Počet nahlášených stížností: | 14 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den, jmenuji se Václav Samek. V červnu v roce 2013 jsem koupil vůz Hyundai I30 combi, na který je záruka 5 let. Po dvou letech se mě začal odírat potah sedadla, což jsem reklamoval v c a k Hyundai Brno, reklamace byla uznána a potah sedadla vyměněn. Po dalších 2 letech se mně začal potah sedadla odírat úplně stejně jako před dvěma lety, opět jsem reklamoval v rámci roční servisní záruční prohlídky u Hyundai Pokorný Brno, kdy mně ale bylo řečeno, že se jedná o mechanické poškození sedadla, což je samozřejmě mechanicky poškozené-prošoupané nastupováním a vystupováním z auta¨a tudíž mně reklamaci neuznávají. Kromě toho jsem reklamoval upadlé nastavovací kolečko opěráku sedadla. I když jsem tyto věci reklamoval, nebyl mně vystaven reklamační protokol a záruka nebyla uznána. Nechápu, podle jakého klíče uznávají záruky, když se jedná o úplně stejné poškození sedadla jako před dvěma lety.
Děkuji a s pozdravem
Samek
Jedná se Hyundai I30, VIN: TMAD281AAEJ024775, RZ:9B11293
Výměna potahu sedadla a zpětné uchycení nastavovacího kolečka opěráku sedadla.
|
Tweet |
Z popisu uvedeného ve stížnosti vyplývá, že spotřebitel zakoupil u prodejce nový automobil zn. Hyundai. Motorová vozidla jsou spotřebním zbožím ve smyslu platné právní úpravy. Proto stejně jako při prodeji jiného spotřebního zboží je prodávající povinen dodržovat vůči spotřebiteli povinnosti uložené jak občanským zákoníkem při prodeji zboží v obchodě, tak povinnosti plynoucí ze zákona o ochraně spotřebitele.
Ustanovení § 2113 a násl. umožňuje prodávajícímu poskytnout záruku přesahující rozsah záruky stanovené v zákoně (24 měsíců), v daném případě v délce 5 let. V záručním listě (smlouvě) pak musí prodejce určit podmínky a rozsah prodloužení záruky. Často se však omezí pouze na stanovení nové délky záruční doby. V takovém případě je třeba po celou prodlouženou dobu záruky aplikovat zákonnou úpravu platnou během základní zákonné záruky.
Proto doporučujeme spotřebiteli prostudovat podmínky poskytnuté prodloužené záruky, v jakém rozsahu a za jakých podmínek byla poskytnuta.
Spotřebitel musí dbát rovněž i na to, aby reklamaci uplatnil na správném místě. Vůči kupujícímu je za vady výlučně odpovědný prodávající. Výjimkou z tohoto pravidla je pouze situace upravená v § 2172 občanského zákoníku, kdy prodávající v záručním listě určí jiného podnikatele, zpravidla autorizovaný servis, který je povinen provést opravu namísto prodejce. Pokud však spotřebitel hodlá uplatnit při reklamaci právo na výměnu automobilu za nový nebo na odstoupení od kupní smlouvy, musí tak učinit výlučně u prodávajícího, a to v kterékoli jeho provozovně.
Prodávající má právo reklamaci zamítnout v případě, že spotřebitel před převzetím věci o vadě věděl anebo vadu sám způsobil. Pokud se chce prodávající své odpovědnosti zprostit, musí uvedené skutečnosti sám prokázat.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně náležitě odůvodní (tuto povinnost prodejce ve vztahu ke spotřebiteli lze vyvodit z § 19 odst.1 zákona o ochraně spotřebitele), ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením soudního sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.