Počet nahlášených stížností: | 15 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den vážení,
obracím se na Vás s dotazem ohledně naúčtovaných nedoplatků po půl roce od zásilkové společnosti DeliBarry.com. Během minulého týdne mi přišlo ze zmiňované společnosti čtrnáct emailů ohledně nedoplatků. Email neobsahuje žádnou přílohu, pouze mi sdělují, že mám nedoplatky, v jaké výši a kam je mám uhradit, následně mi ihned vyhrožují pokutou 500,- pokud nezaplatím a předání k vymáhání třetí straně. V obchodních podmínkách společnosti stojí, že nedoplatky se budou doúčtovávat do 3 dnů po doručení zásilky. Mají tedy právo vymáhat nedoplatky i 3 roky zpětně? (tím se společnost ohání) Posílala jsem zboží zabalené v krabici malého rozměru i váhy, na to mi napsali, že zásilka je atyp. Prosím Vás od kdy je čtvercová krabice pravidelných tvarů považována za atyp? To už je opravdu směšné. U všech zásilek jsem měla kartonové balení, uvnitř ještě bublinkovou folii a strečovou folii. Balíky mi nikdy nepřekročily rozměrové ani váhové limity, přesto mám u každé zásilky nedoplatek, u třinácti zásilek, údajně za atyp a u jedné zásilky (u které jsem byla příjemce) z důvodu, že PPL bez svolení odesílatele přeložila zásilku na paletu Sprint a doúčtovali 325,- k již zaplaceným 138,-. Skoro u všech zásilek jsem musela urgovat vyzvednutí, někdy balík vyzvedli až za týden. U některých nedoplatků jsem dokonce příjemce nikoli odesílatel. Společnost DaliBrry.com jsem žádala o prodloužení data splatnosti do doby, než mi doloží fakturu se všemi náležitostmi/dokumentací a fotodokumentací na jakém základě bych měla nedoplatky uhradit. K mojí smůle se mnou však společnost již nekomunikuje, napsali mi - V tuto chvíli již v rámci této komunikace nelze nic řešit. Nerada bych po pěti letech čelila nátlaku exekutorů. Nedoplatky platit nechci, protože jsem řádně zaplatila přepravu zásilek při objednání na základě kalkulace, kterou mi společnost ihned po zadání objednávky vyčíslila. Nevidím důvod když jsem přepravné již hradila, abych musela po půl roce cokoliv doplácet. Jako kdybych koupila televizi v akci a po půl roce mi obchod doúčtoval nedoplatek, protože akce na danou televizi již skončila. Společnost DeliBarry.com nabízí fiktivně nízké ceny, ale za x měsíců si doúčtují takové nehorázné částky, že by mě levněji vyšla letecká přeprava. Jak se mohu účinně bránit takovému nekalému jednání?
Velice děkuji za odpověď.
S pozdravem
Zdena Zeliková
Zboží jsem měla zabalené v kartonovém obalu, nikdy nepřesahující váhové ani rozměrové limity.
Prosím Vás o prošetření nekalého jednání společnosti DeliBarry.com. Ráda bych věděla, na co mám nárok a jak se mohu účinně bránit takovému jednání. Společnost po mně požaduje nedoplatek ve výši 845,- Nechci do budoucna od této společnosti dostávat emaily ohledně nedoplatků starých i tři roky. Společnost tvrdí, že má nárok účtovat nedoplatky přepravného až tři roky zpětně. Velice Vám děkuji za radu.
|
Tweet |
Podle obchodních podmínek společnosti Delibarry Inc. se výše přepravného stanoví podle ceníku platného v den uzavření objednávky. Výše přepravného je stanovena na základě zadaných vstupních údajů příkazce v objednávce, a to na základě parametrů zásilky, místa určení a dalších specifikacích určených v zasílatelském příkazu. Na základě zadaných údajů, je stanovena odměna ze zasílatelské smlouvy. V případě, že se vstupní údaje po převážení budou lišit oproti reálným údajům o 10% a více, příkazce je povinen uhradit na výzvu zasílatele smluvní pokutu ve výši 500,-Kč
Spotřebitel by byl povinen uhradit rozdíl v ceně pouze, pokud by se vstupní údaje, které zadal, od těch skutečných lišily, kvůli čemuž by i cena přepravy byla vyšší. Pochybila-li však přepravní společnost, se kterou uzavřel zasilatel smlouvu o přepravě, nemůže zasilatel přenášet odpovědnost za pochybení přepravní společnosti na spotřebitele.
Žádat smluvní pokutu po spotřebiteli je možné jedině za předpokladu, že tato smluvní pokuta byla sjednána přímo v zasilatelské smlouvě a spotřebitel na ni byl výslovně upozorněn. Společnost si totiž nemůže nárokovat smluvní pokutu, která byla sjednána v obchodních podmínkách (dle nálezu Ústavního soudu sp. zn. I.ÚS 3512/11 ze dne 11. 11. 2013).
