Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
přibližně před rokem mě zastavila paní v Praze v OC Eden a nabídla mi členství v Knižním klubu. Řekla mi jen samé výhody a o smlouvě na dva roky a povinnosti koupit 5 knih za rok, nepadlo ani slovo.Navíc mi paní řekla, že se nejedná o nic závazného, ale pouze tím získám možnost, pořídit si knihu se slevou s tím, že na počtu knih nezáleží. Také mi nedala k ruce obchodní podmínky, aby do nich mohla nahlédnout. Spěchala jsem do zaměstnání a jelikož ráda čtu, tak nabídka mi v tu danou chvíli připadala sympatická, ale později jsem byla velmi zklamaná, když jsem zjistila pravdu. Pár knih jsem si koupila, ale nyní nastala situace, kdy jsem žádnou nechtěla a přišel mi na poštu balíček na dobírku kolem 340Kč. Je to kniha, kterou mi vybral Knižní klub a já o ní nemám zájem. Tohle jednání je dle mého názoru protizákonné. Nebudu platit za něco, co jsem si neobjednala a ráda bych z Knižního klubu celkově odstoupila z důvodu poskytnutí nepravdivých a neúplných informací. Myslím, že bych měla mít možnost nahládnout před podpisem do obchodních podmínek. Dokonce se domnívám, že jsem ani nepodepisovala žádnou smlouvu a pouze jsem vyplnila formulář, kde slovo smlouva či závazek nefigurovalo. Prosím o prověření a radu, co mohu v tomto případě dělat? Předem děkuji, Čiháková Patricie.
Kniha
Ráda bych celkově odstoupila od smlouvy z důvodu poskytnutí nepravdivých a neúplných informací.
|
Tweet |
Obchodník může stanovit členskou povinnost pravidelného odběru či příspěvku. Nicméně musí být zahrnuta do samotné přihlášky a vyjádřena jasně a srozumitelně, aby nově přijatí členové Knižního klubu dobře věděli, že levnější knihy jsou vykoupeny povinností si deset dalších během dvou let koupit.
V případě nesplnění této povinnosti by mělo dojít k definitivnímu ukončení členství se všemi jeho výhodami, nikoli ke vnucování neobjednaných bestselerů. Pokud se jedná o tento případ doporučujeme spotřebiteli požádat o okamžité zrušení členství.
Zaměstnanec jedná jménem podnikatele dle § 430 odst. 1 občanského zákoníku jako jeho zástupce a právní jednání zaměstnance podnikatele zavazuje. Obchodní praktika použitá při prodeji knih podnikatelem, kterou popsal spotřebitel ve stížnosti, vykazuje znaky nekalé obchodní praktiky, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Dozor nad dodržováním zákona o ochraně spotřebitele v oblasti zákazu nekalých praktik provádí Česká obchodní inspekce. Má-li spotřebitel důvodné podezření, že společnost porušuje zákon o ochraně spotřebitele, je vhodné podat podnět tomuto úřadu. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Povinnost si z každého zaslaného katalogu objednat alespoň jeden knižní titul, jinak bude spotřebiteli zaslána bez objednání společností vybraná kniha, není jen překvapivým ujednáním, ale ve vztahu ke spotřebitelům i ujednáním nepřiměřeným. Zákon totiž zakazuje dodávat spotřebitelům zboží, které si výslovně neobjednali. Přebírat a platit takové nevyžádané knihy spotřebitelé nemusí.
Uložit v obchodních podmínkách (pravidlech členství Knižního klubu) členovi povinnost pravidelného odběru knih v předem daných intervalech a povinnost zaplatit knižní titul, který sami vyberou, pokud si spotřebitel neobjedná knihu z katalogu sám, lze považovat za překvapivé ujednání ve smyslu § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
V něm je stanoveno: "Ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, nepřijala-li je tato strana výslovně; k opačnému ujednání se nepřihlíží. Zda se jedná o takové ustanovení, se posoudí nejen vzhledem k jeho obsahu, ale i ke způsobu jeho vyjádření."
Jestliže spotřebitel s tímto ustanovením výslovně neprojevil souhlas, tj. nestačí jen obecný souhlas s Pravidly Knižního klubu, kde je více informací a mezi nimi i tato, pak nemá žádné právní účinky a druhá strana se ho vůči spotřebiteli nemůže dovolávat, resp. s úspěchem po něm splnění této povinnosti vymáhat.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.