.
Společnost DELIBARRY INC. se nedomnívá, že by se ve všech případech jednalo o úmysl konkrétního zákazníka ve snaze ušetřit na přepravném, nicméně diametrální nárůst případů napovídá tomu, že se tak děje ve velkém množství případů.
Společnost DELIBARRY INC. tímto děkuje svým poctivým zákazníkům za jejich pochopení nezbytnosti tohoto kroku.
Dobrý den,
doplním své poznatky k vašim bodům...
Před odesláním objednávky je zákazník povinen pravdivě vyplnit údaje o zásilce. Rovněž před potvrzením odeslání objednávky je zákazník povinen seznámit se s obchodními podmínkami, přičemž bez potvrzení, že se s těmito podmínkami zákazník seznámil, neumožní systém zákazníkovi objednávku odeslat.
** Ano, byla požadována pouze hmotnost, tu jsem zadal, do poznámky jsem uvedl 2x2 pneu s disky
Zákazník seznámení se s obchodními podmínkami deklaruje zaškrtnutím políčka, vedle něhož je umístěn text: „Odesláním objednávky souhlasíte s obchodními podmínkami a zároveň prohlašujete, že vámi zadaná váha, případně rozměry, odpovídají skutečnosti.“
**Ano odpovídá
Dle čl. 3 písm. a) obchodních podmínek platí, že příkazce (zákazník) je povinen vyplnit všechny požadované údaje pravdivě. Zákazník je před odesláním objednávky prostřednictvím obchodních podmínek seznámen s maximálními rozměry zásilek pro jednotlivé typy služeb.
** Ano požadované udaje jsou pravdivé, skutečná váha 31,1kg, deklarovaná mnou 32kg
Dle čl. 2 písm. c) obchodních podmínek dále bere zákazník na vědomí, že je povinen řídit se pokyny přepravce
**Nevím jaký přepravce bude zvolen, spolupracujete s několika, PPl to bylo tentokrát poprvé.
V případě, že společnosti vznikla v důsledku zavinění klienta nebo v důsledku porušení jeho povinností škoda, spočívající například v povinnosti vynaložit dodatečné náklady na doručení zásilky je nasnadě, že rozdílem v ceně je myšlen rozdíl mezi cenou (odměnou) uhrazenou zákazníkem a cenou (náklady), které společnosti DELIBARRY INC. v souvislosti s řádným splněním jejích povinností vzniknou. Jedná se tak z právního hlediska o náhradu škody, kterou zákazník společnosti DELIBARRY INC. uvedením nepravdivých skutečností způsobil.
Váš "doplatek" 774 Kč jsem uhradil, požaduji po Vás.
Doprava mě vyšla tedy na 1 148Kč.
V ceníku bylo 374 Kč, stále tu je a stále se neudávají rozměry, takže kdybych si opět objednal stejnou přepravu, opět obdržím "nedoplatek". STÁLE NEOPRAVENO A UVÁDÍTE V OMYL.
Pokud opravdu byla chyba v zabalení po dvou kusech, tak by přeprava měla stát 527 Kč, o 153 kč více, toto jsem vám nabídl k doplacení,
Momentálně jsem tedy bezdůvodně přeplatil přepravu o 621 Kč, více než dvojnásobek vám uváděné ceny, více než trojnásobek ceny vypočtené při objednání.
Stále jste mi přesně nesdělili, který rozměr jsem uvedl špatně při vytváření objednávky.
Stejný typ balíku jsem posílal i konkurenční společností zaslat.cz, a při dodání balíku na depo PPL mi bylo ihned voláno a sdělena tat skutečnosti a balík vrácen. Tudíž netvrďte že toto nejde i u vás.
***
Rád bych od Vás věděl, proč mám platit dle vašeho vyjádření za dopravu 1 148kč místo 527 Kč - kde jsem uvedl špatně vstupní údaje a to ještě máte v OP toleranci 10 procent.
Rád bych od Vás dostal potvrzení o bezdlužnosti k vaší společnosti Delibarry, Cargo Ventures s.r.o. a dalším třetím stranám v souvislosti s objednávkami přeprav přes váš portál a samozřejmě také potvrzení vypořádání "nárok mého klienta na náhrady nemajetkové újmy a náhrady újmy majetkové".
Zmíněný nález Ústavního soudu je nadále možné aplikovat, neboť vychází z právní úpravy, jež byla do českého právní řádu zavedena transpozicí směrnice Rady č. 93/13/EHS ze dne 5. 4. 1993 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách. Tato směrnice je rovněž transponována i v nové právní úpravě. Materiálně se proto jedná o stejný právní základ.
