Počet nahlášených stížností: | 38 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Můj otec byl a je klientem Comfort energy, Při podomním prodeji 5.9.2014 podepsal smlouvu s Lama energy s přestupem k 25.10.2016. Dne 4.12.2015 podepsal novou smlouvu opět s Lama energy s datumem ukončení u Comfort energy k 17.4.2017. Dne 4.12.2015 při podomním prodeji obdržel 5ks led žárovek jako dárek pro klienta Lama energy od Blue Oceán. Zhruba měsíc před ukončením odběru u Comfort energy se rozhodl po telefonické domluvě, že zůstane u Comfort energy, bylo mu slíbeno, že Comfort energy se postará, aby neplatil smluvní pokutu u Lama energy, na což byl operátor upozorněn. Přijel kurýr a otec podepsal prodloužení smlouvy a plnou moc pro Comfort energy. Lama energy poslala otci smluvní pokutu ve výši 2500 Kč, a tím že, výpověď od Comfort energy byla podána špatně a že musí zaplatit pokutu, již dostal 2 upomínku. Comfort energy tvrdí, že nedošlo k přerušení dodávek energií a nic platit nemá, že je vše v pořádku, že z jejich strany k pochybení nedošlo.. Lama energy tvdí opak a chce zaplatit pokutu.
Dne 24.4.2017 poslal otec odstoupení Blue Oceán a poslal doporučeně 5ks led žárovek v neporušeném obalu s tím, že nedošlo k smlouvě s Lama energy a protože se jedná se o provázanou smlouvu a proto žárovky vrací. Přišla mu faktůra na 3146 Kč a upomínka o zaplacení, jinak bude věc předána advokátní kanceláři a částka vzroste.
LAMA energy/ BLUE OCEAN x COMFORT energy
Zastavení vymáhání smluvní pokuty od Lama energy a pokuty za žárovky od Blue oceán.
|
Tweet |
Pracovník společnosti jedná jménem podnikatele dle § 430 odst. 1 občanského zákoníku jako jeho zástupce a jeho právní jednání podnikatele zavazuje. Obchodní praktika, kterou popsal spotřebitel, by mohla být vyhodnocena jako nekalá obchodní praktika, která je způsobilá uvést spotřebitele v omyl (led žárovky byly prezentovány jako dárek). Nekalé obchodní praktiky jsou zákonem o ochraně spotřebitele zakázané. Dozor nad dodržováním povinností uložených zákonem o ochraně spotřebitele v úseku podnikání v energetických odvětvích provádí Energetický regulační úřad. Má-li spotřebitel důvodné podezření, že společnost porušuje zákon o ochraně spotřebitele, je vhodné podat podnět tomuto úřadu. Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.eru.cz.
Uzavřel-li spotřebitel smlouvu o dodávkách energií mimo obchodní prostory společnosti nebo za pomoci prostředku umožňující komunikaci na dálku (telefon, internet), může spotřebitel od této smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů od uzavření smlouvy bez udání důvodu.
Pokud tato lhůta již uplynula, může spotřebitel smlouvu bezplatně vypovědět až do 15 dní od zahájení dodávek energií. Výpovědní doba v takovém případě činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi. Podle názoru, který zastáváme, je na základě logického výkladu § 11a odst. 3 energetického zákona smlouvu možné vypovědět i před zahájením dodávek (bylo by absurdní, pokud by spotřebitel musel čekat, než mu společnost začne dodávat elektřinu nebo plyn). Po uplynutí výpovědní lhůty se závazek ruší a společnost nemůže s takovýmto ukončením spojovat žádnou sankci.
Pokud spotřebitel smlouvu o dodávkách energií ukončil tak, že využil svého práva stanoveného v § 11a odst. 2 a 3 energetického zákona (a to prostřednictvím třetí osoby), ruší se i smlouva kupní (o zakoupení led žárovek). Jakmile spotřebitel od smlouvy o sdružených dodávkách energií odstoupí (popřípadě smlouvu vypoví), dle ustanovení § 1727 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, se automaticky zruší i smlouva, která je s ní provázaná, tedy smlouva kupní. Obě strany pak mají povinnost vrátit vše, co plnily.
Pokud by společnost deklarovala, že uzavřené smlouvy jsou na sobě nezávislé, nebylo by možné se zrušením smlouvy o sdružených službách spojovat změnu podmínek druhé kupní smlouvy. Takové jednání by v podstatě naplnilo definiční znaky postihu za zrušení smlouvy dle § 11a zákona č. 458/2000 Sb., energetického zákona, a jako k nepřiměřenému ujednání by se k němu nepřihlíželo. Spotřebitel má nárok na to, aby užil své zákonné právo od smlouvy odstoupit nebo ji vypovědět do 15 dnů po zahájení dodávek energií bez jakékoliv sankce. Je zřejmé, že požadavek na doplacení ceny žárovek se snaží spotřebitele od užití jeho zákonného práva odradit.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.