Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den,
dne 5. 1. 2019 jsem se obrátila na společnost Alza.cz a.s. ve věci stížnosti postupu reklamace mobilního telefonu iPhone 7 jejich smluvním servisem, společností Český servis a.s.
Mobilní telefon iPhone 7 jsem zakoupila 21. 2. 2017 u společnosti Alza.cz a.s. První reklamace dne 27. 7. 2018 byla vyřízena firmou Český servis, kdy záruční opravu vyřešili výměnou za nový kus. Tento kus měl menší ťukanec na levém dolním rohu a byl mi předán pouze ve výrobní folii, nicméně jsem to neřešila, byla jsem ráda, že byla reklamace tímto způsobem rychle vyřízena. IPhone 7 jsem následně používala stejným způsobem, jako předešlý iPhone, to znamená, že jsem telefon nikdy nepotopila, nikdy ho nevystavovala příliš vlhkému prostředí, jelikož vím, že je pouze voděodolný a ne vodotěsný.
Jaké ale překvapení nastalo, když jsem zanesla dne 2. 1. 2019 iPhone opět do Českého servisu, z důvodu nefungujícího zvuku ve sluchátku a mikrofonu, kdy mi Český servis odmítl záruční reklamaci s tím, že se do telefonu dostala kapalina a nabídli místo toho opravu za 9.500,- Kč. To jsem samozřejmě odmítla, jelikož jsme si jistá, že mým zaviněním nemohla kapalina do iPhone 7 zatéct, jelikož jsem ho užívala tak, jak se voděodolný telefon používat dle výrobce smí.
Po vrácení telefonu ze servisu jsem zjistila, že servis vyndal ze slotu pro sim indikátor pro zasažení přístroje tekutinou, tedy mi nebyl vrácen v původním stavu. S toutou stížností jsem se samozřejmě obrátila ihned na prodejce, tedy Alza.cz a.s., který uzavřel celou záležitost tím, že technici servisu si nejsou vědomi chyby a ať se obrátím na soudního znalce. Nerada bych ale celou záležitost řešila soudně, jelikož se domnívám, že tento spor lze vyřídit ke spokojenosti obou stran, tedy mě i prodejce.
Dle mého názoru mi Český servis dne 27. 7. 2018 poskytl nové zařízení, které ale neodpovídalo vlastnostem nového přístoje s certifikací IP67, tedy voděodolností do hloubky 1,5 metru po dobu 30 minut, jak udává sama společnost Apple i prodejce na svých webových stránkách.
Apple iPhone 7, výr. číslo: G28WP0UEHG7J, IMEI: 353072092026360
výměna za nový kus, případně oprava se zachováním voděodolnosti na náklady prodejce
|
Tweet |
Dle ustanovení § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, prodávající může řešit reklamaci výměnou zboží za nový kus. V takovém případě však musí jít o skutečně nové zboží, nikoliv již použité nebo např. repasované. Pokud tedy prodávající vyřídil reklamaci tím, že spotřebitelce dodal zboží, které nebylo nové, nebyla reklamace vyřízena správně.
Pokud prodávající zamítá reklamaci, měl by zamítnutí řádně odůvodnit (měl-li být telefon voděodolný, mělo by se odůvodnění vztahovat k tomu, zda je či není vadou telefonu, že se do něj vlhkost dostala). Prodávající rovněž nemůže telefon při reklamaci (uznané i zamítnuté) telefon poškodit, tzn. neměl by trvale odebrat indikátor pro zasažení přístroje tekutinou.
Pokud prodávající rozhodne o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitelka se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, měla by důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitelka právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože její reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitelka právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znaleckého posudku). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud by ani znalecký posudek ve prospěch spotřebitelky prodávajícího nepřesvědčil, bude se muset spotřebitelka svého práva domáhat soudní cestou. Od 1. února 2016 začalo fungovat mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Spotřebitelka má také možnost se obrátit na tento úřad (návrh na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné podat přes následující webový formulář https://adr.coi.cz).
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.