Společnost


O2 Czech Republic a.s.

Počet nahlášených stížností:1247
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:5
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

61%
39%
Toto skore je založeno na 342 stížnostech.

#19244Smluvní pokuta za ukončení smlouvy

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 27 dnů 9 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
15.11.2017, před 7 lety

Marcela Hlušičková

Znění stížnosti

Dobrý den,

měla jsem (ještě pár dní mám) u společnosti O2 uzavřenu smlouvu na 24 měsíců s automatickou prolongací. Tento závazek měl být dle O2 platný do 18.03.2017. V červenci jsem kontaktovala jejich Guru kontakt a prostřednictvím emailu mi bylo sděleno, že došlo k automatické prolongaci do 18.03.2017. Přičemž jejich klientské oddělení nebylo schopno dohledat, kdy mi byla prolongace oznámena. V reakci na tento email jsem jim sdělila, že chci smlouvu ukončit a přenést si číslo. Bohužel odpověď, že pro odstoupení mám odstoupit od smlouvy prostřednictvím telefonického kontaktu, skončila ve spamu. Dohledala jsem jí až nedávno, kdy jsem si vzpomněla, že věc zůstala nedořešena. Kontaktovala jsem tedy O2 prostřednictvím telefonní linky s tím, že chci ukončit smlouvu a přenést číslo, když nesplnili svou zákonnou povinnost. Bylo mi sděleno, že bylo vyúčtování smluvní pokuty toto není možné. Když jsme argumentovala, že nemáme závazek na dalších 24 měsíců, protože nesplnili svou zákonnou povinnost, byla jsem přepojena na reklamační oddělení, kdy mi bylo sděleno, že mi informace o prolongaci byla sdělena ve vyúčtování, které mi bylo zasláno emailem dne 13.4.2017 a tím bylo z jejich strany jejich pochybení zhojeno.

Podle § 63 odst. 10 zákona je operátor povinen informovat spotřebitele předem nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu, a to způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování. To však O2 neučinilo a informaci o automatické prolongaci zaslala až s vyúčtování, které mi bylo zasláno emailem dne 13.4.2015. Tedy skoro 2 měsíce po zákonné lhůtě.

O2 tak nebylo ochotno ukončit můj závazek, když nesplnili, co jim ukládá zákon a byla mi z jejich strany vyúčtována smluvní pokuta. Zároveň mi toto vyúčtování nejsou schopni ani řádně doručit. Zasílání vyúčtování mám nastaveno na zaslání emailem, což prý v případě smluvních pokut není možné a tyto se zasílají písemně, ale O2 není v tomto případě zaslat vyúčtování na doručovací adresu, kterou evidují od května 2016 a zasílají ho na adresu trvalého pobytu. Při telefonním hovoru jsem opakovaně uvedla, že se na adrese trvalého pobytu nezdržuji více než 3 roky, proto mám změněny kontaktní údaje a uvedeno adresu pro doručovaní, kam mi z jejich strany bude zaslán kód pro přenesení telefonního čísla, ale vyúčtování smluvní pokuty bude zasláno na adresu, která není doručovací více než rok. při uvedení těchto informací mi bylo sděleno, že na doručovací adresu mi vyúčtování smluvní pokuty nezašlou, ale mohou mi zaslat platební údaje formou SMS, v této uvedli splatnost smluvní pokuty přímo dne zaslání SMS.

Ze strany O2 tak došlo k porušení zákona, dle mého názoru nedošlo k obnovení závazku na dalších 24 měsíců, a to ani v případě, že se O2 pokoušela zhojit své pochybení 2 měsíce po zákonné lhůtě. Z tohoto důvodu nebyla O2 oprávněna mi za nynější ukončení závazku vystavit smluvní pokutu, kterou ani není schopna řádně doručit a stanovit u ní zcela nereálnou splatnost.

Snažila jsem se věc řešit přímo z O2 a ukončit smlouvu, ale bylo mi sděleno, že nesplnění své zákonné povinnost dodatečně zhojili, takže je vše v pořádku a ať si podám reklamaci vyúčtování, které mi nejsou schopni ani řádně doručit. Reklamaci jsem připravena podat, tedy až se nějak dostanu k vyúčtování a s tím i podat podnět k ČTÚ pro nesplnění zákonných povinnosti a jednání v neprospěch spotřebitele. Chtěla jsem věc smírně vyřešit, O2 by ukončilo smlouvu a já si přenesla číslo, bohužel k tomuto nedošlo a po reklamacích nás nejspíše čekají řízení i u ČTÚ nejen pro výsledek vyřízení reklamace, ale i pro podnět pro nedodržení zákona v neprospěch spotřebitele.


