Počet nahlášených stížností: | 51 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Reklamace podána na prodejně Sportsdirect v Olomouci dne 14.01.2018, kdy nám prodavač řekl, že tuto značku nemají, že mají jinou, ale chtěl nám nabídnout výměnu. Pak vzal reklamační list a začal vypisovat. Na náš dotaz, proč nám je nevymění, nám sdělil, že už vypisuje reklamační list, tak ho dopíše. Vůbec jsme tomu nerozuměli, proč tak jednal a přišlo nám to hodně neprofesiální. Jednou tak a jednou jinak? Možná prodavači vadilo, že jsme kopačky koupili ve Sportsdirectu v Brně a reklamaci uplatňovali v Olomouci.
Dne 15.01.2018 mi bylo telefonicky sděleno manažérem Jano Urbanem, že reklamace je zamítnuta z důvodu, že jsme kopačky měli reklamovat hned po zápase a ne až po dvou měsících. Nevím, ale kdybychom přišli reklamovat kopačky hned po zápase, kdy jsou špinavé od trávy a bláta, tak by nám jistě řekli, že kopačky musí být čisté a reklamaci by nám nevzali, to je jedna věc a druhá je ta, že na reklamaci mám 24 měsíců. Chci podotknout, že se jedná o kopačky určené výhradně pro ragby a byly zakoupeny pouze na zápasy, kterých bylo do dvaceti, jelikož týmů v ČR není tolik, co příklad fotbalu. Bohužel moc nevydržely.
kopačky 14105240310 Patrick PWRX HI RGBY Sn
Výměna zboží, tak jak to poprvé bylo prodavačem nabídnuto.
|
Tweet |
Prodávající odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Projeví-li se na zboží vady během 6 měsíců od převzetí věci, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že zboží bylo vadné již při převzetí. Důkaz opaku provádí prodávající. Ten by měl zejména prokázat, pokud reklamaci zamítá, že zboží bylo při převzetí bez vad nebo že tato konkrétní vada byla způsobena spotřebitelem a tím vyloučit její přítomnost na zboží při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
V případě oprávněné reklamace má spotřebitel nárok primárně na bezplatnou opravu zboží. Není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, lze žádat i dodání nové věci bez vad. Pouze pokud žádná z předchozích alternativ není možná, může spotřebitel od smlouvy odstoupit. Namísto uvedených možností lze vždy žádat přiměřenou slevu z kupní ceny.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením soudního sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace.
Zamítl-li prodávající reklamaci, která byla uplatněna po uplynutí 6 měsíců od převzetí věci ve smyslu § 2161 odst. 2 občanského zákoníku a spotřebitel se zamítnutím a uvedenými důvody nesouhlasí, je na spotřebiteli, aby prodávajícímu prokázal, že se jedná o závadu, na kterou se vztahuje záruka. V daném případě, že vady reklamovaného zboží jsou způsobeny okolnostmi, za které je plně odpovědný prodejce (tedy nekvalitním, nesprávným provedením výrobku, popřípadě použitím nekvalitních materiálů). Takovým spolehlivým důkazem bude posudek znalce z oboru.
Spotřebitel sice může vady vytýkat po dobu 24 měsíců od převzetí, neznamená to však, že může vadné zboží i po objevení vady dále používat, protože podle § 2110 občanského zákoníku nemůže požadovat vrácení peněz, ani požadovat dodání nové věci, není– li schopen věc vrátit v tom stavu, v jakém ji obdržel. Výjimku tvoří v písmenu b) tohoto ustanovení případ, kdy byla věc použita před objevením vady. Klíčové tedy bude určení, zda byla věc používána po objevení vady. Doporučujeme se proto obrátit na soudního znalce, a pokud znalec vyhotoví posudek ve prospěch spotřebitele, může se spotřebitel obrátit na prodejce s požadavkem na odstoupení od smlouvy.
Ve všech případech platí, že prokáže-li posudek znalce nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znalečného). Seznam znalců nalezne spotřebitel na stránkách www.justice.cz nebo na https://www.dtest.cz/soudni-znalci podle oboru a kraje a sám si zvolí dle svého uvážení osobu znalce. Ceny znaleckých posudků se mohou lišit, proto spotřebiteli doporučujeme kontaktovat více soudních znalců a poměřit cenové nabídky, za kterých jsou ochotni znalecký posudek vypracovat.
Pokud by ani znalecký posudek ve prospěch spotřebitele prodávajícího nepřesvědčil, bude se muset spotřebitel svého práva domáhat soudní cestou. Od 1. února 2016 začalo fungovat mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Spotřebitel má také možnost se obrátit na tento úřad (návrh na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné podat přes následující webový formulář https://adr.coi.cz/cs).
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.