Dle § 1811 odst. 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je podnikatel povinen sdělit spotřebiteli informace o ceně zboží či služby včetně veškerých daní a poplatků v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy. Dle § 1817 občanského zákoníku podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat žádnou další platbu, než tu, kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud k tomuto nedal výslovný souhlas. Jestliže tedy spotřebitelka o poplatku za atypické rozměry nebyla informována před uzavřením smlouvy, nestal se tento poplatek její součástí a pokud spotřebitelka s touto platbou výslovně nesouhlasila nyní, není podnikatel oprávněn tuto platbu požadovat.
Povinnost podnikatele informovat spotřebitele o ceně služby vyplývá také ze zákona č. 634/1992, o ochraně spotřebitele, konkrétně pak z § 12 tohoto zákona. Jestliže tak podnikatel nečiní a neinformuje spotřebitele řádně o celkové ceně svých služeb, jedná tak v rozporu s tímto ustanovením, čímž se dopouští správního deliktu, za což by mohl být pokutován Českou obchodní inspekcí až do výše 5.000.000,- Kč, v souladu s § 24 odst. 7 písm. k a odst. 14 psím. d) zákona o ochraně spotřebitele.
Cargo Ventures s.r.o. na základě mezizasílatelské smlouvy o spolupráci s DELIBARRY INC.
Smlouva mezi společností DELIBARRY INC. a zákazníkem je uzavřena na základě objednávky zákazníka odeslané přes internetové stránky https://www.delibarry.com/.
Před odesláním objednávky je zákazník povinen pravdivě vyplnit údaje o zásilce. Rovněž před potvrzením odeslání objednávky je zákazník povinen seznámit se s obchodními podmínkami, přičemž bez potvrzení, že se s těmito podmínkami zákazník seznámil, neumožní systém zákazníkovi objednávku odeslat.
Zákazník seznámení se s obchodními podmínkami deklaruje zaškrtnutím políčka, vedle něhož je umístěn text: „Odesláním objednávky souhlasíte s obchodními podmínkami a zároveň prohlašujete, že vámi zadaná váha, případně rozměry, odpovídají skutečnosti.“
V případě zákazníka, který se rozhodl na stránkách https://www.delibarry.com/ registrovat, dochází k seznámení se s obchodními podmínkami již v procesu registrace, který opět nelze bez seznámení se s obchodními podmínkami dokončit.
Je tak zřejmé, že každý zákazník deklaroval před odesláním objednávky, že se seznámil s obchodními podmínkami společnosti DELIBARRY INC. Tato skutečnost je snadno doložitelná.
Z obchodních podmínek je zcela zřejmé, že odesláním objednávky vyjadřuje zákazník vůli vstoupit se společností DELIBARRY INC. do smluvního vztahu uzavřením smlouvy zasílatelské, tj. vztahu, kdy pro něj společnost DELIBARRY INC. zajistí přepravu zásilky. Z obchodních podmínek dále vyplývá, že společnost DELIBARRY INC. zajistí přepravu zásilky prostřednictvím třetí osoby.
Dle čl. 3 písm. a) obchodních podmínek platí, že příkazce (zákazník) je povinen vyplnit všechny požadované údaje pravdivě. Zákazník je před odesláním objednávky prostřednictvím obchodních podmínek seznámen s maximálními rozměry zásilek pro jednotlivé typy služeb.
Dle čl. 2 písm. c) obchodních podmínek dále bere zákazník na vědomí, že je povinen řídit se pokyny přepravce
Dle čl. 11 obchodních podmínek se výše odměny ze zasílatelské smlouvy stanoví dle ceníku platného v den uzavření objednávky na základě parametrů zásilky, místa určení a dalších specifikací určených v zasílatelském příkazu, tedy na základě údajů uvedených zákazníkem v objednávce.
Dle čl. 11 písm. g) platí:
„V případě nedodržení podmínek zasílatelské smlouvy, zejména odesláním jiného druhu zásilky nebo zásilky s větší hmotností, je zasílatel oprávněn rozdíl v ceně požadovat po příkazci. Pokud byla odeslána zásilka s větší hmotností, než byla u zasílatele objednána, je příkazce povinen rozdíl v ceně uhradit do 3 dnů od odeslání zásilky na účet zasílatele pod stejným variabilním symbolem a na stejné číslo účtu, který je uveden v potvrzení objednávky a přiložené faktuře, neboť výše ceny je známa z přiloženého ceníku.“
Společnost DELIBARRY INC. nemá žádnou možnost po odeslání objednávky (tj. ve fázi, kdy dle obchodních podmínek může objednávku odmítnout) ověřit, zda ji zákazník neuvedl v omyl ohledně vlastností zásilky. Je také zřejmé, že s ohledem na povahu zásilky nelze takové ověření reálně provést. Z tohoto důvodu má ve svých obchodních podmínkách citované ustanovení, dle nějž je oprávněna v případě, že vlastnosti zásilky nebudou odpovídat údajům uvedeným v objednávce, požadovat po zákazníkovi rozdíl v ceně, neboť cena byla zákazníkovi známa z přiloženého ceníku a nejedná se o doplatek. Ust. § 1811 odst. 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, se tak na požadovaný „doplatek“ neuplatní, neboť není požadován doplatek ceny, ale cena která byla sjednána a známa před odesláním zásilky.
