Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Zakoupil jsem si u společnosti ALZA komponenty se standartní nabídky přes internet. K tomu jsem si dokoupil službu montáž PC Komponent čo mám potvrzené v objednávce. Ve faktuře to bylo už vystavené pouze jako jedna položka a to počítač + drobné příslušenství.
Zboží jsem obdržel od společnosti ALZA 19.02.2018 nefunkční. Počítač (nefungoval) co jsem hlásil okamžitě na jejich lince. Komunikace ohledem toho byla zdlouhavá a dne 20.02.2018 jsem na vlastní náklady zboží vrátil. Komunikace potom byla zase zdlouhavá a den na to po vrácení zboží mi teprve přišel mail jak postupovat při reklamaci. Tak jsem se po téhle zkušenosti s jednáním rozhodl od smlouvy odstoupit. Odstoupení jsem provedl na základě faktury. ALZA převzala na pobočce a vzápětí zamítla, že na to nemám nárok, prý je to zboží na míru zákazníka. Co určité není, protože vše bylo vybrané z e-shopu a žádný komponent, žádná součást počítače není speciální a byla vybraná ze standartní nabídky e-shopu, ale jelikož nabízeli službu montáž komponentů za 1 korunu, tak jsem si službu objednal k tomu, kdyby služba stála 1500 Kč, tak si to nechám u nějaké firmy složit levněji. Nečekal jsem problémy, že to nepůjde ani vrátit i když to bylo doručené nefunkční.
Pokoušeli jsme se to řešit ale společnost ALZA stále tvrdí, že odstoupení od smlouvy není možné a nechce mi vrátit peníze. Zboží je v držení společnosti, které po reklamaci odmítám převzít a alza mi napsala, že mi po měsíci budou účtovat skladné. Od společnosti ALZA jsem takto stejné počítače na dvě objednávky, oba počítače vykazovaly stejnou chybu, jeden byl navíc mechanicky poškozen, za ten počítač už máme peníze vrácené.
Kvůli termínům a nedostatečné komunikaci společnosti ALZA jsem zakoupil počítač už jiné společnosti a z toho důvodů trvám na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, na základě odstoupení od smlouvy, které společnost alza převzala.
Předem děkuji za pomoc při řešení sporu.
Produkty z e-shopu
Vrácení peněz
|
Tweet |
Ustanovení § 1837 písm. d) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, skutečně stanoví výjimku z práva odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů v případě dodávky zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu. Jelikož se jedná o ustanovení, které bylo do našeho právního řádu transponováno na základě Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů, je zapotřebí jej vyložit v souladu s touto směrnicí.
Generální ředitelství Evropské komise pro spravedlnost pak vydalo ke směrnici tzv. Guidance, tedy výkladový materiál, v němž jsou uvedeny pokyny jak konkrétní výjimky z práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu vykládat. Guidance k výjimce uvádí: "Požadavek/přizpůsobení osobním potřebám by v této souvislosti měly být chápány tak, že toto zboží je v zásadě jedinečné a bylo vyrobeno podle individuálních přání a požadavků uvedených spotřebitelem a dohodnutých s obchodníkem." Jako příklad uvádí Guidance zboží, u kterého spotřebitel uvedl požadavky, jako například rozměry nábytku nebo tkaniny. Odůvodnění směrnice pak uvádí jako příklad záclony šité na míru.
V obdobných případech je tedy nutné rozlišovat situace, kdy si spotřebitel vybral zboží z katalogové nabídky obchodníka. Např. byly uvedeny 3 rozměry, 3 různé barvy atd. a spotřebitel si navolil požadovanou kombinaci. V takové situaci se o zboží upravené na míru nejedná, protože jednotlivé varianty obchodník nabízel v katalogu. Pokud však probíhá jednání o uzpůsobování zboží na míru a výsledkem je skutečně individualizovaný produkt, potom se výjimka z práva na odstoupení od smlouvy uplatní.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost se obrátit na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Pokud podnikatel neposkytne České obchodní inspekci součinnost, má tento úřad možnost udělit podnikateli pokutu za přestupek. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese: www.adr.coi.cz
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.