Počet nahlášených stížností: | 7 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
obracím se na vás s prosbou, zda byste mi byli chopen pomoci s řešením reklamace televizoru, u nějž se vyskytla závada na obrazovce.
Jedná se o LED televizor větší hodnoty (pořizovací cena 49tis Kč) značky SONY, model 55-xd9305, na kterém došlo k prasknutí vnitřní vrstvy obrazovky. Nejprve se dole na obrazovce objevil černý flek, ze kterého krátce nato "vyjela" prasklinka. Po následné manipulaci s televizorem z důvodu jeho převozu do autorizovaného servisu se prasklina zvětšila a nyní má cca 20cm a postupně se neustále zvětšuje, přestože je televizor zavěšený na zdi a nedochází k další manipulaci či kontaktu s ním.
Vzhledem k tomu, že k prasklině došlo samovolně bez jakéhokoliv nárazu či manipulace s obrazovkou, rozhodl jsem se televizi reklamovat v záručním servise značky SONY. Bohužel byla tímto servisem reklamace zamítnuta s odůvodněním, že se jedná o mechanické poškození, na které se nevztahuje záruka. Vzhledem k tomu, že vím že vada vznikla bez cizího zaviněn (nikdo do obrazovky ničím nenarazil při průchodu kolem něj, jak se mi snažili namluvit v servisu, protože televizor je zavěšen na opačné straně místnosti než na které se nachází dveře a kolem televizoru proto nikdo nechodí) nehodlám se s tímto verdiktem smířit a chci udělat vše co se dá, abych dokázal že vada vznikla konstrukční vadou televizoru.
Po zamítnutí mojí reklamace jsem tedy začal na internetu pátrat po informacích, zda se podobný problém již někdy někomu objevil a nestačil jsem se divit. Televizory SONY řady XD9305 trpí, dle informací z různých zahraničních internetových diskuzí a na nich dostupných fotografií vadou, kdy vlivem zahřátí obrazovky v zapnutém stavu dochází k ohybové deformaci obrazovky. Na obrazovkách úhlopříčky 65 stejné modelové řady je deformace obrovská (viz nejedno zahraniční fórum na kterém se o této závadě diskutuje např.: https://www.avforums.com/threads/sony-55-65xd9305-owners-thread.2017947/page-20#post-23553295)
Tyto fotografie a informace mě dovedly k názoru, že prasklina na mojí obrazovce vznikla právě z důvodu opakovaného prohýbání obrazovky způsobené teplem tvořeným televizorem kdy došlo k únavovému lomu vnitřní skleněné vrstvy obrazovky. Proto jsem při zapnuté televizi pomocí provázku provedl kontrolu prohnutí a na spodní straně obrazovky byl při cca hodině zapnuté obrazovce průhyb cca 0,5cm. Měření proběhlo v době, kdy byla teplota okolního vzduchu v místnosti cca 18st celsia. Obrazovka byla tedy mnohem lépe ochlazována než v době, kdy se poprvé objevila prasklina byla tropická horka přes 34st celsia. Tehdy muselo být prohnutí dle mého názoru mnohem větší.
Zahájil jsem komunikaci s centrálou sony v ČR, která všechny tyto moje argument zaevidovala a předala na reklamační oddělení. Odpověď centrály mě opravdu fascinovala. Cituji: "Pro dosažení co nejtenšího designu a obrazové kvality X-tended Dynamic Range Pro (XDR-Pro), modelová řada XD93 používá vícevrstvě vodící světelné desky jako podsvícení. (Poznámka: Normání (konvenční) LCD televizor používá pouze jednovrstvou strukturu podsvícení.) Pro dosažení nejtenčí struktury spolu s výbornou kvalitou obrazu, je struktura řady XD93 více flexibilní než ostatní televizory. Je naprosto normální, že tvar se nemusí zdát úplně rovný při manipulaci s televizorem nebo když stoupne teplota televizoru. Toto není chyba nebo defekt; je to normální chování a je to výsledek sofistikovaného tenkého designu a nové technologie podsvícení."
Vrácení peněz či výměna televizoru za odpovídající televizor jiné řady, který netrpí konstrukční vadou ohýbání obrazovky při jejím zahřátí.
|
Tweet |
Za vyřízení reklamace nese vždy odpovědnost prodejce, nikoli servis. Se svými nároky je proto nutné obracet se na prodávajícího.
Uplynulo-li od zakoupení a převzetí zboží více než 6 měsíců, musel v by případě soudního sporu spotřebitel prokázat, že zboží bylo vadné při převzetí. Pokud tedy bylo rozhodnuto o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znaleckého posudku). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci. Soudního znalce si musí spotřebitel zvolit sám. Z důvodu zachování nestrannosti nemůžeme doporučovat spotřebitelům konkrétního znalce.
Pokud by ani znalecký posudek ve prospěch spotřebitele prodávajícího nepřesvědčil, bude se muset spotřebitel svého práva domáhat soudní cestou. Od 1. února 2016 začalo fungovat mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Spotřebitel má také možnost se obrátit na tento úřad (návrh na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné podat přes následující webový formulář https://adr.coi.cz/cs).
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.