Počet nahlášených stížností: | 54 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Přes ASKO nábytek jsme v lednu 2018 (doručeny byly až za měsíc tj. únor) koupili čtyři jídelní židle "SYLVA Jidelní židle 1004104.2". Po měsíci používání dvou z těchto čtyř židlí se nám začaly rozkližovat. První reklamace proběhla v pořádku a židle nám pravděpodobně všechny vyměnili. Následně se po měsíci používání stalo to samé. Po dlouhém vyřizování naší reklamace nám od výrobce přišlo vyrozumění, kde bylo napsáno následující:
"Dobrý den,
reklamaci neuznáváme. Již jsme dodávali nové židle. Zákazník evidentně židle nechce, a dělá vše pro to aby mu byly vráceny peníze. Za dodání nových židlí si stojíme, že byly v pořádku. Pokud se ale zákazník k nim chová tak, že je nechce, výsledek pak vidíme na fotografiích. Prosíme tedy o zamítnutí."
Židle jsou z mého pohledu špatně vyrobeny, když nevydrží obyčejné používání jako je sezení. Momentálně jsou dvě ve stavu, kdy je nebezpečné na nich sedět. Nejvíce mě však asi dorazilo to, že jsem byl osočen z toho, že děláme co proto, aby nám byly vráceny peníze. Moc dobře jsme věděli, jak židle vypadají, jakou mají barvu a líbily se nám. Měsíc jsme čekali, než nám byly doručeny a další měsíc než byla vyyřízena první reklamace, tak teď nevidím důvod, abychom schválně fyzicky namáhali židle, aby nám byly vráceny peníze. Peníze jsem navrhl vrátit jen z toho důvodu, že se židle rozpadly úplně stejně, jak při předchozí reklamaci.
SYLVA Jidelní židle 1004104.2
Výměna židlí nebo vrácení peněz.
|
Tweet |
Za vyřízení reklamace je odpovědný vždy prodávající, a to i v případě, pokud byla k vyřizování reklamace určena třetí osoba. Všechny nároky je tedy nutné uplatňovat vůči prodávajícímu.
Pokud bylo zboží reklamováno v prvních 6 měsících od jeho převzetí, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná už při koupi. V případě soudního sporu by musel prodávající prokázat, že věc v době převzetí vadná nebyla.
Pokud prodávající reklamaci zamítá, má povinnost zamítnutí reklamace řádně odůvodnit. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí. Vzhledem k síle zákonné domněnky, uvedené v předchozím odstavci, nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, je nutné zamítnutí přesvědčivě zdůvodnit (nejlépe odborným posudkem). Není-li zamítnutí reklamace řádně zdůvodněno a uplynula-li 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, neboť jeho reklamace nebyla vyřízena včas (dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele). Více informací je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/nejcastejsi-problemy/zamitl-vam-prodejce-reklamaci-zbozi-prevzateho-pred-mene-nez-6-mesici/25.
Uplynulo-li od zakoupení a převzetí zboží více než 6 měsíců, musel by v případě soudního sporu spotřebitel prokázat, že zboží bylo vadné při převzetí. Pokud tedy bylo rozhodnuto o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znaleckého posudku). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.