Požadované řešení

Stornování smluvní pokuty. Doručení dle změny smlouvy na adresu pro doručování.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.11.2017 09:32, před 7 lety

Od 2. 9. 2017 vzešla v účinnost novela zákona o elektronických komunikacích, která v takovémto případě stanoví, že smlouva bez souhlasu zákazníka může být prodloužena jen jako smlouva na dobu neurčitou, kterou je možno s výpovědní dobou vypovědět bez sankce.

Avšak, jelikož smlouva spotřebitelky končila ještě před účinností této novely, platila pro tento případ ještě stará úprava. Podle tehdejšího znění zákona o elektronických komunikacích je podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu. V této lhůtě by spotřebitel měl zaslat společnosti požadavek na ukončení smlouvy či služby, a to způsobem, který určí.

Pokud by společnost o možnosti ukončit smlouvu neinformovala včas, potom by porušila zákon a Český telekomunikační úřad by jí mohl udělit pokutu. Spotřebitel by mohl rovněž namítat neplatnost takového automatického prodloužení smlouvy.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
15.11.2017 14:49, před 7 lety

Pěkný den,
situaci jsem prověřil. Skutečně v rámci vaší služby nedošlo k upozornění na prodloužení závazku. Avšak ve vyúčtování za služby s vs: 1318698733, které bylo za zúčtovací období od 12. 3. do 11. 4. 2017 splatné k 28. 4. 2017 jsme vás informovali, že do 30. 6. 2017, máte možnost službu zrušit bez vystavení smluvní pokuty a to touto větou:
Vážený zákazníku, automaticky Vám prodlužujeme stávající výhody Vašeho tarifu se závazkem na 24 měsíců do 18.03.2019. V případě nesouhlasu
můžete službu do 30. 6. 2017 zrušit bez dodatečné úhrady.
Jelikož z vaší strany nebyla do výše uvedeného data podána výpověď, nový závazek nabyl svou platnost.
S pozdravem a přáním pěkného dne,
Petr Šimeček
Guru pro Social Media, O2

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
15.11.2017 16:08, před 7 lety


Marcela Hlušičková

Dobrý den,

Vaším prohlášení pouze potvrzujete, že jste nenaplnili zákonné podmínky pro další prodloužení závazku. Informaci, že dojde k prolongaci jste mi měli oznámit nejpozději 18.2.2017, což jste neučinili. Pokus o dodatečné zhojení oznámením prolongace ve vyúčtováním doručeným 13.4.2017 na této skutečnosti nic nemění.

Nemohlo dojít k obnovení sjednaného závazku na dalších 24 měsíců, když jste nenaplnili zákonné podmínky pro jeho prodloužení!!!!

Tedy vůči Vaší společnosti již není platný můj závazek setrvat další 24 měsíců.
Mělo dojít k novému sjednání smlouvy, což nebylo učiněno. Vzhledem k tomu, že pravidelně voláte kvůli nabídce tabletů, tarifů a dalších služeb a výrobků, tak jste mohli se mnou sjednat smlouvu i telefonicky.

Zároveň jste se nevyjádřili ke skutečnosti, proč nejste schopni mi doručit vyúčtování smluvní pokuty na adresu, kterou evidujete od května 2017 jak adresu doručovací. Tedy ani nedoručujete dle sjednaných podmínek.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
16.11.2017 17:04, před 7 lety

Nesouhlasí-li spotřebitelka s poplatkem za ukončení smlouvy, měla by uplatnit reklamaci. Společnost je povinna vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení reklamace. Doručení vyřízení reklamace musí být provedeno prokazatelným způsobem.

Podání reklamace nemá odkladný účinek vůči povinnosti uhradit vyúčtovaný poplatek, spotřebitelka by tedy měla i přes podanou reklamaci zaplatit spornou částku a až následně se domáhat jejího vrácení. Pokud ale spotřebitelka požádá Český telekomunikační úřad o odklad této povinnosti, může úřad v odůvodněných případech rozhodnout, že podání reklamace má odkladný účinek.

V případě, že společnost reklamaci zamítne nebo uplyne lhůta pro její vyřízení, může se spotřebitelka do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace (nebo uplynutí lhůty pro její vyřízení) obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace (vzorový formulář je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3295/namitka-k-ceskemu-telekomunikacnimu-uradu-proti-vyrizeni-reklamace-sluzby-elektronickych-komunikaci). Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci Českého telekomunikačního úřadu na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda společnost postupovala správně, či ne.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
11.2.2018 18:02, před 7 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.