Společnost


Mironet.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:108
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:2
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

70%
30%
Toto skore je založeno na 24 stížnostech.

#20443Bezdůvodné obohacení

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 16 dnů 5 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
02.01.2018, před 7 lety

Martin Janeš

Znění stížnosti

Dne 1. prosince 2017 jsem u společnosti Mironet CZ a.s. zakoupil mobilní telefon značky Apple, konkrétně iPhone X (seriové č. SG6TVKQV0JCLJ).

Telefon mi nevyhovoval - po vybalení a zjištění nevyhovující velikosti jsem dne 15. prosince 2017 zanesl telefon do pobočky společnosti Mironet CZ a.s. na adrese Nad Kajetánkou 1478/26, 169 00 Praha 6 s požadavkem na odstoupení od kupní smlouvy v souladu s § 1829 a násl. z. č. 89/2012 Sb.(dále jen občanský zákoník).

Zaměstnanec společnosti telefon prohlédl, převzal a předal mi k podpisu protokol, mimo jiné obsahující, cituji: "OBDRŽENO POŠKOZENÉ: NE". Kopii tohoto dokumentu mám doma. Mobilní telefon jsem na pobočce zanechal a odešel.

19. prosince 2017 jsem od zaměstnance společnsoti Mironet CZ a.s. obdržel email, kde odesílatel oznamuje, že na mobilním telefonu "který chci vrátit" je škrábanec a tedy navrhují stornopoplatek ve výši 10 % z kupní ceny mobilního telefonu. Z tímto jsem samozřejmě nesouhlasil. Po několika dalších argumentech zaměstnanec společnosti Mironet CZ napsal, že záležitost předá právnímu oddělení, načež jsem jej upozornil, že v souladu s § 1832 občanského zákoníku má 14 dní (v tomto konkrétním případě do 29. prosince 2017) na to, aby navrátil peněžní prostředky.

K dnešnímu dni, tj. 2. ledna 2018, na svém platebním účtu neeviduji žádnou připsanou částku. Společnost Mironet CZ a.s. mi k tomuto dni neoprávněně zadržuje bezmála 40.000 Kč, jejichž navrácení bylo splatné dne 29. prosince 2017. Od tohoto data také běží úroky z prodlení.

Vzhledem k tomu, že odstoupení od kupní smlouvy dle § 1829 a násl. je jednostranný právní úkon, klasifikuji toto jednání společnosti jakožto bezdůvodné obohacení vycházející z porušení práva spotřebitele. Jako spotřebitel nemám povinnost čekat na nějaké podrobné kontroly, jimiž se prodejce brání; § 1832 mluví jasně. Vše mělo být vyřízeno během dvoutýdenní lhůty - já jsem od prodejce nedostal ani informační email. Nadto povaha vady, tedy škrábanec na displeji, není žádná těžce rozpoznatelná vada žádající si odbornou diagnostiku zařízení. Toto mohl přebírající zaměstnanec zjistit během několika málo vteřin při prohlídce, kterou před mýma očima provedl.

Je v rozporu s právní jistotou, aby spotřebitel obdržel protokol prokazující bezvadnost zboží a následně byl přesto obviněn z poškození. Jak mám vědět, že k tomuto poškození nedošlo nesprávnou manipulací s telefonem po mém odevzdání prodejci?

Nad rámec uvedeného uvádím, že důkazní břemeno leží dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku na straně prodejce. Nicméně vzhledem k tomu, že mám v ruce podepsaný dokument prokazující bezvadnost mobilního telefonu v okamžiku převzetí prodejcem, je toto již navíc.

Dne 2. ledna 2018 jsem společnost Mironet CZ kontaktoval s tím, že pokud již peníze neodeslali, budu celou záležitost řešit mimosoudně. Pokud ani to nezajistí vrácení plné kupní ceny, budu nucen částku vymáhat v rámci soudního řízení. Opět mi bylo řečeno, že musím čekat, jestli vůbec bude vypsán dobropis - což se ale dělá při reklamaci, nikoliv odstoupení od kupní smlouvy, což je ,jak jsem již uvedl, jednostranný právní úkon.


Produkt

Apple iPhone X 64 GB; seriové číslo: SG6TVKQV0JCLJ


Požadované řešení

Žádám prodejce, společnost Mironet CZ a.s., aby neprodleně navrátil veškeré zadržované finanční prostředky, jimiž se bezdůvodně obohatil ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku, spolu s úhradou úroků z prodlení v souladu s § 1970 občanského zákoníku.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.1.2018 11:17, před 7 lety

Odstoupení od kupní smlouvy je jednostranným právním jednáním, přičemž k jeho účinností je nezbytné, aby bylo doručeno druhé straně. Jestliže existuje právní nárok na odstoupení, smlouva zaniká v okamžiku, kdy strana mající tento nárok prokazatelně oznámí straně druhé, že jej využívá. V případě odstupování od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží jsou na rozdíl od jiných případů odstupování zákonem přesně vymezeny lhůty, v nichž je zapotřebí jednat.

Spotřebitel má dle § 1829 odst. 1 písm a) 14 dnů od převzetí zboží na to, aby odstoupení u prodávajícího uplatnil. V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Taková skutečnost nenastala, není tedy důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli.

Občanský zákoník tedy neumožňuje pozdržení platby v případě poškození zboží spotřebitelem. V takové situaci je možné dle § 1833 občanského zákoníku pouze to, aby si prodávající nárokoval tzv. snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Vzhledem k tomu, že při předání zboží na něm nebylo žádné poškození, což zaměstnanec prodávajícího při kontrole sám potvrdil, ke snížení hodnoty zboží nedošlo, resp. pokud by i došlo, měl to zjistit zaměstnanec, který mobilní telefon přebíral.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení, spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku. Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
18.3.2018 21:08, před 7 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.