Počet nahlášených stížností: | 2795 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Můj otec si zaplatil za cca 150,- na zkušební dobu prémiový účet u seznamky be2. Již několik měsíců se na seznamku nepřihlásil a nevěděl, že prémiový účet se automaticky prodlužuje a dne 11.11.2018 mu přišla na mail upomínka s tím, že má zaplatit dlužnou částku 2 247,00 CZK, navýšenou o manipulační poplatky ve výši 280,00 CZK. Předtím mu žádné upozornění na dluh nepřišlo. Společnost ho v emailu navíc vydírá, že pokud do 17.11.2018 nezaplatí dlužnou částku, předají jeho dluh externí firmě, která ho bude vymáhat: "Jediný způsob, jak automatizovaný proces vymáhání zastavit, je úhrada celkové dlužné částky do data splatnosti. V případě, že se Vám nepodaří uhradit dlužnou částku v plné výši nebo překročíte platební lhůtu, budeme nuceni odevzdat Váš případ externí společnosti pro vymáhání dlužných pohledávek. To povede ke zvýšení dalších nákladů, které Vám budou účtovány."
Je toto jednání zákonné? Má otec dluh zaplatit?
Musí se dlužná částka opravdu zaplatit nebo lze pouze (byť složitě) zrušit účet?
|
Tweet |
Než dojde k uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a společností, má společnost povinnost informovat spotřebitele o ceně nebo způsobu jejího určení za jedno zúčtovací období, kterým je vždy jeden měsíc, pokud je tato cena neměnná. Společnost má dále povinnost informovat spotřebitele o době trvání závazku a podmínkách ukončení závazku. Společnost by v případě sporu musela prokázat, že spotřebitele řádně informovala. Zda podaná informace byla dostačující, se posoudí nejen vzhledem k jejímu obsahu, ale i ke způsobu jejího vyjádření. Pokud společnost spotřebitele o podmínkách smluvního vztahu řádně neinformovala, mohl by spotřebitel namítat neplatnost smlouvy, neboť byl uveden společností v omyl.
Ujednání o automatickém prodlužování smlouvy v situaci, kdy je uvedeno pouze v obchodních podmínkách, by bylo nutné vyhodnotit jako tzv. překvapivé ujednání dle § 1753 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a to také ve světle stanoviska občanskoprávního a obchodního kolegia Nejvyššího soudu ČR ze dne 11. 12. 2013 se sp. zn. Cpjn 200/2013.
Pokud bylo mezi stranami sjednáno poskytování služeb v rámci placeného členství, mohla být sjednána i jejich automatická prolongace. Se sjednáním služby mohl spotřebitel souhlasit i s prováděním opětovné platby. Tyto skutečnosti je třeba si ověřit. Pokud budou naplněny, doporučujeme spotřebiteli smlouvu v souladu s obchodními podmínkami prokazatelně vypovědět. Smazání profilu není výpovědí. Tím se jen zbavuje spotřebitel možnosti využívat zaplacené služby.
Žádat vrácení již zaplacených částek za minulá období by bylo možné pouze v případě, pokud by osoba, která uzavřela smlouvu, prokázala, že nebyla o automatickém prodloužení smlouvy informována, a že nebyla seznámena s cenou poskytované služby.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt, doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum na internetových stránkách www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska. Evropské spotřebitelské centrum rovněž k problematice zpracovalo přehlednou příručku, kterou je možné nalézt zde: https://evropskyspotrebitel.cz/novinky/citite-se-podvedeni-seznamkou/.
Dobrý den,
v zájmu dohledání přislouchajícího profilu prosím uveďte emailovou adresu, pod kterou jste se na stránce zaregistrovala a ve výše uvedené záležitosti kontaktujte přímo naše Zákaznické centrum na adrese:
zakaznickyservis@be2.cz
děkujeme Vám.
Dobrý den,
dne 12.11. jsem otci pomohla napsat email, kde otec jasně uvedl, že už vaše stránky delší dobu nenavštěvuje a že netušil, že se mu členství automaticky prodlužuje, načež mu 13.11. přišla tato odpověď:
Dobrý den,
děkujeme za Vaši zprávu.
Naše záznamy ukazují, že jste si k datu 10.07.2018 objednali a uhradili Premium členství na období: 1 měsíc(e/ů).
Mějte prosím na paměti, že jste v rámci procesu registrace souhlasil/a s našimi Všeobecnými obchodními podmínkami (VOP). VOP jasně ustanovují, že Vaše VIP členství bude - v případě, že včas a řádně nevypovíte jeho automatickou prolongaci - automaticky prodloužené.
Na skutečnost, že je členství automaticky prodlužováno, je každý člen upozorněn taky v uvítacím emailu, který Vám byl doručen dne 10.07.2018 a na stránce s volbou objednávaného produktu (viz prosím přiložený Screenshot).
Jelikož nebylo Vaše VIP členství včas a řádně vypovězené - nejpozději 4 dny před datem vypršení hrazeného období , bylo toto v souladu s VOP prodloužené.
Z naší strany žel nebylo možné získat poplatek za poslední období platnosti Vašeho VIP členství. Mějte prosím na paměti, že jste s námi vstoupili do závazného obchodního vztahu. Váš případ byl již nyní předán k řešení našemu Oddělení pohledávek.
V rámci Vašeho profilu je v současnosti evidován dlužný poplatek v celkové výši 2527 Kč (datum prolongace: 10.11.2018).
Žádáme Vás tudíž o úhradu dlužného poplatku na náš bankovní účet, a to co nejdříve, abyste se tak vyhli navýšení dlužné částky o další poplatky.
---------------------
Výše zmíněný screenshot přikládám i já, aby bylo vidět, jak "upozorňujete" na to, že je členství automaticky prodlužováno. Můj otec, kterému je 62 let takhle malé písmo ani nedokáže přečíst. Je zcela evidentní, že jste firma, která podvodným způsobem tahá z lidí peníze. Ten vás dlužný poplatek jsem dnes zaplatila přes účet a žádám, abyste okamžitě vymazali veškerá data, která o mém otci máte.
Barbora Fričová
Dobrý den,
prosím, kontaktujte nás v uvedené záležitosti přímo na adrese: michal.hlavacek@be2.com,
děkujeme Vám.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Dobrý den, omlouvám se za opožděný komentář. "Dlužný poplatek" jsem pomohla otci zaplatit, protože se obával, že mu budou chodit další a další poplatky. Na žádost, aby byl vymazán i jeho účet mi bylo odpovězeno takto:
Dobrý den,
děkujeme za Vaši zprávu.
Toto je potvrzení Vaší výpovědi.
Vaše Prémiové členství bude ukončeno dne 20/02/2019.
Vaše Prémiové členství již nebude obnovené a nebudou požadované žádné další platby.
Proces vymazání se může uskutečnit pouze v případě, že zákazník nás kontaktoval z e-mailové adresy, která byla na stránce registrována.
Z právního hlediska nemůžeme vymazat jiné účty, než ty, které jsou vázány přímo na adresu, ze které nás kontaktujete.
Děkujeme Vám za pochopení.
______________________________________________________
Zajímá mě, jestli si společnost vůbec z právního hlediska může dovolit ukončit členství až za tři měsíce.
A ještě jedna věc, když jsem otci ukazovala, kde že to byl informován o automatickém prodlužování prémiového členství, řekl mi, že si myslel, že je to jen nějaká chyba v zobrazení - vůbec totiž neviděl, že je tam něco napsané, protože jsou to tak malá písmenka.
Společnost již nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.