Počet nahlášených stížností: | 3 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 14.10.2018 jsem si u společnosti Signal Nábytek objednávala sedací soupravuobjednávka č. 201800042
Bohužel až pozdě jsem si přečetla recenze na tuto firmu, ale i přes to jsem se rozhodla objednávku stornovat.
Dne 25.10.2018 mi byl napsán stručný e-mail ve znění: "Dobrý den, Vaše objednávka byla předána na storno," a dne 25.10.2018 mi přišla sms že 27.10.2018 mi bude doručena sedací souprava a že prosí o potvrzení sms zpět, jinak řidič nepřijede. Na to jsem napsala, že jsem objednávku již stornovala. Dlouho se nic nedělo a včera 21.11.2018 jsem našla ve schránce dopis (podotýkam, přišel obyčejnou poštou) spolu s vystavenou fakturou na storno poplatek 1000 kč, kde byl datum zdanitelného plnění bylo napsáno 29.10.2018.
Na můj e-mailový dotaz co to má znamenat mi bylo odepsáno, že to mají ve VOP.
Ano, mají to ve VOP ale mne jde o princip na základě čeho vyčíslili ten poplatek! To bohužel nikde uvedený nemají. Ještě bych pochopila, kdyby mi napsali že jsou nuceny mi účtovat storno poplatek dejme tomu 5% z ceny objednaného zboží, ale rovnou mi napsat že chtějí 10000 Kč? Navíc bez upozornění v e-mailu?
Sedací souprava Paul II
Považuju jednání firmy za velice matoucí (matoucí VOP a podmínky ohledně vyčíslení storna objednávky) a nekorektní, a požaduju anulaci storno poplatku, nebo alespon snížení jeho výše.
|
Tweet |
Ustanovení § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, stanoví, že "Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku ve lhůtě čtrnácti dnů. Lhůta podle věty první běží ode dne uzavření smlouvy a jde-li o a) kupní smlouvu, ode dne převzetí zboží"
Toto ustanovení je však třeba vykládat ve světle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech spotřebitelů, jíž § 1829 občanského zákoníku do českého práva transponuje (tzn. přenáší). Konkrétně bod 40 preambule citované směrnice jasně určuje, že lhůta určuje konec, nikoliv počátek, lhůty, ve které může spotřebitel od smlouvy odstoupit. S ohledem na ustanovení zmíněné směrnice je třeba § 1829 občanského zákoníku vykládat tak, že spotřebitel může od smlouvy odstoupit kdykoliv po jejím uzavření (tedy i před převzetím zboží), nejpozději však 14 den po převzetí zboží. Prodávající pak není oprávněn účtovat jakékoliv stornopoplatky za zrušení objednávky. Pokud by ujednání o stornopoplatku obsahovala smlouva, nebo obchodní podmínky, jednalo by se o nepřiměřené ujednání ve smyslu § 1813 občanského zákoníku, ke kterému se dle § 1815 nepřihlíží (tedy, se na smlouvu hledí, jako by v ní dané ujednání nebylo).
Dle § 1837 písm. d) občanského zákoníku spotřebitel nemá nárok na odstoupení od smlouvy, pokud se jedná o věc upravenou podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu (ale musí jít skutečně o individuální přání spotřebitele – například nábytek na míru, zboží s rodinnou fotkou atd.), nemyslí se tím např. zboží určité barvy a určité velikosti, které má prodejce v nabídce a které si spotřebitel pouze zvolil).
Pokud prodejce provozuje e-shop a zákazník by se pokusil vrátit ve 14 dnech věc vyrobenou podle jeho požadavků, může ho odmítnout z důvodů zmíněných výše. Pokud si však spotřebitelka objednala zboží, které tvoří standardní nabídku a nenechávala si zboží jakkoliv upravovat pro svoji osobu, má pak podle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, právo od smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dní od doručení zboží bez jakéhokoli storno poplatku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitelka možnost se obrátit na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Pokud podnikatel neposkytne České obchodní inspekci součinnost, má tento úřad možnost udělit podnikateli pokutu za přestupek. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese: www.adr.coi.cz
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.