Počet nahlášených stížností: | 117 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V prosinci 2016 jsem po nabídce podomního prodejce podepsal smlouvu o převodu odběru plynu i elekřiny přes společnost České aukce s.r.o . Vítězem následné aukce se stala společnost Stabil Energy.Smlouvy tedy byly následně podepsány, zálohové platby zůstaly prakticky stejné.... tedy do včerejšího dne 5.10.2018. Jen díky složence SIPO jsem se dozvěděl, že platba za elektřinu mi byla navýšena o 900 Kč měsíčně a to z 1560 Kč na 2460 Kč !! Stejným způsobem o dva měsíce dříve jednostranně zvýšena i záloha za plyn z 250 Kč na 350 Kč.
Po zavolání na info linku Stabil Energy mi bylo operátorkou sděleno, že platby se navyšovaly plošně všem zákazníkům !! Tedy bez písemného souhlasu, podepsání smlouvy, prakticky žádné informace zákazníkovi dochází k tomuto svévolnému velmi výraznému navýšení plateb!!
Vyúčtování nám dosud nepřišlo žádné, paní operátorka mi dokonce řekla,že ho ještě ani nemají udělané... za mě tedy nepochopitelné jednání a praktiky!! S paní operátorkou jsem se domluvil tedy pouze na tom, že mou stížnost předá dále, platby však mám poslat v jejich požadované výši, jelikož na reklamaci mají 30 dnů .
Jelikož s tímto jednáním zásadně nesouhlasím spojil jsem se telefonicky se zaměstnancem ERÚ, mimochodem stejný problém řešil ten den již s několikátým zákazníkem Stabil Energy,který mě odkázal na § 11a odst. 9 zákona č. 458/2000 Sb. Na základě tohoto paragrafu, který definuje výši zálohových plateb jsem posílal elektronicky stížnost společnosti Stabil Energy s tím, že jsem již o jejich praktikách informoval ERÚ.
V pondělí 9.10.2018 zasílám Stabil Energy výpovědˇ smlouvy dle § 11a odst. 5 zákona č. 458/2000 Sb.
Žádám vyjádření firmy Stabil Energy především k tomu, jak je možné,že si dovolí zvýšit takto výrazně zálohové platby bez vyúčtování,písemného oznámení a souhlasu zákazníka.
Dále žádám o akceptaci mé výpovědi bez sankčních poplatků.
Martin Krupa
|
Tweet |
Stanovení výše záloh u dodavatelů energií má svoje pravidla, které by měla být ze strany dodavatele dodržována. V ustanovení § 11a odst. 9 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), je stanoveno: "Uplatňuje-li držitel licence na obchod s elektřinou, obchod s plynem, výrobu elektřiny, výrobu plynu nebo dodavatel tepelné energie zálohové platby na dodávku elektřiny, plynu nebo tepelné energie, stanoví zálohové platby nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období."
Z výše uvedeného vyplývá, že má dodavatel povinnost brát v potaz důvodně předpokládanou spotřebu energie, která zpravidla vychází ze spotřeby za předchozí srovnatelné období.
V případě sporu s dodavatelem se může spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad, který je oprávněn řešit spory ze smlouvy mimosoudní cestou.
Vážený pane Krupo, vážená paní Krupová,
nemůžeme souhlasit s Vaším tvrzením, že jste nebyli informováni o navýšení záloh - informovali jsem Vás formou sms na telefonní číslo, které jste uvedli na smlouvě jako kontaktní. Tuto skutečnost můžeme doložit. Pokud tvrdíte, že jste informováni nebyli, pravděpodobně jste na Vaší smlouvě uvedli nesprávné telefonní číslo. Prosíme Vás proto o zaslání Vašeho aktuálního kontaktu na email info@stabilenergy.cz.
Pokud nesouhlasíte s jakýmkoliv navýšením záloh a podali jste reklamaci, lhůta pro vyřešení reklamace je standardních 30 dní.
Vaše vyúčtování, jak jsme si nyní ověřili již bylo vystaveno a vzniklý přeplatek zaslán poštovní poukázkou.
V případě, že obdržíme výpověď smlouvy dle § 11a odst. 5 zákona č. 458/2000 Sb. v zákonné lhůtě a všemi náležitostmi, bude samozřejmě akceptována.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Problém s navýšením plateb se prakticky vyřešil tím, že přeplatky za elektřinu i plyn byly celkem vysoké.. Po několika dalších telefonátech jsme se tedy domluvili na stávající výši zálohových plateb.
Tato situace ale nic nemění na faktu,že s jednáním, kdy spol. Stabil Energy bez předchozího vyúčtování automaticky navýší velmi výrazně záloh. platbu nadále nesouhlasíme !
Informace o navýšení nám skutečně přišla formou SMS ve které bylo napsáno, že v rámci zdražení dodávky plynu i elektřiny budou platby zákazníkům celoplošně navýšeny. Jelikož SMS neobsahovala žádné další detaily jako od kdy, o kolik,info o vyúčtování, které vlastně v té době ani neměli zpracováno,předpokládali jsme, že nám všechny tyhle informace budou zaslány písemně a my je svým podpisem potvrdíme . Jako tomu bylo u ČEZu, kde jsme byli před Stabil Energy víc jak 10 let a takhle s námi vždy komunikovali...Že se dozvíme o navýšení platby až z inkasa a poté zjistíme, že ještě nemají k dispozici naše výučtování, které navíc bylo s přeplatkem je pro nás stále absolutně nevyhovující forma komunikace Stabil Energy se zákazníkem.