Taktéž argument, že zasilatelská smlouva byla uzavřena za pomoci prostředku umožňujícího komunikaci na dálku, a proto není možné judikát aplikovat z důvodu rozdílné formy a způsobu uzavření smlouvy, neobstojí. Ústavní soud se ve svém nálezu zabýval tím, zda je možné, aby v obchodních podmínkách byla upravena podstatná ujednání smlouvy (mezi ně patří i ujednání o smluvní pokutě), a došel k závěru, že to nelze, a že takovýmto ujednáním není přiznána právní ochrana. Smluvní pokuta tedy musí být uvedena přímo ve smlouvě (při sjednávání smlouvy on-line by měla být smluvní pokuta uvedena již při zadávání objednávky), navíc musí být takové ujednání jasné, jednoduché a přehledně formulované (např. nikoliv uvedeno malým písmem).
Pokud by společnost žádala náhradu škody, musí prokázat, že spotřebitel porušil svou smluvní povinnost (zadal nepravdivé údaje), a že porušením této povinnosti vznikla společnosti škoda (pochybila-li však přepravní společnost, se kterou měl zasilatel sjednanou smlouvu o přepravě, nelze přenášet odpovědnost za škodu na spotřebitele).
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, která má možnost na vývoj případu reagovat.
Cargo Ventures s.r.o. na základě mezizasílatelské smlouvy o spolupráci s DELIBARRY INC.
K vyjádření Stěžovatele:
Stěžovatel byl prostřednictvím obchodních podmínek seznámen se skutečností, že se společností DELIBARRY INC. uzavírá zasílatelskou smlouvu a že společnost DELIBARRY INC. je oprávněna pro realizaci přepravu využít třetí stranu (přepravce). Stěžovatel byl rovněž poučen, že je kromě povinností dle obchodních podmínek povinen respektovat pokyny přepravce.
Stěžovatel porušil konkrétně pokyn přepravce ohledně balení zasílaného zboží, kdy jej zabalil jiným, než požadovaným způsobem (více kusů společně), pročež musela být zásilka přeřazena na tzv. paletovou přepravu. V důsledku této skutečnosti byla společnosti DELIBARRY INC. fakturováno vyšší částka, než pokud by stěžovatel pokyny přepravce dodržel. Z tohoto titulu tak vznikla společnosti DELIBARRY INC. škoda, jíž se po stěžovateli domáhala. Důvody tohoto postupu byly podrobně vysvětleny v předchozím vyjádření.
Společnost DELIBARRY INC. se ohrazuje proti tomu, že by klienty uváděla v omyl, jak se stěžovatel domnívá. Společnost setrvává na stanovisku, že uvádí veškeré informace řádně a přehledně, přičemž v případě, že se s nimi klienti řádně seznámí a postupují v jejich souladu, pak nedochází ke vzniku škody a smlouva je splněna ke spokojenosti všech zúčastněných, což se týká naprosté většiny zákazníků společnosti DELIBARRY INC.
Společnost DELIBARRY INC. již považuje tuto věc za uzavřenou, když stěžovatel náhradu škody uhradil.
K vyjádření dTestu:
Ve svém vyjádření dTest polemizuje s názorem společnosti DELIBARRY INC. na použitelnost jím dříve uváděného nálezu Ústavního soudu. Tuto situaci lze označit za typický střet dvou právních názorů, kdy konečné slovo v takových případech může mít výlučně soud.
Za této situace považuje společnost DELIBARRY INC. za nadbytečné opakovat důvody, pro které je přesvědčena o tom, že se nález Ústavního soudu na smlouvy uzavírané prostřednictvím komunikace na dálku neuplatní, zejména za předpokladu, že součástí objednávky, respektive smlouvy jsou veškerá práva a povinnosti smluvních stran uvedená v obchodních podmínkách ( ab absurdum lze označení obchodní podmínky přejmenovat na smlouva o zasílatelství) . Společnost DELIBARRY INC. je v případě potřeby připravena obhájit svůj názor před příslušnými soudy.
V této souvislosti vznáší společnost DELIBARRY INC. dotaz spíše řečnického rázu, a sice zda je dTest o. p. s. připraven nést škodu, kterou v případě, že se jeho právní názor ukáže být nesprávným, svým uživatelům případně způsobí.
Hodnocení:
Komentář: Prosím o uzavřeni