Počet nahlášených stížností: | 606 |
Z toho za letošní rok: | 66 |
Stále v řešení: | 19 |
V prospektu Kaufland 1.3.-7.3.2018 je na str. 10 v nabídce uvedena čokoláda Lindt Excellence - různé druhy, 100 g, cena 49,90 Kč. Zakoupil jsem tedy dne 2.3.2018 v prodejně Kaufland Praha 8 Střelničná v dobré víře 2 druhy této čokolády a to 2 ks čokolády 99% kakao a 1 ks intense orange a předčasně se radoval z výhodného nákupu "švýcarské kvality za rozumnou cenu". Po rozbalení jsem zjistil, že tabulka čokolády 99% kakao je neobvykle tenká a na obalu najednou zjišťuji, že hmotnost je pouze 50 g. Další druh zakoupený druh intense orange je normální obvyklé hmotnosti 100 g. V obchodě v regálu jsou však všechny druhy této čokolády umístěny vedle sebe a dle prospektu má spotřebitel za to, že jsou všechny druhy se stejnými rozměry o jednotné hmotnosti 100 g a za jednotnou cenu 49,90. Pravděpodobně na cenovce u čokolády s 99% obsahem kakaa bude někde dole uvedena drobným písmem cena 99,80 za 100 g. To nevím a ani to zákazník v tu chvíli neprověřuje, protože na první pohled vidí vedle sebe stejné velikosti čokolád za stejnou cenu. Prodejnu jsem podruhé za účelem provedení místního šetření již nenavštívil.
Jelikož čokoládu nelze asi dost dobře prodávat jako např. sušenky ve velké krabici vyplněné vzduchem, podnikaví soudruzi v EU (na obalu je uvedeno vyrobeno ve Francii), aby nemuseli zmenšit balení či zvýšit cenu, položili tenkou tabulku čokolády na jakousi podložku z plastu a touto výplní docílili obvyklou velikost balení jako u ostatních druhů 100g balení.
Proč výrobce přidává navíc do obalu bezcenný kus plastu ? Tento plast musel být někde vyroben a následně musí být recyklován nebo skončí na skládce či nakonec v moři a to aniž by přinesl jakýkoliv užitek, nepočítáme-li zisk výrobce. Proč prodávající jasně v prospektu nedeklaruje, že se jednotlivé druhy liší v hmotnosti a tím pádem i v ceně za jednotku množství?
Protože jako řadový spotřebitel nekupuji tuto značku každý den, měl jsem za to, že jsou všechny tyto čokolády v balení po 100 g a za stejnou cenu, jak je uvedeno v prospektu. A najednou se mezi nimi vyskytuje čokoláda o hmotnosti 50g doplněná kusem plastu tak, aby balení vypadalo jako 100g. Ještě se tedy máme od EU co učit!
Čokoláda Lindt Excellence 99% kakao, hmotnost 50 g
Prodávající by měl v prospektu uvádět, že se různé druhy zboží se shodnými rozměry obalu mohou lišit hmotností (tedy např. ne pouze 100 g, jak je uvedeno v prospektu, ale i 50 g. Čokoláda 50 g by neměla být vystavena společně s ostatními druhy o hmotnosti 100 g, protože při podvodu výrobce se stejnou velikostí balení ale poloviční hmotností, samozřejmě dochází k záměně (což je ovšem možná i cílem).
Výrobce nutí zákazníkovi k 50 g balení i kus bezcenného plastu, aby docílil zdání, že se jedná o plnohodnotné balení 100 g. Jedná se o značku pocházející mimo EU (Švýcarsko), vyrobeno ve Francii, takže kontaktování a snaha o nápravu by asi byl běh na dlouhou trať. Ale jeden účel byl nakonec splněn :-): zákazník si dá příště pozor, případně se té značce vyhne.
|
Tweet |
Nabídka zboží, která je tvořena i cenou u něj uvedenou, je pro obchodníka závazná. Pokud jinou cenu uvádí a jinou účtuje, dopouští se klamavého jednání a je právem spotřebitele dožadovat se rozdílu v ceně zaplacené navíc.
Prodávající je povinen informovat v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit. Informace o ceně nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Dozorovým orgánem je v této oblasti Česká obchodní inspekce, které spotřebitel může dát podnět pro porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Spotřebitel, který je přesvědčen, že došlo k porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, se může obrátit na regionální či ústřední inspektorát České obchodní inspekce. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz. Podnět lze podat i elektronicky přes elektronickou podatelnu ČOI na adrese www.coi.cz.
Vážený zákazníku, děkujeme za Váš podnět.
Rádi bychom ho s Vámi dořešili k Vaší spokojenosti. Nebude-li Vás to obtěžovat, kontaktujte nás prosím na naší bezplatné zákaznické lince 800 165 894 nebo e-mailem na service@kaufland.cz.
Zákaznické centrum, Kaufland Česká republika
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.