Na závěr jen dodávám,že přesto všechno nám SIPO už druhý měsíc přišlo s navýšenými platbami a na poště tedy musíme vždy řešit vyjmutí plateb a částky pak zasíláme na účet, který nám před před dvěma měsíci, po mém dalším telefonátu, sdělila operátorka... Tento měsíc stejný problém a znovu ujištění, že příště už bude SIPO v pořádku. Tak snad to do třetice vyjde. S pozdravem Eva Krupová
Co se týče okolností jednostranné změny ceny či podmínek dodávek, doporučujeme oběma stranám prostudování výkladového stanoviska ERÚ č. 3/2018 k právu zákazníka na odstoupení od smlouvy v případě zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek podle § 11a odst. 5 až 7 zák. č. 458/2000 Sb., energetický zákon.
K informacím uvedeným ve výkladovém stanovisku je nutné doplnit také to, že při uzavírání smlouvy se spotřebitelem musí podnikatel spotřebiteli dle § 1811 odst. 2 písm. c), zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, sdělit cenu zboží nebo služby, případně způsob jejího výpočtu včetně všech daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění. Obdobně je i při změně ceny v průběhu trvání smlouvy nutné, aby spotřebitel obdržel jasné a srozumitelné informace o ceně ještě před provedením změny.
Případné ujednání ve smlouvě či v obchodních podmínkách, jež jsou součástí smlouvy, které umožňuje změnu ceny bez toho, aby byla spotřebiteli sdělena, by bylo z pohledu práva tzv. zakázaným ujednáním, což plyne mj. z § 1813 občanského zákoníku, který zní: "Má se za to, že zakázaná jsou ujednání, která zakládají v rozporu s požadavkem přiměřenosti významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran v neprospěch spotřebitele. To neplatí pro ujednání o předmětu plnění nebo ceně, pokud jsou spotřebiteli poskytnuty jasným a srozumitelným způsobem." K zakázanému ujednání se ze zákona nepřihlíží, což znamená, že je nicotné.
Pouhá SMS zpráva, z níž jasným a srozumitelným způsobem nevyplývá, jaká bude nová cena či platba, není v tomto smyslu dostatečnou informací.
Stížnost přeřazujeme na společnost, která tak má možnost na vývoj reagovat.
Dobrý den Vážená paní Krupová a pane Krupo,
za nepříjemnosti související s platbou záloh se Vám omlouváme, nicméně službu SIPO poskytuje společnost Česká pošta a my jsme omezeni jejich termíny pro zadávání zálohových plateb, po schválení Vaší reklamace a zadání srážky zálohové platby v nejbližším možném termínu by již vše mělo být v pořádku.
K dotazům ve věci navýšení záloh dále dodáváme, že výše záloh není změnou ceny nebo jiných smluvních podmínek ve smyslu § 11a odst. 5 a 7 zák č. 458/2000 Sb., energetický zákon. Proto rovněž odkaz na výkladové stanovisko ERÚ č. 3/2018 je irelevantní. Zálohová platba neodpovídá ceně za odběr komodit. Její výše je stanovena pouze jako poměrné plnění, jež by v souhrnu mělo odpovídat konečné ceně za budoucí odběr pro příslušné zúčtovací období. Ať už zálohy budou stanoveny v jakékoliv výši, cena za odběr zůstává stejná a jejím jediným ukazatelem je reálná spotřeba. Jelikož nelze předem souhrnnou cenu stanovit, dodavatel vždy vychází z interních kalkulací. Pokud u zákazníka došlo k navýšení záloh, pravděpodobně systém vyhodnotil, že u zákazníka dojde na konci zúčtovacího období k nedoplatku. Jelikož je výše záloh vždy o vzájemné komunikaci mezi zákazníkem a dodavatelem, jestliže zákazník s novou navrženou výší nesouhlasí, hledáme společně vždy kompromis. Nikdy se naší společnosti nestalo, že bychom se ve výsledku se zákazníkem nedohodli.
Hodnocení:
Komentář: Dobrý den, tímto komentářem ukončím naši stížnost, protože reakci společnosti Stabil Energy ... " Pokud u zákazníka došlo k navýšení záloh, pravděpodobně systém vyhodnotil, že u zákazníka dojde na konci zúčtovacího období k nedoplatku. " ...je zbytečné komentovat nebo si naši stížnost dostatečně nepřečetli... takže znovu....záloha nám byla navýšena celoplošně, v našem případě u platby za elektřinu o 900 Kč a to BEZ předchozího vyúčtování !!! Nevím tedy, na jakém principu a s jakými podklady systém funguje a vyhodnocuje platby.
Údajná snaha o komunikaci se zákazníkem proběhla tak, že na naši první telefonní stížnost nám bylo odpovězeno telefonní operátorkou, že mají 30 denní lhůtu na reklamaci a zvýšenou platbu máme tedy zaplatit !!!
Až poté nám bylo zasláno vyúčtování s přeplatkem, znovu jsme společnost telefonicky kontaktovali my a teprve poté jsme se domluvili na stávající výši plateb.
Jelikož společnost Stabil Energy i stanovisko ERÚ označuje za irevelantní, nezbývá nám nic jiného, než doufat, že za rok se situace nebude opakovat a po ukončení stávající smlouvy od společnosti Stabil Energy odejít.
S pozdravem Eva Krupová