V případě, že společnosti vznikla v důsledku zavinění klienta nebo v důsledku porušení jeho povinností škoda, spočívající například v povinnosti vynaložit dodatečné náklady na doručení zásilky je nasnadě, že rozdílem v ceně je myšlen rozdíl mezi cenou (odměnou) uhrazenou zákazníkem a cenou (náklady), které společnosti DELIBARRY INC. v souvislosti s řádným splněním jejích povinností vzniknou. Jedná se tak z právního hlediska o náhradu škody, kterou zákazník společnosti DELIBARRY INC. uvedením nepravdivých skutečností způsobil.
Ust. § 1811 odst. 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, se tak na požadovaný „doplatek“ neuplatní, neboť není požadován doplatek ceny, nýbrž se jedná o závazek z deliktu zákazníka. K tomu je třeba připustit, že ve výzvě k uhrazení doplatku mohla být použita přesnější formulace, aby byly odstraněny případné pochybnosti na straně zákazníka, což do budoucna bude činěno, nicméně v souladu s ust. § 555 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, platí, že právní jednání se posuzuje podle svého obsahu.
Argumentace ust. § 1817 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, se pak rovněž neuplatní, jelikož se nejedná o platbu z titulu uzavřené smlouvy, avšak z titulu náhrady škody způsobené porušením smluvní povinnosti (ust. § 2913 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů).
Ve vyjádření na stránkách https://www.vasestiznosti.cz je ve vztahu k problematice smluvní pokuty odkazováno na nález Ústavního soudu České republiky I. ÚS 3512/11. Pomineme-li skutečnost, že předmětný nález vycházel ze staré právní úpravy, tj. jeho aplikovatelnost na právní úpravu novou může být předmětem diskuse, je zde dán jeden zásadní důvod, pro který tento nález nelze aplikovat na vztahy založené mezi společností DELIBARRY INC. a zákazníkem.
Odkazovaný nález se totiž zabývá zcela jinou situací, kdy mezi zákazníkem (spotřebitelem) a podnikatelem byla uzavřena písemná smlouva, tj. smlouva, jejíž uzavření je stvrzeno podpisy smluvních stran.
V případě zasílatelské smlouvy mezi DELIBARRY INC. a zákazníkem však dochází k tomu, že je uzavírána distančním způsobem (prostřednictvím internetu), tj. žádná smlouva podepisována není. Zákazníkovi systém neumožňuje odeslat objednávku (návrh na uzavření smlouvy) dříve, než se seznámí s obchodními podmínkami a než tuto skutečnost stvrdí. Obchodní podmínky jsou tak součástí návrhu smlouvy, který odeslal zákazník společnosti DELIBARRY INC., a proto tvoří pevnou součást uzavírané smlouvy. Zákazník pak vyjadřuje svůj souhlas s těmito podmínkami právě odesláním objednávky. Smluvní pokuta je tak sjednána zcela v souladu s právními předpisy.
Obecně lze k nastalé situaci uvést, že se společnost DELIBARRY INC. snažila při zahájení své činnosti o vstřícný, pro zákaznický přístup, a proto škodu, která ji v ojedinělých případech vznikala, nevymáhala.
Bohužel postupem doby nárůst případů, kdy zákazníci neuváděli pravdivé informace začal narůstat a s tím i související škoda na straně společnosti DELIBARRY INC. Lze se jen domnívat, že se tak stalo z důvodu, že někteří zákazníci začali benevolentní přístup společnosti zneužívat. Za této situace byla společnost nucena učinit rozhodnutí o vymáhání škody (včetně případných smluvních pokut), kterou jí zákazníci uváděním nepravdivých informací (o váze či rozměrech), nedodržením pokynů ohledně zabalení zásilky, či pokynů přepravce, způsobují.
Společnost DELIBARRY INC. se nedomnívá, že by se ve všech případech jednalo o úmysl konkrétního zákazníka ve snaze ušetřit na přepravném, nicméně diametrální nárůst případů napovídá tomu, že se tak děje ve velkém množství případů.
Společnost DELIBARRY INC. tímto děkuje svým poctivým zákazníkům za jejich pochopení nezbytnosti tohoto kroku.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fází se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.